کادایف
در دیدار با مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت مطرح شد

بیمه مجانی روستاییان فاقد پوشش بیمه ای، چگونگی فعالیت سامانه سیب در حوزه بهداشت

بیمه مجانی روستاییان فاقد پوشش بیمه ای، چگونگی فعالیت سامانه سیب در حوزه بهداشت

كادایف: عملكرد طرح تحول نظام سلامت و تاثیرات آن بهداشت و درمان ایرانیان، فعالیت خانه های بهداشت و سامانه یكپارچه بهداشت و... همچون مباحث مطرح در نشست معاون بهداشت وزیر بهداشت با مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بود.


به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، نشست معاونت بهداشت وزارت بهداشت با دكتر سلیم احمد المنظری - مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و با حضور مدیران ارشد این مجموعه برگزار گردید.
دكتر علیرضا رئیسی _معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اجرای طرح تحول نظام سلامت و عملكرد و تاثیرات آن در حوزه بهداشت و درمان در سراسر كشور توضیحاتی عرضه داد و اظهار داشت: خانه های بهداشت در تمام شهرها و روستاها متمركز شده اند و پزشكان، مراقبین سلامت، بهورزان و... به مردم خدمت ارائه دارند.
معاون وزیر بهداشت تصریح كرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اغلب روستایی ها و افرادی كه بیمه نبودند توانستند به صورت مجانی بیمه شوند و در این سیستم از نظام پزشكی و درمانی بهره مند شوند.
در ادامه این نشست دكتر محمد شریعتی - رئیس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت، در باره سامانه "سیب" توضیحاتی عرضه داد و اظهار داشت: سامانه یكپارچه بهداشت یا "سیب" كل خدمات حوزه بهداشت را نمایش می دهد. این سیستم به گونه ای است كه هر كس با دسترسی شخصی خود اعم از وزیر، معاونت بهداشت و مدیران ارشد می توانند از خدمات واحدهای گوناگون آگاه شوند و برتمامی خدمات و فعالیت های زیر مجموعه های خود كنترل لازم را دارند.
وی افزود: روزانه حدود ۱۳۰هزار نفر در این سیستم ثبت می شوند و از خدمات ما در سراسر كشور بهره مند می شوند. در طول حدودا یك سال، بیش از یك میلیارد خدمت به مردم عرضه شده است. این خدمات به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه در این سیستم قابل رویت است. این سیستم فارسی زبان است، اما ورژن انگلیسی این سامانه هم برای انگلیسی زبان ها در دسترس می باشد.
شریعتی درباره تاثیر سامانه سیب در ارزیابی خدمات به بیماران، اظهار داشت: هر فرد ایرانی زمانی كه به مراكز بهداشت رجوع می كند، مشخصات خدماتی كه به او عرضه می شود، در سامانه سیب ثبت می گردد و پس از آن پیامك ارزیابی خدمت برای وی ارسال می گردد. هدف از این كار ارزیابی خدمت ارئه شده به وی است. در این راستا میزان رضایتمندی فرد را می سنجیم و در صورت نارضایتی فرد از نوع خدمت، با او تماس گرفته می گردد و علت نارضایتی او را جویا می شویم و درصدد رفع مشكل بر می آییم. بعنوان مثال در تاریخ یكم فروردین ماه سال ۹۷، حدود ۲۹ میلیون نفر را ارزیابی كردیم و حدود ۹۶ درصد از این جمعیت از خدماتی كه دریافت نمودند راضی و حدود ۳.۴ دهم درصد ناراضی بودند. تمامی علل نارضایتی این تعداد بررسی شده است و در جهت افزایش میزان رضایتمندی تلاش می گردد.
شریعتی درباره نظام پرداخت در این سیستم اظهار داشت: نظام پرداخت این طرح بسته به میزان عملكرد و كیفیت خدمات خدمت دهنده، طراحی شده است. سقف نظام پرداخت بسته است و خدمت دهنده بنا بر میزان عملكردش پول دریافت می كند. اگر عرضه دهنده خدمت، اطلاعات غلط را وارد كند، برای بار اول ۱۵ درصد از میزان پرداختی وی كسر می گردد و اگر برای بار دوم این مورد تكرار شود ۳۰ درصد از میزان دریافتی كسر و اگر بار سوم این اتفاق افتد، علاوه بر پرداخت جریمه، اخراج می گردد. ما در این سیستم برای دستیابی به شاخص های متفاوت، سیستم پاداش و جریمه را در پرداختی های خود داریم. پرداخت ما به صورت ماهیانه تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اینكه مجموع ۱۱۰ هزار نفر عرضه دهنده خدمت شامل پزشك، بهورز، مراقبین سلامت و... در خانه های بهداشت فعالند، اضافه كرد: حدود ۹۹ هزار نفر طی چند روز اخیر عرضه دهنده خدمت بودند، كه ما با وارد كردن كد ملی آن ها از محل خدمت، نوع خدمت و تعداد خدماتی كه انجام می دهند، آگاه هستیم. همینطور اطلاعات كافی درباره كیفیت عملكرد و میزان رضایتمندی بیماران از آن از خدمتی كه دریافت كرده اند، را داریم. بر مبنای همین اطلاعات، میزان پرداختی ارائه دهندگان خدمت مشخص می گردد.
در حاشیه این نشست دكتر سلیم احمد المنظری - مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت هم درباره سامانه سیب و طرح تحول نظام سلامت ایران اظهار داشت: ایران از نظر تكنولوژی بسیار پیشرفته است و در حوزه سلامت و بهداشت توانسته خیلی خوب از فناوری و آی تی بهره مند شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در انتها با اشاره به سفر مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به ایران اظهار داشت: هدف از این گونه سفرها بحث تحریم ها نیست. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه بهداشت و درمان عملكرد بسیار درخشانی داشته است و هدف اصلی این سفرها انتقال تجربیات و پیشرفت در عرضه خدمات بهداشت و درمان ایرانی ها است.



1397/06/18
14:46:27
5.0 / 5
1505
تگهای خبر: بهداشت , بیمه , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif