کادایف
به بهانه ۲۶ شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس؛

تاریخچه شكل گیری مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی

تاریخچه شكل گیری مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، میانگین ماموریت های اورژانس دانشگاه در سال را 43 هزار مورد عنوان نمود و اظهار داشت:  خدمت والای تلاشگران عرصه فوریت های پزشكی آن هنگام نمایان می شود كه سپید پوشان اورژانس 115 در نخستین لحظات بروز یك حادثه بر بالین مصدومان و نیازمندان دریافت خدمات درمانی اورژانس حاضر شده و حفظ حیات آنان را بر عهده می گیرند.


به گزارش کادایف به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر امیر هاشمی درباره تاریخچه اورژانس کشور اظهار نمود: در حادثه دردناک فرو ریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهرآباد ( بدلیل ارتعاشات ناشی از سر و صدای موتور جت های غول پیکر ) در ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه بعدازظهر روز چهاردهم آذرماه سال ۱۳۵۲ بود که طی آن ۱۶ نفر کشته و ۱۱ تن مجروح شدند. این حادثه به سبب انعکاس وسیع در رسانه های داخلی و خارجی آن سال، در ردیف یکی از تلخ ترین وقایع کشورمان به ثبت رسید.
وی افزود: این در حالی بود که هیچ سیستم از قبل طراحی شده ای برای کمک و انتقال مجروحین در اینگونه حوادث ناگهانی وجود نداشت، پس از این حادثه گروهی متشکل از چهار پزشک ایرانی به ایالت تگزاس کشور آمریکا که در آن زمان دارای اورژانس پیش بیمارستانی بود، سفر کردند و ضمن بررسی سیستم اورژانس این ایالت و رایزنی سرانجام بعد از شش ماه به همراه دو مربی آموزش فوریت های پزشکی به اسامی جیم پاترسون و ماکس به ایران بازگشتند که بعدا از میان این دو مربی فقط جیم پاترسون برای ادامه کار در ایران ماند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه، درباره چگونگی ایجاد مرکزی با عنوان اطلاعات اورژانس، اشاره کرد: بعد از یک دوره فراخون نیروهای دیپلمه و برگزاری آزمون ورودی، افراد حاضر به مدت شش ماه آموزش های فشرده ای را طی کردند و از آن پس سیستم فوریت های پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس افتتاح شد و ایران بعنوان چهارمین کشور دارنده سیستم اورژانس پیش بیمارستانی پس از آمریکا، کانادا و استرالیا در جهان شناخته شد که این خود افتخاری بزرگ است.
او همینطور با اشاره به راه اندازی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در سال ۱۳۷۳، عنوان کرد: همزمان با انحلال سازمان بهداری استان تهران، وظایف و مسئولیت های آن سازمان در حیطه نظارت بر خدمات درمانی در مناطق ۱۴، ۱۳، ۱۲، ۸، ۷، ۴، ۳، ۱ و قسمتی از منطقه ۱۵ شهرداری تهران و شهرستان های فیروزکوه دماوند، پاکدشت، ورامین، پیشوا و قرچک در این مناطق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد و فصل جدیدی در توسعه ارائه خدمات و تضمین کیفیت خدمات به مردم در حوزه سلامت رقم خورد.
دکتر هاشمی اضافه کرد: همچون این واگذاری ها اورژانس ۱۱۵ شهرستان های ذکر شده بود که از اورژانس شهر تهران جدا و در اختیار دانشگاه قرار گرفت.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه با اعلان اینکه در ابتدا تعداد پایگاه های اورژانس، هفت پایگاه بود، اظهار داشت: در شهرستان فیروزکوه دو پایگاه، در شهرستان دماوند سه پایگاه و شهرستان های ورامین و پاکدشت هر کدام یک پایگاه وجود داشت.
دکتر هاشمی اضافه کرد: البته هم اکنون دانشگاه دارای ۲۸ پایگاه اورژانس ۱۱۵ شامل پنج پایگاه در شهرستان فیروزکوه، هشت پایگاه در شهرستان دماوند، شش پایگاه در شهرستان ورامین، چهار پایگاه در شهرستان پاکدشت، سه پایگاه در شهرستان قرچک و دو پایگاه در شهرستان پیشوا است.
بگفته وی، افزایش پایگاه های اورژانس از هفت پایگاه به ۲۸ پایگاه، توسعه مراکز پیام در شهرستان های تحت پوشش توسعه ناوگان آمبولانس، بکارگیری نیروی انسانی تخصصی در پایگاه های اورژانس، کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار یا مصدوم، ارتقای بی سیم های پایگاه اورژانس از آنالوگ به دیجیتال، راه اندازی هفت پد بالگرد در شهرستان های تابعه و دیسپچ مسمومین در بیمارستان لقمان حکیم با همکاری سازمان اورژانس کشور از اقداماتی است که در کارنامه مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه به چشم می خورد.
افزایش ماموریت های شهری به دنبال شیوع بیماری کرونا
دکتر هاشمی میانگین ماموریت اورژانس دانشگاه در طول سال را بیش از ۴۳ هزار ماموریت اعلام نمود و اظهار داشت: هم اکنون بطور متوسط روزانه تعداد۱۲۰ ماموریت شهری و جاده ای انجام می شود که به دنبال شیوع بیماری کرونا تعداد ماموریت جاده ای کاهش و تعداد ماموریت شهری افزایش یافته است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه، درباب اقدامات انجام شده این مرکز در زمینه کرونا، افزود: استقرار یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در ورودی شهرستان ها جهت کنترل و معاینه بیماران مشکوک به کرونا با همکاری سازمان هلال احمر در مرحله اولیه شیوع و اوج کرونا، تخصیص شش دستگاه آمبولانس مجهز جهت اقدامات اولیه پیش بیمارستانی فقط ً جهت انتقال بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا درسطح شهر و یک دستگاه آمبولانس در هر شهرستان همچون اقداماتی بود که برای مقابله با بحران صورت گرفت.
۲۶ شهریورماه، بهانه ای برای قدردانی از تلاشگران عرصه فوریت های پزشکی
دکتر هاشمی با اشاره به جایگاه باارزش نیروهای اورژانس، افزود: خدمت والای تلاشگران عرصه فوریت های پزشکی آن هنگام نمایان می شود که سپید پوشان اورژانس ۱۱۵ در نخستین لحظات بروز یک حادثه بر بالین مصدومان و نیازمندان دریافت خدمات درمانی اورژانس حاضرشده و حفظ حیات آنان را بر عهده می گیرند.
او در آخر اظهار نمود: بیست و ششم شهریور ماه، فرصتی برای قدردانی از بزرگوارانی است که سختی های بسیار را بر خود و خانواده‎های‎شان هموار می‎کنند تا هموطنان نیازمند و سانحه دیده در کوتاه‎ترین زمان به مراکز درمانی منتقل شوند و سلامت خودرا به دست آورند.



1399/06/27
00:35:16
5.0 / 5
305
تگهای خبر: آموزش , بیماری , پزشك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif