کادایف
توصیه محققان؛

علایم كمبود ویتامین B۱۲ را بشناسید

علایم كمبود ویتامین B۱۲ را بشناسید

به گزارش کادایف ویتامین B۱۲ یک ماده مغذی است که برخی از نقش های مهم را در بدن انجام می دهد.



به گزارش کادایف به نقل از مهر به نقل از دیلی اکسپرس، سه مورد از مهم ترین نقش های این ویتامین، کمک به تولید گلبول های قرمز خون، تشکیل DNA و عملکرد طبیعی سیستم عصبی است. اگر به صورت مداوم سطح B۱۲ بدن کم باشد، سیستم عصبی صدمه می بیند.
به گفته محققان، ویتامین B۱۲ برای فرآیند متابولیکی تولیدکننده میلین مهم می باشد. میلین، پوشش اطراف رشته های عصبی است که همچون عایقی از آنها محافظت می کند.
محققان عنوان می کنند اگر ویتامین B۱۲ کافی دریافت نکنید، میلین به صورت متفاوتی تولید می شود و سیستم عصبی عملکرد خوبی ندارد. احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها می تواند نشانه ای از این اتفاق باشد.
شایان ذکر است که سوزن سوزن شدن می تواند علل دیگری نظیر خواب رفتگی پاها یا دست ها باشد.
سایر علایم کمبود ویتامین B۱۲ شامل موارد زیر هستند:
پوست به رنگ زرد کم رنگ درمی آید.
• زبان زخم و قرمز (گلوسیت)
• زخمهای دهانی
• سوزن و سوزن شدن
• تغییرات در نحوه راه رفتن و حرکت
• اختلال بینایی
• تحریک پذیری
• افسردگی
• از دست دادن حافظه (که می تواند نشانه زوال عقل هم باشد)
• تغییراتی در نحوه تفکر، احساس و رفتار.
محققان تاکید می کنند که لازم است علایم کمبود این ویتامین به سرعت تشخیص داده شوند.
ویتامین B۱۲ به صورت طبیعی در طیف گسترده ای از غذاهای حیوانی یافت می شود و به بعضی از غذاهای غنی شده هم اضافه می شود. غذاهای گیاهی فاقد ویتامین B۱۲ هستند، مگر این که غنی شده باشند.
با خوردن غذاهای متنوع همچون موارد زیر می توانید مقادیر سفارش شده ویتامین B۱۲ را دریافت کنید.
• جگر گاو و صدف، که بهترین منابع ویتامین B۱۲ هستند.
• ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی که حاوی ویتامین B۱۲ هم هستند.
• بعضی از غلات صبحانه، مخمرهای غذایی و سایر محصولات غذایی که با ویتامین B۱۲ غنی شده اند.
ویتامین B۱۲ تقریباً در همه مولتی ویتامین ها وجود دارد.


منبع:

1400/03/22
14:37:27
5.0 / 5
203
تگهای خبر: پوست , تولید , سفارش , شیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif