کادایف

چرا روانشناسی خارجی؟

چرا روانشناسی خارجی؟

کادایف: یک ناشر که معتقد می باشد احتمال زیان بار بودن کتاب های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، از اینکه چرا ناشران برای چاپ کتاب های روانشناسی به آثار خارجی مراجعه می کنند، می گوید.


احمد عرفان پور، مدیرمسئول انتشارات کتاب مرو در گفت و گو با ایسنا درباب وضعیت کیفی و علمی کتاب های روانشناسی در سالهای اخیر و مسئله کتاب سازی دراین زمینه اظهار نمود: منابع موجود در حوزه روانشناسی بطور معمول آثار خارجی است، علاوه بر این، تولیدات این چنینی بطور معمول قبلا آزمون خودرا پس داده و در کشورهای دیگر مورد استقبال عمومی واقع شده اند.
او افزود: مضاف بر اینکه پشتوانه علمی آنها هم مثبت است. بنا بر این است که ناشران وقتی وارد مقوله چاپ کتاب های روانشناسی می شوند، بیشتر از میان آثار خارجی به گزینی می کنند تا با کارهایی که تولید می کنند، باتوجه به آشفته بازار بازار نشر متحمل کمترین زیان شوند.
این ناشر سپس به اینکه احتمال زیان باری کتاب های تالیفی روانشناسی برای ناشران بیشتر است، اشاره و بیان کرد: ریشه علم روانشناسی از خارج از کشور به ایران آمده است. البته ما هم آثار تالیفی داریم؛ نه اینکه نداشته باشیم اما ناشری که بخواهد کتاب روانشناسی منتشر کند، به سرچشمه این علم مراجعه می کند تا ریسک چاپ کتاب را باتوجه به هزینه های تولید به حداقل برساند.
عرفان پور اضافه کرد: استادانی هم که کتاب های شان بصورت تالیفی منتشر می شود، آن هایی هستند که هم اکنون تدریس می کنند و این آثار کتاب های معرفی شده ای است که دانشجو به صورتی ملزم به خرید آنها است.
او همین طور در پاسخ به پرسشی درمورد لزوم بومی سازی برخی مسائل روانشناسی که در کتاب های ترجمه مطرح می شوند، اظهار داشت: صددرصد صحیح است، منتها اگر از دید علمی به قضیه نگاه نماییم، برای مثال نقاشی بزرگسالان در اروپا، امریکا و ایران یکی است. مسائل اصلی روانشناسی هم به همین ترتیب است. بدین سبب چون چاپ آثار ترجمه روانشناسی سهل الوصول تر است، گرایش ناشران نیز به آن بیشتر است و برای همین می خواهند تا هر آن چه را از اثر و محتوای اصلی می رسد، به همان شکل به خواننده داخلی منتقل کنند.
مسئول انتشارات کتاب مرو سپس درباب رویکرد این نشر در چاپ آثار روانشناسی بیان کرد: ما در گزینش این آثار به سراغ معتبرترین ها می رویم؛ کتاب هایی که مورد استقبال قرار گرفته اند و از طرف روانشناسان و کتاب بازهای این زمینه هم سفارش می شوند. البته مسلما آن دسته از کتاب هایی که به آنها کتاب زرد گفته می شود هم در این گروه هستند و تعدادی از ناشران به سمت این نوع کتاب ها نیز گرایش دارند.
احمد عرفان پور حوزه کتاب های روانشناسی را زمینه جدیدی دانست و اظهار داشت: همکارانی که می خواهند به این حوزه وارد شوند، می توانند با دید بازتر و بدون اینکه از روی دست کسی بنویسند، وارد گود شوند، چونکه این زمینه باز و بکری است و ناشران می توانند روی بازار آن حساب کنند. خوشبختانه این دست از کتاب ها توسط کتابخوان ها و حتی آن هایی که کمتر کتاب می خوانند هم مورد استقبال واقع شده است.
او در آخر تصریح کرد: جامعه ما حتی از کتاب های روانشناسی تخصصی هم استقبال کرده و این کتاب ها اثرگذاری مثبتی بر مخاطبان داشته؛ این اثر را هم در خرید کتاب مشاهده کرده ایم و هم در نظر مخاطبانی که بازخورد تولیدات مان را به ما منعکس می کنند، رضایتمندی را می بینیم و از این طریق به آن هدفی که از تولید داشتیم، دست پیدا کرده ایم.





منبع:

1400/04/08
12:24:57
5.0 / 5
282
تگهای خبر: تخصص , تولید , سفارش , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif