کادایف
محققان ایرانی نشان دادند؛

تشخیص بهتر متاستاز سرطان پستان به كمك سونوگرافی

تشخیص بهتر متاستاز سرطان پستان به كمك سونوگرافی

كادایف: محققان كشورمان در مطالعه ای پژوهشی، دقت سونوگرافی پیش از عمل را در تشخیص متاستاز یا گسترش سرطان پستان به غدد لنفاوی زیر بغل مورد ارزیابی قرار داده اند.


به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، «مرحله بندی» یا «staging» یكی از اركان مهم در تشخیص و درمان بیماران سرطانی خصوصا سرطان پستان است. مرحله بندی به تعیین نقشه درمانی موضعی و سیستمیك و تعیین پیش آگهی بیماری كمك می نماید. در این میان بررسی وضعیت غدد لنفاوی زیر بغل، مهم ترین فاكتور تعیین كننده در این خصوص و از اجزای مهم تعیین مرحله بیماری است. به این معنا كه درگیری یا عدم درگیری «آگزیلا» یا زیر بغل و همینطور وسعت درگیری در موارد مثبت بیماری، در تعیین پیش آگهی بیمار و هم طرح درست نقشه درمان وی بسیار مؤثر است.
به بیان متخصصین، سونوگرافی زیربغل، روشی غیرتهاجمی، ارزان و در دسترس است و معمولا در بیماران با تشخیص سرطان پستان به صورت روتین و برای تعیین تعداد، سایز و محل تومور و همینطور بررسی وضعیت غدد لنفاوی انجام می گردد.
در این رابطه، مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «بیماری ­های پستان ایران» چاپ شده است كه بررسی میزان حساسیت و قدرت تشخیص«سونوگرافی زیر بغل» را در تشخیص درگیری یا عدم درگیری غدد لنفاوی در بیماران مبتلابه سرطان پستان موردبررسی قرار داده است.
در این پژوهش كه توسط الفت بخش و همكارانش از پژوهشگران گروه پژوهشی بیماری های پستان، مركز تحقیقات سرطان پستان و گروه پژوهشی كیفیت زندگی، مركز تحقیقات سرطان پستان و پژوهشكده معتمد جهاد دانشگاهی انجام شده، بیماران رجوع كننده به مركز تصویربرداری پژوهشكده سرطان پستان جهاد دانشگاهی تهران مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
نتایج این بررسی نشان داد كه از 140 بیماری كه مورد بررسی واقع شدند، معاینه فیزیكی در نزدیك به 15 درصد و سونوگرافی هم در میان حدود 29 درصد از بیماران، نشان از درگیری غده لنفاوی در بیماری سرطان پستان داشته و پاتولوژی هم در نزدیك به 40 درصد بیماران مثبت بوده است.
در این پژوهش مشخص شد كه حساسیت و خصوصیت سونوگرافی زیر بغل در بیماران ایران مشابه نتایج مطالعات در سایر كشورها است.
این محققیان بر مبنای نتایج به دست آمده از پژوهش خود، اشاره كردند: «معاینه بالینی به تنهایی حساسیت پایینی دارد، اما مجموع معاینه و سونوگرافی، حساسیتی بالاتر از هر یك از دو روش فوق برای تشخیص درگیر بودن یا نبودن غدد لنفاوی در بیماری سرطان پستان دارد».
محققان فوق افزوده اند: «درصورتی كه معاینه و سونوگرافی، هر دو مشكوك گزارش شوند، می توان بیمار را كاندید عملی به نام دیسكسیون آگزیلا یا شكاف زیربغل كرد و با انجام این كار، از صرف وقت و هزینه برای برداشت بافت غدد لنفاوی جلوگیری كرد».



1396/11/12
15:38:44
5.0 / 5
1747
تگهای خبر: بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif