کادایف

اجرای برنامه ویژه كنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 31 استان كشور

اجرای برنامه ویژه كنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 31 استان كشور

كادایف: كرج- معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور با اشاره به اینكه این سازمان در 31 استان كشور برنامه كنترلی خاصی مرتبط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور كار قرار داده، اظهار داشت: موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی در این زمینه می تواند با تولید واكسن بر مبنای خصوصیت های بیماری كه توسط سازمان دامپزشكی عرضه می شود، نقش مهمی ایفا كند.


به گزارش كادایف به نقل از ایرنا، صفرعلی ماكنعلی روز سه شنبه در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان كه در موسسه تحقیقاتی واكسن و سرم سازی رازی كشور واقع در كرج برگزار شد، با اشاره به اینكه در سال 1397 برای اجرای برنامه كنترلی دامپزشكی، كشور به 4منطقه تقسیم خواهد شد، اضافه كرد: منطقه نخست در شمال كشور، شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است كه در این منطقه سیستم ردیابی، كانون یابی و معدوم سازی به روز خواهد شد.
وی تصریح كرد: سیستم تشخیص هم در این منطقه ارتقا خواهد یافت و آموزش و اطلاع رسانی لازم در قالب بسته ای اختصاصی برای شمال كشور عملیاتی می گردد.
وی از اجرای برنامه واكسیناسیون هدفمند در مزارعی كه ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند مانند مزارع مرغ مادر تخم گذار و مرغ مادر گوشتی اطلاع داد و تصریح كرد: در این مناطق برنامه ای 3 ساله برای محافظت از مرغ مادر گوشتی و مادر تخم گذار در نظر گرفته شده است.
ماكنعلی برنامه دوم را مربوط به 7 استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مركزی و اصفهان عنوان نمود و اظهار داشت: برای این مناطق هم با عنایت به بسته اطلاع رسانی، آموزش، ارتقا سیستم آموزش، سیستم های تشخیصی، كانون یابی و معدوم سازی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
وی به ارتقا سطوح امنیت زیستی با اطلاع رسانی به مرغداران و هم واكسیناسیون یك هزار واحد مرغ تخم گذار در این مناطق اشاره نمود و اضافه كرد: این واكسیناسیون به صورت هدفمند و حداكثر 3 ساله است تا بتوانیم نسبت به پاكسازی كانون ها اقدام نماییم، در 24 استان باقی مانده هم سیستم پایش غیرفعال با پوشش صد در صدی با استفاده از اطلاع رسانی و آموزش انجام می گردد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور ادامه داد: در محور چهارم هم با همكاری سازمان محیط زیست برای پرندگان وحش مهاجر برنامه پایش غیرفعال تشدیدی در نظر گرفته شده كه در صورت تلفات غیرطبیعی ورود پیدا می نماییم و با نمونه برداری و معیارهای كنترلی از ورود ویروس به داخل كشور جلوگیری خواهیم كرد.
وی به اجرای این برنامه در منطقه بوجاق استان گیلان اشاره نمود و اظهار داشت: با این اقدام خوشبختانه موردی از آنفلوانزای H5N6 در طیور بومی و صنعتی در هیچ كجای كشور مشاهده نشده و امید است با این مدیریت واكنش صحیح، كه درمنطقه شمال اجرایی شده، از شیوع این بیماری به داخل كشور جلوگیری نماییم.
ماكنعلی تصریح كرد: موسسه رازی در این زمینه می تواند با تولید واكسن بر مبنای خصوصیت های بیماری كه توسط سازمان دامپزشكی عرضه می شود، نقش مهمی ایفا كند.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: داریوش غفاری


1396/11/24
14:17:25
5.0 / 5
1808
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif