کادایف

ضریب پوشش شبكه فاضلاب در كلانشهر تبریز 30 درصد افزایش یافت

ضریب پوشش شبكه فاضلاب در كلانشهر تبریز 30 درصد افزایش یافت

كادایف: تبریز - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینكه در ابتدای دولت یازدهم، تنها 40 درصد از شهر تبریز تحت پوشش شبكه فاضلاب بود، اظهار داشت: ضریب پوشش این كلانشهر از این امكان بهداشتی زیست محیطی در طول چهار سال قبل به بیش از 70 درصد رسیده است.


به گزارش كادایف به نقل از ایرنا، مجید خدابخش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه تبریز به خبرنگاران اظهار داشت: این طرح یكی از طرح های مهم استان است كه علاوه بر كاركرد اصلی تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، در جهت احیای دریاچه ارومیه هم استفاده خواهد شد و به این خاطر طرح دومنظوره تلقی می گردد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اتمام كامل این طرح تا سال 1398، اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح سالانه 120 میلیون مترمكعب از پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه این طرح جزو طرح های اولویت دار است، اضافه كرد: برای جذب اعتبارات مورد نیاز آن از محل منابع داخلی شركت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای و همینطور اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش می نماییم.
خدابخش، توسعه شبكه فاضلاب شهر تبریز را یكی از اقدامات پرارزش دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار داشت: در 4 سال قبل بیش از 200 میلیارد تومان برای توسعه شبكه فاضلاب در نقاط مختلف شهر تبریز هزینه شده و با تداوم این سیاست در دولت دوازدهم، بزودی شاهد این خواهیم بود كه كل شهر تبریز تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این بازدید از اجرای شبكه های فاضلاب در 16 شهر استان اطلاع داد و اظهار داشت: در صورت همكاری شوراها و شهرداری ها، در بقیه شهرها هم آمادگی لازم برای اجرای شبكه فاضلاب وجود دارد.
محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینكه در زمان حاضر 72 درصد تبریز به شبكه فاضلاب متصل است، اظهار داشت: با تكمیل مدول دوم تصفیه خانه تبریز امكان پوشش كل جمعیت این شهر این خدمات فراهم می گردد.
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب كلانشهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی بعنوان تأمین كننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است، اظهار داشت: 10 كیلومتر از شبكه انتقال به دریاچه اجرا شده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینكه عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز از خرداد سال 95 شروع شده است، اظهار داشت: در زمان حاضر از نظر ابنیه 63 درصد پیشرفت داریم.
علیرضا ایمانلو با اشاره به اینكه برای اجرای مدول دوم تصفیه خانه تبریز 200 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، اظهار داشت: تابحال 125 میلیارد تومان از این اعتبار تأمین شده و پیمانكار پروژه هم به سرعت در حال اجرای آن است.
وی با اشاره به اینكه تكمیل طرح نیازمند 150 میلیارد تومان دیگر است، اعلام نمود: جمعیت تحت پوشش این طرح، یك میلیون نفر و ظرفیت تصفیه خانه 207 هزار متر مكعب در شبانه روز خواهد بود.
به گزارش كادایف به نقل از ایرنا، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه ای، ممانعت از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب های شهری، استفاده از كود آلی استاندارد تولید شده در كشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع آوری شده سطح شهر تبریز از اهداف تولید مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز است.
فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با عنایت به مرحله ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیكی، یكی از پیشرفته ترین و كارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.
مدول دوم تصفیه خانه تبریز در كنار مدول اول در شمالغرب این شهر تولید می گردد.
با بهره برداری از این طرح امكان انتقال 120 میلیون متر مكعب فاضلاب تصفیه شده شهر تبریز توسط 2 مدول به دریاچه ارومیه ممكن می گردد.
3071


1397/01/15
16:32:55
5.0 / 5
1643
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
کادایف kadaif

کادایف kadaif