کادایف

زنان سالمند از مردان بیشتر هستند

زنان سالمند از مردان بیشتر هستند

كادایف: بیرجند - كارشناس مسئول سالمندان و مدیر گروه بیماران روانی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند اظهار داشت: مردان به صورت كلی میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به زنان دارند ازاین رو تعداد زنانی كه به سنین سالخوردگی می رسند به مراتب بیش از مردان است.


به گزارش كادایف به نقل از ایرنا محمدحسین نخعی روز چهارشنبه در نشست شورای ساماندهی سالمندان خراسان جنوبی اضافه كرد: امید به زندگی در مردان عموما كمتر از زنان است و تعداد بیشتری از زنان در دوران سالمندی فاقد همسر بوده و تنهایی را بیشتر از مردان تجربه می كنند.
وی تصریح كرد: نمودار مقایسه رشد سالمندی در ایران و جهان و مناطق توسعه نشان داده است رشد سالمندی در ایران سریعتر از كشورهای جهان اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به نسبت سالمندان مونث به كل سالمندان استان اظهار داشت: در روند سالخورده شدن جمعیت وضعیت 2 جنس با همدیگر تفاوت دارد.
كارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند بیان كرد: با عنایت به افزایش جمعیت سالمندان نباید اندازه گیری سلامت و ارزیابی مداخلات بهداشتی آنها فقط به شاخص های تغییر در فراوانی و شدت بیماری محدود شود.
وی اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت سال 1948 مطرح نمود نیازهای خاص سالمندان فقط نبود بیماری نیست بلكه در خصوص ابعاد وسیع آن به شكل رفاه كامل جسمانی، روحی و اجتماعی است و وضعیت سلامت سالمندان به صورت كامل در نظر گرفته شود.
وی تصریح كرد: علت توجه همه جانبه به سالمندان این است كه این افراد دارای مشكلات عدیده سلامتی بوده، عمده ترین مصرف كننده خدمات بهداشتی درمانی هستند و به دنبال این افزایش جمعیت انتظار می رود كه اغلب تخت های بخش های داخلی جراحی توسط سالمندان اشغال شود.
نخعی با اشاره به اینكه جمعیت سالمند استان سال قبل 10.4 اعلام گردید اظهار داشت: سال قبل 67 هزار و 750 نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای 33 هزار و 785 سالمند استان برگزار گردید.
وی ادامه داد: 38 درصد سالمندان شامل 30 هزار و 152 سالمند توسط مراقب سلامت و بهورز در سطح شبكه های بهداشت و 25 درصد شامل 19 هزار و 908 نفر توسط پزشك در سطح شبكه های بهداشت مورد مراقبت قرار می گیرند.
وی رجوع ناكافی سالمندان به پایگاه های سلامت و مراكز شهری با عنایت به ارائه مراقبت، اشتغال سالمندان و نداشتن وقت جهت شركت در كلاس های شیوه زندگی سالم را همچون مشكلات موجود در حوزه سالمندی استان برشمرد.
این كارشناس دانشگاه علوم پزشكی اظهار داشت: آموزش و توانمند سازی پرسنل عرضه خدمت با برگزاری 22 كارگاه آموزشی ویژه بهورزان، مراقبین سلامت، پزشكان عمومی و دانشجویان جدید الورود امسال پیش بینی شده است.
وی از برگزاری كارگاه منطقه ای طب سالمندی ویژه مدیران گروه و كارشناسان سالمندان اطلاع داد و اظهار داشت: این كارگاه سال جاری با حضور 10 دانشگاه مجاور در بیرجند برگزار می شود.
نخعی اجرای طرح تحقیقاتی بررسی شیوع سندرم های شناختی سالمندی در بیرجند، آموزش و توانمند سازی سالمندان در زمینه شیوه زندگی سالم در سالمندی، تامین مكمل های مورد نیازبه طور مجانی برای تمامی سالمندان و برگزاری مراسم بزرگداشت هفته سالمندان در تمامی شهرستان ها را از دیگر برنامه های سال جاری در استان اعلام نمود.
مدیركل بهزیستی خراسان جنوبی هم در این نشست اظهار داشت: برپایه ارزیابی نظام نامه نظارتی دبیرخانه شورای عالی سالمندان، دبیرخانه شورای سالمندان استان در 6 ماهه دوم سال گذشته موفق به كسب رتبه عالی شد.
علی عرب نژاد اظهار داشت: هم اكنون 12 هزار و 519 نفر سالمند از خدمات بهزیستی استان برخوردار می شوند كه از این تعداد یكهزار و 592 نفر مستمری ماهیانه دریافت می كنند.
وی بیان كرد: هم اكنون 862 نفر از سالمندان زیر پوشش این نهاد از خدمات بیمه درمانی برخوردار هستند
وی تصریح كرد: پرداخت كمك هزینه ترخیص از مراكز سالمندان، پرداخت یارانه به مراكز شبانه روزی سالمندان، پرداخت مستمری ماهیانه بر مبنای بعد خانوار، پرداخت شهریه دانشگاه و كمك هزینه تحصیلی به فرزندان خانواده زنان سالمند سرپرست خانواده، پرداخت كمك هزینه حرفه آموزی و سرمایه كار برای اشتغال فرزندان زنان سرپرست خانواده و معرفی برای تخفیف هزینه های انشعابات آب و برق و گاز از دیگر حمایت های بهزیستی از جامعه سالمندان است.
نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 نشان می ‏دهد جمعیت استان مرزی خراسان جنوبی 768 هزار و 898 نفر است كه 389 هزار و 917 نفر مرد و مابقی زن هستند و 90 هزار و 484 نفر سالمند بالای 60 سال محسوب می شوند.
جمعیت مردان بالای 60 سال 82.4 درصد و زنان بالای 60 سال 93.6 درصد است.
7557*3028


1397/03/23
17:43:39
5.0 / 5
1791
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif