کادایف
پژوهشگران بررسی كردند

سه عامل مهم بهبود امید به زندگی در بیماران دیابتی

سه عامل مهم بهبود امید به زندگی در بیماران دیابتی

كادایف: نتایج یك پژوهش داخلی نشان داده است خود كارآمدی، عزت نفس و حمایت اجتماعی ادراك شده، در بهبود امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، اهمیت دارد.


به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، دیابت مانند دیگر بیماری های مزمن برای فرد مشكلاتی به وجود می آورد كه تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. آمار بیماران مبتلا به دیابت در جهان بیشتر از ۲۵۰ میلیون نفر است و پیش بینی می شود كه در سال ۲۰۲۰ به میزان ۳۵۰ میلیون و در سال ۲۰۳۰ به بیشتر از ۴۳۸ میلیون نفر افزایش یابد.
دیابت نوع دو، به صورت ناهنجاری پاتولوژیك، اختلال در ترشح انسولین، مقاومت محیطی به انسولین و تولید بیش از اندازه گلوكز كبدی مشخص می شود. بیماری دیابت می تواند تأثیرات منفی بر سلامت عمومی و احساس خوب بودن و به عبارتی بر كیفیت زندگی بیماران داشته باشد.
امید به زندگی با سلامت روانی و جسمی كه با انواع مقیاس ها مانند پاسخ مثبت به مداخله پزشكی، سلامت ذهنی، خلق مثبت، پرهیز از رویدادهای پرفشار زندگی، نشاط و شادكامی در امور زندگی ارتباط مثبت دارد و آنها را پیش بینی می كند.
از این رو اسماعیل صدری دمیرچی (گروه مشاوره دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقّق اردبیلی) و حمیدرضا صمدی فرد (گروه روانشناسی دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقّق اردبیلی) پژوهشی با هدف "پیش بینی امید به زندگی بیماران دیابتی برمبنای خود كارآمدی، عزت نفس و حمایت اجتماعی ادراك شده" انجام دادند كه در آن ۱۱۸ نفر از بیماران دیابتی نوع دو كه به درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل در سال ۱۳۹۵ بازگشت كردند را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج این پژوهش نشان داده است كه بین خود كارآمدی و امید به زندگی بیماران رابطه مثبت معناداری وجود داشت، به عبارت دیگر با افزایش خود كارآمدی، امید به زندگی در بیماران نیز افزایش می یابد.
در واقع می توان اظهار داشت كه خود كارآمدی، بطور مستقیم بر رفتارهای مرتبط بر سلامت اثر می گذارد. خود كارآمدی به سبب باورهای قوی درباره فرد بطور مستقیم و از سویی با افزایش خود مدیریتی موجب ایجاد احساس خوب، آرامش و در نتیجه بهبود امید به زندگی می شود. تقویت خود كارآمدی بیماران در تبعیت بیمار از رژیم درمانی و كنترل دیابت ایفای نقش مهمی دارد و می تواند بهبود رضایت از زندگی بیماران را به دنبال داشته باشد.
این پژوهشگران میگویند: خود كارآمدی بالا توانایی درك بیمار از شرایط و عوامل مؤثر بر سلامتی را امكان پذیر ساخته و وی می تواند جهت ارتقای سلامتی خود تصمیم گیری كرده و آنها را به اجرا بگذارد. این باور كه بیمار بر وقایع زندگی و بیماری خود تسلط دارد و می تواند با چالش هایی كه پیش می آیند روبرو شود، حس خود باوری او را تقویت می كند و فرد را نسبت به تقلیل خطرات مشتاق تر می سازد كه در نهایت موجب افزایش امید به زندگی بیمار می شود.
آنها همین طور می افزایند: بین عزت نفس و امید به زندگی در میان بیماران دیابتی نیز رابطه معناداری وجود داشت. بیمارانی كه عزت نفس در آنها بالا بود از امید به زندگی بهتری برخوردار بودند. در مقابل بیماران دارای عزت نفس پایین از امید به زندگی كمتری برخوردار بودند.
به عقیده صمدی فرد و همكارش، بیماران برخوردار از عزت نفس بالا معمولاً در حوزه های مختلف زندگی خشنود و شادكام هستند، احساس توانمندی و ارزشمندی در آنها بالاست و مطمئن هستند كه در برخورد با مشكلات ناشی از بیماری تلاش هایشان نتیجه خواهد داد. عزت نفس بالا سبب آسایش، ثبات، سازگاری اجتماعی و رفتاری و نیز مانع بروز اختلال و پریشانی در میان بیماران می شود. در واقع بیماران با عزت نفس بالا از راهبردهای خودتنظیمی سازگارتری نسبت به افراد با عزت نفس پایین استفاده می نمایند.
در این پژوهش رابطه بین حمایت اجتماعی ادراك شده و امید به زندگی در بیماران دیابتی نیز بررسی شده است و یافته ها نشان داده است كه حمایت اجتماعی از مسیرهای فیزیولوژیك، عاطفی و شناختی بر فاكتورهای سازگاری و بهبود امید به زندگی تأثیر دارد. اطرافیان فرد بیمار می توانند با ارائه اطلاعات در جهت شناخت بهتر مشكل و افزایش انگیزه برای عمل به فرد كمك كنند تا راهبردهای مقابله ای مؤثری را مورد استفاده قرار دهد.
همچنین حمایت اجتماعی بعنوان یكی از عوامل در رابطه با تنش های دیرپای زندگی شناخته می شود كه ارتباط وسیعی با نتایج سلامت و كاهش خطر در حوزه های جسمی، روانی و مرگ و میر دارد.
به عقیده این پژوهشگران بیمارانی كه حمایت اجتماعی ادراك شده در آنها بالا باشد، در برخورد با مشكلات ناشی از بیماری میزان تنیدگی آنها به میزان زیادی كاهش یافته و قادر خواهند شد بطور منطقی و مؤثری با بیماری مقابله كنند كه همین امر موجب خواهد شد از نظر امید به زندگی نیز در سطح مطلوبی باشند.
این پژوهش در دومین شماره دوره ۲۵، "فصلنامه علمی پژوهشی افق دانش" انتشار یافته است.




منبع:

1398/04/17
15:08:23
5.0 / 5
1989
تگهای خبر: بیماری , پزشك , توانایی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif