کادایف
رییس كل سازمان نظام پرستاری اعلام كرد

خبرهای خوش برای پرستاران تا دوشنبه آتی

خبرهای خوش برای پرستاران تا دوشنبه آتی

به گزارش کادایف رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در کشور لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم، اظهار داشت: پیگیری کردیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت عرضه شود.



به گزارش کادایف به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار، اظهار داشت: ما در نظام پرستاری در دوره پنجم حدود ۲ سال است که فعال هستیم. سازمان نظام پرستاری در کنار معاونت پرستاری جزو نهادهای حاکمیتی است که بر مبنای قانون مکلف به پیگیری وظایف خود است. مردم، نظام سلامت، پرستاران و فعل مراقبت پرستاری بخش های فعالیت ما است.

وی افزود: عرضه خدمت باکیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت می باشد. باآنکه در کرونا پرستاران جانفشانی کردندو به ۱۵۰ شهید پرستاری درود می فرستم، اما همیشه که شرایط بحرانی نیست و باید با استاندارد مشخص به مردم عرضه خدمت کرد. استانداردها معمولاً کف انتظارات است، اگر در کشور در نظر بگیریم لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت داشته باشیم ( ۱.۸ پرستار دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیرحرفه ای) می بینیم که با این استاندارد فاصله داریم. یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم استانداردسازی تعداد نیروها بود و مجوزهایی با کمک سازمان برنامه گرفتیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت عرضه شود.

وی اضافه کرد: بحث نظام پرداخت همیشه محل حرف و حدیث بوده است چونکه چارچوب مشخص ندارد. باید دست از مقایسه برداریم. باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید بگونه ای باشد که پرستار و پزشک به حق خود برسند. در این حوزه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آئین نامه تعرفه گذاری در شورایعالی بیمه تصویب گردید و در دولت هم تصویب گردید و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبت به تعرفه ها دارد.

میرزابیگی تصریح کرد: عوامل انگیزشی پرستاران و مدافعین سلامت نکته مهمی است. در این حوزه فوق العاده ویژه و افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد اما فوق العاده خاص و سختی کار، مسائل بازنشستگی و... در دست پیگیری است.

وی ضمن اشاره به اهمیت تدوین مدل جدید مراقبت پرستاری، خاطرنشان کرد: کرونا، چالش سالمندی و... ثابت کرد که محل خدمت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن هم فقط پزشک نیست و تیم سلامت باید کنار هم کار کنند که نماد این مورد در حوزه پرستاری مراقبت در منزل است. تابحال سلامت را تبدیل به یک کالای تک محصولی، تک عرضه کردیم که فقط در بیمارستان عرضه میشود اما باید به مردم حق انتخاب دهیم. در توسعه مدل پرستاری و آموزش های جامعه نگر ان شاءالله پیگیر هستیم.

وی اظهار نمود: پیگیری های زیادی داشتیم. بالغ بر ۱۵۰ جلسه برون سازمانی در نظام پرستاری و بالغ بر ۲۰۰ مکاتبه هم انجام شده است که به وضع قابل قبول و البته نه رضایت بخش رسیدیم. زمانی کسب رضایت می نماییم که مردم و پرستاران راضی باشند.

میرزابیگی افزود: مبحث مهاجرت پرستاران وجود دارد اما روند صعود و نزول دارد. سواد و دانش پرستاران ایرانی و اخلاق حرفه ای مبحث مهمی است که در ایران به آن به شدت پرداخته می شود و کشورهای دنیا هم به دنبال پرستاران ایرانی هستند و برای پیشگیری از این امر باید به دنبال افزایش جذابیت های قانونی بود.

وی اضافه کرد: ما هم اکنون در حوزه استخدام ها در یک بخش در همین کرونا مثلاً ۱۰ پرستار داریم که یک کار انجام میدهند اما روابط استخدامی متفاوت دارند. پرستاران جوان تلاش بیشتری هم میکنند اما شرکتی یا ۸۹ روزه هستند. روسای چند دانشگاه در موج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز دارند و قول حداقل قرارداد یکساله دادند اما متاسفانه با فروکش موج اول قراردادهای ۸۹ روزه را باب کردند و بچه ها را خانه نشین کردند. از دولت و وزارت خانه میخواهیم بساط قرارداد ۸۹ روزه را جمع کرده و حتی برخورد کنند. نباید هیچ قراردادی کمتر از یک سال باشد.

او تصریح کرد: اتفاقاتی که در حوزه فوق العاده ویژه رخ داد تاحدودی حقوق ها را افزایش داد و حدود ۵۵ هزار مجوز استخدام نیروها را گرفتیم تا مشکل امنیت شغلی تاحدودی برطرف شود. در سازمان نظام پرستاری وظیفه ای جز پیگیری درخواست پرستاران نداریم. تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در مورد نیروهای شرکتی و طرحی هم مشکلاتی مطرح است که اعلام می شود. مجوزهای استخدامی خوبی هم تا هم اکنون داده شده است ایده آل ما این است که عددی به پرستاران موجود اضافه شود نه این که فقط پرستاران قبلی نوع قراردادشان عوض شود هرچند که این مورد هم خوب است اما ایده آل نیست. آمار پرستار به تخت بین ۰.۴ تا ۱.۲ متفاوت می باشد. هدف از مجوزهای استخدامی افزایش پرستار به تخت است اما اولویت استخدام با نیروهایی است که در دوران کرونا فعالیت ویژه داشتند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت وجه توسط سازمان نظام پرستاری، اظهار داشت: سازمان چطور از دولت قبل مبحث تعرفه گذاری را پیگیری نکرده است که آئین نامه ۱۴ سال بر زمین مانده را تصویب کرده است؟ این اتفاقات در دولت قبل رخ داد. پس از چندین سال از این دولت در تاریخ ۸ آبان ماه در اجلاسیه خزر به ما ۲۰ میلیارد تومان کمک شد که چک آن قابل رویت است. ۱۰ میلیارد از این پول به هیئت مدیره های نظام پرستاری اختصاص یافت تا تجهیزات بخرند و ۱۰ میلیارد هم برای ساختمان ۸ طبقه جدید خریداری شده برای سازمان هزینه بازسازی کردیم. این مبلغ نوش جان نظام پرستاری باشد.
میرزابیگی خاطرنشان کرد: حوزه تعرفه گذاری را با این ادعا به مجلس بردیم که هزینه ها را کم می کند و هزینه باردیگر تحمیل نمی نماید. بیمه ها در امر کرونا سود کردند چون خدمات فقط مراقبتی بود و اتاق های عمل و... تعطیل بودند و بیمه ها ذخیره منابع داشتند. تعرفه گذاری را تا اجرایی شدن پیگیریم و نیازی نیست بودجه جدایی برای این امر اختصاص پیدا کند.
وی افزود: در سرانه گفتیم درصدی از آنرا به مراقبت پرستاری اختصاص دهید و از محل جابجایی داخل خود ارقام سرانه، مراقبت پرستاری را جای دهید. شاید در ابتدا اندکی بودجه بخواهد اما با ذخیره منابع خویش را تأمین می کند و شاید مبالغ اندکی بخواهد.
وی اضافه کرد: بازنشستگی قبل از موعد تابع چند قانون است. قانون خدمات کشوری کارمندان در ارتباط با دولت می باشد. در ارتباط با قانون کار هم مشکلی نیست و در ارتباط با مشاغل زیان آور هم پرستاران مشکلی ندارند. محل اشکال، تأمین اجتماعی است. این سازمان از سال ۹۷ یک بدعت بد گذاشته است که یک رفتار غیرقانونی بود و پرستارانی که در بحث مشاغل سخت و زیان آور پیرو قانون تأمین اجتماعی هستند را با قانون خدمات کشوری ارزیابی می کرد. نمی توان انتهای خدمت یک نیروی تأمین اجتماعی را با قانون خدمات کشوری بازنشسته کنید. ما چند جلسه با دیوان عدالت و کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم و بزودی هم جلساتی با وزارت کار و تأمین اجتماعی خواهیم داشت. با وکلای قوی حدود ۲۰ صفحه لایحه قوی حقوقی تنظیم کردیم تا با این تیم حقوقی به نتیجه برسیم.
او درباره متوسط درآمد پرستاران، اظهار داشت: ما تابع قانون خدمات کشوری یا قانون کار داریم و به جز میزان تحصیلات و سوابق و... فرقی بین کارمندان نیست. آنچه محل اختلاف است کارانه ها است که سقفی ندارد. در هیچ جای دنیا این گونه اختلاف زیاد بین پزشک و پرستار نداریم و با اجرای قانون تعرفه گذاری این امر اصلاح می شود. تعرفه گذاری صرفاً برای کارانه پرستاران است و به حقوقشان ربطی ندارد. میزان کارانه کم شده و تاخیر آن هم زیاد است.




منبع:

1400/09/15
18:21:05
5.0 / 5
541
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بیمه , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif