گزارشی از فعالیت های یك سازمان مردم نهاد
از توجه به تحصیل کودکان کار تا بهبود وضع سلامت آنها
کمک کردن به کودکان بازمانده از تحصیل و شرایط تحصیل آنها را فراهم کردن یک اتفاق مهمست و مانع بروز انواع لطمه های اجتماعی می شود و آینده آنها را از فقر جدا می کند.
به گزارش کادایف به نقل از مهر، لطمه های اجتماعی علت و معلول دارند، فقر فرهنگی می تواند زمینه ساز انواع لطمه ها باشد. فقر مالی همیشه چندعاملی است، چه بسا خیلی از افراد موفق در مقطعی از زندگی خود سختی و فقر را حتی در شدیدترین حالت آن تجربه کرده اند. محرومیت کودکان از آموزش های ضروری و تحمیل چهره خشن فقر و نداری به آنها لطمه های جبران ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد. لطمه هایی که رد آن در جای جای لطمه های اجتماعی هویداست. یکی از راهکارهای کاهش فقر و محرومیت جوامع برخورداری کودکان از حق آموزش است که به سبب فقر از آن محروم هستند. تعدادی از نیکوکاران کار خیرخواهانه خودرا با فراهم کردن تحصیل این کودکان انجام می دهند. در این بین نهادهای حمایتی نیز اقدامات حمایتی ارایه داده و از این افراد نیکوکار با تامین فضا و امکانات آموزشی حمایت می کنند. زینب شفیعی، مسئول آموزش یکی از سازمان های مردم نهاد در ویژه برنامه جشن رمضان کمیته امداد در توضیح نحوه کمک به کودکان کار بوسیله آموزش و تحصیل، اظهار داشت: همکاری من با مجموعه از جایی شکل گرفت که مجموعه قصد ایجاد مدرسه برای کودکان کار را داشت و خواسته کوچک من کمک کردن به کودکان بود و این کمک اندک من به نحوی شد که همه دنیای من را در بر گرفت و سرمنشاء اتفاقی بزرگ در زندگی ام شد. وی افزود: مجموعه درحال ساخت مدرسه خودگردان برای بچه های بازمانده از تحصیل بود. کودکان به سبب شرایط زندگی خانوادگی خود و یا این که مهاجر و از اتباع خارجی بودند امکان و مجال تحصیل را نداشتند و از تحصیل بازمانده بودند. این ارتباط و همکاری با مدرسه و خانه کودک همه ابعاد زندگی من را تحت تأثیر قرار داد. شفیعی اظهار داشت: من در برنامه هایم یافتن شغل و همزمان ادامه تحصیل وجود داشت و حتی در گوشه ذهنم به مهاجرت هم فکر کرده بودم. اما در همین موقعیت، ورود به دنیای کودکان کار همه برنامه های من را ملغی کرد و همه هدف من مدرسه و بچه های آن شد. مدیر آموزش خانه کودک در ارتباط با کمک های شهروندان به کودکان کار، بیان کرد: یک مثال معروفی هست که می گویند بجای آنکه به کسی ماهی دهی به او ماهیگیری یاد بده. مقوله کار کودک بسیار پیچیده است. بطور قطع با پول هایی که سر چهارراه ها به این کودکان کمک گردد یا نه حل نمی گردد. به نظر من و طبق نظر فعالان این حوزه چیزی که موجب قطع شدن چرخه کودکان کار در دراز مدت می شود، آموزش است. آموزش می تواند شرایط زندگی آنها را بهبود دهد و آنها را از این دور باطل که در آن قرار دارند، خارج کند. شفیعی تصریح کرد: رفع مشکلات کودکان کار نیازمند همکاری همه جانبه مردم، دولت و بخش خصوصی است، همه مردم بیش از آنکه بخواهند به کمک کودکان کار بیایند، لازم است مسئولانه کار خیر و نیک انجام دهند. کار خیر ماندگار این طور است که تحت شرایط عاطفی و معنوی صورت گیرد و فقط برای ایجاد حال خوب برای فرد نیکوکار نباشد. باید دانست این کار نیک چه تبعاتی دارد. وی در مورد استعدادهای ویژه کودکان بازمانده از تحصیل نیز اظهار داشت: شاهد بودم دختری در مدرسه استعداد ویژه ای در فوتبال داشت و سعی کردیم تا کلاس ورزش شرکت نماید و در این مجموعه با کمک خیرین مرکز دندانپزشکی ایجاد کردیم تا نیازهای کودکان را به خدمات دندانپزشکی تامین نماییم. گروهی از پزشکان داوطلب با مجموعه ما همکاری می کنند و زمان زیادی را در طول ماه صرف بچه های مدرسه می کنند. همین طور معلمان داوطلب و مشاوران و روانشناسان داوطلب با خانه کودک همکاری دارند. مهدی شیخ سفلی، مدیر مدرسه خانه کودک اظهار نمود: تحصیلات حوزوی دارم و چهار سال قبل با خانه کودک آشنا شدم، درست زمانی که مبادرت به ساخت مدرسه کرده بودند. شخصاً تجربه آموزش و تعلیم به کودکان را داشتم و دغدغه کودکان بازمانده از تحصیل را داشتم. منطقه سکونت من در شرق تهران و محله خاک سفید است. دیده بودم که بچه ها از مدرسه که دور می شوند در معرض لطمه های اجتماعی بسیاری قرار می گیرند. همیشه دوست داشتم کاری برای آنها انجام دهم. وی افرود: به لطف خدا مؤسسه خانه کودک ثبت گردید و مدرسه افتتاح شد و تخصص و تمرکز بر روی کودکان لطمه دیده اجتماعی معطوف شد. من قبلاً تجربه کار با این کودکان را داشتم و البته عاشق معلمی بودم. اینجا کودکان به دلیلهای مختلفی مثل فقر و تا تبعه کشور دیگر بودن از تحصیل بازمانده بودند و نتوانسته بودند. مدیر مدرسه خانه کودک راجع به کمک به کودکان کار اظهار داشت: نمی توان اظهار داشت که به کودکان کار کمک نماییم یا نه از نظر پول دادن اما نباید با آنها رفتار بد داشت و یا از یک سو به آنها ترحم کرد. لازم است دوراندیشی بیشتری نماییم و کودکی که از مدرسه دورافتاده و کودک کار است را به سمت تحصیل هدایت نماییم و اگر بتوانیم برای تحصیل آنها اقدام نماییم. حتی کودکان از سمت سیستان هم هستند که از تحصیل بازماندند و مؤسسات بسیاری برای کودکان بازمانده از تحصیل فعالیت می نمایند در صورتیکه مشکلات این کودکان تا سازمان های متولی ورود نکنند، حل نمی گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب