کادایف

طبابت دانه درشت ها با سکه و ارز و بیت کوین

طبابت دانه درشت ها با سکه و ارز و بیت کوین

کادایف: زیرمیزی های کلان و طلب سکه، دلار و حتی ارز دیجیتال از بیماران، گذاشتن مُهر و مدرک پزشکی در اختیار پزشک نماها و چالش سقط های غیرقانونی سه اولویت وزارت بهداشتی ها برای ورود جدی و اعمال قانون سریع در زمینه تخلفات پزشکی است؛ اعمال قانونی که به تشکیل قرارگاه نظارت بر سلامت برای رسیدگی ویژه به تخلفات سنگین و دانه درشت های پزشکی منجر گردید...



به گزارش کادایف به نقل از ایسنا، بحث تخلفات پزشکی به یک یا دو مورد خلاصه نمی شود و متاسفانه فهرست بلندبالایی را در بر می گیرد؛ از تخلفات تعرفه ای، پرداخت های خارج از تعرفه و گرفتن زیرمیزی از بیمار گرفته تا طلب سکه و دلار و حتی در مواردی ارز دیجیتال از بیماران و در عین حال چالش همکاری برخی پزشکان با پزشکنماها و کسب سودهای کلان و...

باید توجه کرد که این تخلفات در بعضی حوزه ها با شدت و حدت بیشتری رخ می دهد و متاسفانه به علت نواقصی در زمینه های نظارتی طی سالهای اخیر آنطور که باید و شاید به بحث تخلفات پزشکی و برخورد با آنها پرداخته نشده است. البته تخلفاتی مانند دریافت خارج از تعرفه و زیرمیزی از طرف برخی پزشکان، در برهه هایی از تاریخ نظام سلامت مورد توجه و موشکافی قرار گرفته و در بعضی موارد توفیقاتی نیز نصیب نظام سلامت شده است؛ بعنوان مثال در سال ۱۳۹۳ با اجرای طرح تحول نظام سلامت، یکی از اقدامات انجام شده بحث سوق دادن تعرفه های پزشکی به سمت قیمت های واقعی بود، موضوعی که انگیزه کار در بخش دولتی را برای پزشکان بالا برد و در عین حال با تشدید نظارت ها تخلفات تعرفه ای پزشکی را کم کرد و در عین حال با تقویت بیمه ها پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یافت؛ اما عمر طرح تحول سلامت چندان طولانی نشد و مشکلات مالی و بودجه ای گریبانگیر این طرح شده و در نهایت قطار تحول در سلامت در ایستگاه بی پولی متوقف گردید و در نتیجه عقب گردی به دوره قبل از تحولی سلامت صورت گرفت و بحث هایی مانند زیرمیزی نیز باردیگر و این دفعه با روش هایی نوین و به روز به حوزه سلامت بازگشت؛ به صورتی که با افزایش تورم اقتصادی در کشور و تلاطم در بازار ارز و سکه و... نابه سامانی در دریافت های خارج از تعرفه تا جایی پیش رفت که برخی پزشکان از بیماران طلب سکه و دلار و گاهی ارز دیجیتال هم کردند!
تشکیل قرارگاه نظارت بر سلامت و ماجرای 50 پرونده دانه درشت پزشکی
از سوی دیگر تخلفاتی در حوزه سقط های جنین غیرقانونی، جولان پزشک نماها در زمینه هایی مانند جراحی های زیبایی و حتی همکاری برخی پزشکان و کلینیک ها با این افراد و... وزارت بهداشتی ها را بر آن داشت که اقدامی عاجل در حوزه برخورد با تخلفات پزشکی ترتیب دهند تا بلکه بتوان اوضاع را به نفع بیماران به سامان کرده و از خطرات مالی و مهم تر از آن جانی ناشی از این تخلفات جلوگیری نمایند.

به هر حال یکی از وظایف ذاتی وزارت بهداشت نظارت بر مراکز درمانی است و در صورت بروز تخلف، سازوکارهای قانونی همچون کمیسیون ماده ۱۱ وجود دارد که تخلفات را بررسی می کند و به تعزیرات یا تمامی نهادهایی که در ارتباط با جرائم و تخلفات می شوند ارجاع می دهد. با این وجود از آنجاییکه روند رسیدگی به تخلفات و شکایات پزشکی طولانی است، قرار شد تا قرارگاهی نظارتی ذیل معاونت درمان ایجاد شود و بر همین مبنا هم در دوره جدید، قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل شد که بگفته وزارت بهداشتی ها، نمایندگانی از تمامی دستگاه ها شامل تعزیرات، دادستانی، نظام پزشکی، معاونت درمان وزارت بهداشت، سازمان بازرسی و حراست در این قرارگاه جمع شدند و به روند کار رسیدگی به تخلفات و شکایات در زمینه پزشکی، آن هم با تمرکز بر تخلفات سنگین و دانه درشت ها سرعت داده و با خروج از بروکراسی ها سریع تر به پرونده ها رسیدگی می شود.

بر همین اساس هم بتازگی دکتر سعید کریمی- معاون درمان وزارت بهداشت از رسیدگی به ۵۰ پرونده دانه درشت تخلفات پزشکی در ستاد نظارت بر سلامت آگاهی داده و اعلام نموده است که تا حالا ۵۰ پرونده دانه درشت که در ارتباط با تخلفات پزشکان، بیمارستان ها، افراد پزشک نما و سقط جنین هستند، بررسی و احکام اولیه آنها صادر شده و در مرحله تجدیدنظر خواهی هستند. از آنجاییکه همه دستگاههای ذیربط در ستاد حضور دارند ازاین رو در صدور احکام و اجرای حکم تسریع می شود.

در همین زمینه بخوانید:

رسیدگی به ۵۰ پرونده دانه درشت تخلفات پزشکی در ستاد نظارت بر سلامت

تیغ پزشک نماها بر رخسار مردم + عکس

با سلامتی تان شوخی نکنید!

در همین راستا جهت اطلاع از آخرین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه برخورد با تخلفات پزشکی، با دکتر سلمان حیدری- مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

دکتر سلیمان حیدری در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به برنامه های نظارتی وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات در زمینه پزشکی، اظهار داشت: حیطه تخلفات پزشکی بسیار وسیع است؛ به صورتی که از حیطه مسائل مالی گرفته تا حیطه عملکردی و نحوه عملکرد درمانی همکاران ما را شامل می شود. تخلفات مالی در زمینه پزشکی، خود اشکال مختلفی دارد؛ از گرفتن مبالغ خارج از تعرفه (یا همان زیرمیزی) تا گرفتن پول به بهانه فروش تجهیزات مانند پروتز و... که به انحاء مختلف و خارج از حیطه و چارچوب قانونی از بیمار پول گرفته می شود را در بر می گیرد.
تعدد عناوین تخلف در حیطه درمان۳ اولویت برای رسیدگی به تخلفات پزشکی
وی اضافه کرد: با عنایت به تعدد عناوین تخلفات در حیطه درمان، برمبنای میزان تاثیر این تخلفات در زندگی افراد جامعه و خصوصاً بیماران و خانواده هایشان، برای رسیدگی به این ها، اولویت بندی در نظر گرفته شده است. بر این اساس نخستین اولویت تخلفات در زمینه دریافتی های خارج از تعرفه یا زیرمیزی بود، پس از آن مساله سقط جنین هست و پس از آن هم بحث در ارتباط با جراحی ها واقدامات زیبایی قرار دارد که این حوزه هم حیطه وسیعی دارد و تخلفات زیادی در آن صورت می گیرد.
دریافت زیرمیزی به بهانه پایین بودن تعرفه های پزشکی
حیدری درباب علت دریافت زیرمیزی به ایسنا، اظهار داشت: از آنجاییکه تعرفه های بعضی خدمات پزشکی پایین است یا مطابق با میزان تورم در ضمن سالهای گذشته به روز نشده، متاسفانه برخی پزشکان دستمزد اضافه دریافت می کنند که این کار تخلف است. این کار اکثرا در مطب ها و گاهی هم امکان دارد در مراکز درمانی صورت گیرد که بعنوان زیرمیزی شناخته می شود. از طرفی به جهت اینکه گرفتن این مبالغ قابل پیگیری نباشد، به روش های متفاوتی گرفتن می گردد. موارد کمی بصورت نقدی یا بوسیله کارتخوان دریافت می شود و عمدتاً بیمار مجبور می شود این مبالغ را به حساب کسی غیر از پزشک شامل منشی، خواهر، برادر و... واریز نماید.
پزشکانی که سکه، دلار و ارز دیجیتال طلب می کنند
حیدری افزود: حتی در بعضی موارد به جهت اینکه این ردپا هم وجود نداشته باشد، مبالغ بصورت طلا، سکه، ارز دریافت می شود و حتی در موارد خیلی نادر ارز دیجیتال هم درخواست شده است. مردم باید بدانند که هزینه درمان فقط باید در حساب داری بیمارستان پرداخت گردد و بیمارستان موظف است که صورتحساب و فاکتور را تا آخرین ریالش به بیمار بدهد تا اگر نیاز به پیگیری خاصی بود، بیمار بتواند برمبنای آن عمل کند. هرگونه پرداخت خارج از حسابداری بیمارستان غیرقانونی می باشد.



وی با اشاره به اینکه در تمام صورتحساب هایی که بیمارستان ها پرداخت می کنند، حق العمل جراح و سایر هزینه ها شامل از ویزیت، مشاوره و... محاسبه شده است، اظهار داشت: در نتیجه پرداخت خارج از حسابداری بیمارستان غیرقانونی می باشد و هرگونه دریافت اینچنینی قابل شکایت و پیگیری است.
از جریمه ۱۰ برابری تا محرومیت از طبابت برای پزشکان زیرمیزی بگیر
حیدری تصریح کرد: همه بیماران و همراهان آنها در صورت مواجهه با چنین تخلفاتی می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و طرح موضوع و شکایت کنند. همکاران ما در بازرسی وزارت بهداشت این موارد را تنظیم کرده و به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی ارسال می کنند و همه موارد پیگیری شده و احیانا اگر پولی خارج از تعرفه و بصورت غیرقانونی گرفتن شده باشد، حتما به بیمار برگردانده می شود. در عین حال باتوجه به این که این تخلفات می تواند سلامت جامعه را به خطر اندازد، بر اساس بازنگری که در قوانین در ارتباط با تعزیرات حکومتی در خرداد ماه امسال ایجاد شده، علاوه بر برگرداندن مبلغ اصلی به بیمار، فرد خاطی ۱۰ برابر میزان آن جریمه می شود. اگر باردیگر این تخلف از طرف پزشک تکرار شود، ۵۰ برابر جریمه می شوند و اگر باز هم این تخلف تکرار شود، از داشتن مطب ابتدا بصورت موقت و امکان دارد حتی بصورت دائم، محروم شود. در عین حال اگر این تخلفات در یک مرکز درمانی صورت گیرد، مسئولان مرکز خصوصاً مسئول فنی پاسخگوی این مورد است و تذکر داده می شود. همین طور اگر این تخلفات در مراکز درمانی هم تکرار شود، درجه اعتباربخشی شان کاهش داده می شود.
بیش از ۱۱۰ هزار مورد بازرسی در 1400
وی درباره ی نحوه نظارت فعال در زمینه تخلفات تعرفه ای و دریافت های خارج از صورتحساب، اظهار داشت: در معاونت های درمان بصورت منظم بازرسی ها و نظارت های دوره ای داریم، اما نظارت همگانی موثرتر از نظارت یک اداره کل یا سازمان است. باید توجه کرد که در سال ۱۴۰۰ بالای ۱۱۰ هزار مورد بازرسی از مراکز درمانی انجام شده است؛ به صورتی که می توان گفت به طور متوسط یک نظارت برای هر موسسه انجام شده است و میزان کشف تخلف در این ها حدود شش درصد بوده است. تعدادی از این ها با تذکر و برخی با معرفی به سازمان تعزیرات، سازمان نظام پزشکی و سایر مراجع اقدامات لازم انجام شده است. اما نظارت همگانی بالاتر از این است و هیچ یک از نظارت های ما جای نظارت همگانی را نمی گیرد و لازم است همه مردم به ما کمک کنند تا این نابه سامانی سامان گیرد.
بررسی ۵۰ پرونده تخلف در زمینه پزشکی از طرف "قرارگاه نظارت بر سلامت"
وی همین طور اظهار داشت: برای برخورد با تخلفات در زمینه درمان لازم بود که وزارت بهداشت هماهنگی های لازم را با سایر مراجع مانند سازمان تعزیرات، دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی، دادستانی کل کشور و همین طور سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی انجام دهد. جلسات مختلفی که برگزار و منتج به تشکیل قرارگاهی شد بعنوان "قرارگاه نظارت بر سلامت" که با حضور نمایندگان و گاهی روسای سازمان هایی که ذکر کردم و با ریاست معاون درمان وزارت بهداشت تشکیل شده و هر هفته جلسه دارد. در این قرارگاه پرونده های سنگین تخلفات مطرح می شود و تصمیم گیری توسط روسای شعب سازمان تعزیرات که در آنجا حضور دارند، حکم صادر و اعمال قانون می شود. از خرداد ماه تا کنون که این قرارگاه تشکیل شده و حدود ۱۳ جلسه تشکیل شده و حدود ۵۰ پرونده تخلف اشخاص و مراکز بررسی شده و حکم هم صادر گردیده است.


30درصد سقط جنین های غیرقانونی در مراکز درمانی دولتی و خصوصیمجازات هایی تا حد «تعطیلی» مراکز متخلف
حیدری درباره ی تخلفات انجام شده در حیطه سقط جنین نیز به ایسنا اظهار داشت: برمبنای قانون جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده، ارگان های مختلفی مسئول رسیدگی به این مورد هستند تا از سقط جنین های غیرقانونی جلوگیری نمایند. البته طبق بررسی های انجام شده، تقریباً کمتر از ۳۰ درصد از موارد سقط جنین غیرقانونی، در مراکز درمانی (اعم از خصوصی و دولتی) صورت می گیرد. برای اینکه عموما سقط جنین با دارو صورت می گیرد که نزدیک به ۷۰ درصد آن در خانه و خارج از مراکز درمانی صورت می گیرد. منتها برای همان ۳۰ درصدی که در مراکز درمانی امکان دارد صورت گیرد، مراقبت های سفت و سختی صورت می گیرد. برنامه ریزی کردیم که نظارت هایی در این حیطه داشته باشیم و احیانا اگر فرد یا مرکزی در سقط غیرقانونی دخیل باشد، حتما تا حد تعطیلی آن مرکز تنبیه برایشان در نظر گرفته شده و برای افراد هم محرومیت های شدیدی در نظر گرفته شده که صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه از آنجاییکه این نوع سقط جنین بصورت غیرقانونی و زیرزمینی است، نمی توان آمار دقیقی از آن ارائه داد، اظهار داشت: برای اینکه در این حوزه ادعاهای مختلفی شده است.


چالش پزشک نماها و انجام اقدامات زیبایی در آرایشگاه هاپزشکانی که مهر و مدرک شان در اختیار غیرپزشکان است
سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت، درباره ی چالش پزشک نماها و انجام برخی اعمال جراحی خصوصاً در زمینه زیبایی از طرف افراد غیر پزشک، اظهار داشت: در حیطه جراحی ها و مداخلات در ارتباط با حوزه زیبایی، تخلفات و عوارض قابل توجهی اتفاق می افتد و گاهی به بهای جان یک فرد تمام شده که اصلا قابل گذشت نیست. حیطه زیبایی وسیع است و از برداشتن یک خال کوچک و اقداماتی مانند تزریق ژل و... گرفته تا اعمال جراحی پیچیده مانند پیکرتراشی و... را در برمی گیرد. بر همین مبنا افراد درگیر در این عرصه افراد متفاوت و با رشته های متفاوت هستند. از آنجاییکه مدتی نظارت در این حیطه ضعیف بوده، افرادی وارد شدند که غیرپزشک و گاهی حتی غیر از گروه پزشکی بودند. حتی متاسفانه برخی اقدامات زیبایی در آرایشگاه ها و خارج از مراکز درمانی اتفاق افتاده است. از طرفی برخی افرادی که وارد این حوزه شده اند، پزشک هستند، اما رشته غیرمرتبط دارند و از آنجاییکه دیدند نظارتی در کار نیست، وارد این حیطه شدند و مبالغ قابل توجهی را از مردم دریافت می کنند که سلامت جامعه را به خطر می اندازد. متاسفانه عده ای هم مدرک یا مهرشان را در اختیار غیر قرار می دادند.
ماجرای نصب دوربین در فضاهای عمومی اتاق های عمل
حیدری در پاسخ به سوال ایسنا درباره ی ورود غیرپزشکان به اتاق های عمل، اقدام پیشگیرانه وزارت بهداشت در اینباره و همین طور موضوع نصب دوربین در فضاهای عمومی اتاق های عمل بعنوان یکی از این اقدامات پیشگیرانه، افزود: یکی از اقداماتی که برای پیشگیری از ورود غیر پزشکان به حوزه جراحی های زیبایی در حال انجام می باشد، نصب دوربین در «فضاهای عمومی» اتاق عمل بوده است؛ به صورتی که به جهت اینکه بتوانیم نظارت کافی داشته باشیم، اعلام کردیم که دوربین در فضای عمومی اتاق عمل نصب شود تا ورود و خروج افرادی که وارد اتاق عمل می شوند و ورود و خروج افراد درمانگر را کنترل نماییم که دستورالعمل آن صادر شد و قرار شد دوربین ها در ورودی، خروجی، راهروهای اتاق عمل و فضای عمومی ریکاوری نصب شوند.

وی تصریح کرد: البته در این حوزه دستورالعملی از سال ۱۳۹۵ در وزارت بهداشت وجود داشته که در آن زمان حالت سفارش و دستورالعملی بوده است، اما حالا این اقدام در مراکز درمانی الزامی شده است. به صورتی که مهلت سه ماه ای به مراکز داده شد تا این اقدام را انجام دهند و تصاویر آن حداقل یک ماه ذخیره شود. البته احتمالاً زمان ذخیره سازی تصاویر بعدا بیشتر شود، اما فعلا باید حداقل یک ماه تصاویر را نگه دارند تا اگر جهت بررسی لازم شد، بتوان آنرا چک کرد. از طرفی اعلام کردیم که دسترسی به این تصاویر فقط باید در حیطه مسئول آن مرکز یا نماینده مورد اعتماد او باشد. اگر هم مشکلی رخ دهد، فیلم از طرف ناظرین چک می شود.

حیدری اظهار داشت: این اقدام مورد استقبال خیلی از گروههای تخصصی و افرادی که در این حیطه دلسوزند، قرار گرفته و برخی گروههای مردمی هم از این اقدام تقدیر کرده اند. البته باید توجه کرد که برخی مراکز درمانی از سال ها قبل در فضاهای عمومی اتاق عمل دوربین داشتند و واقعا کاربرد مدیریتی و نظارتی موثری حتی در حیطه کار خود مراکز داشته است. این اقدام در مراکز خصوصی و دولتی است و همه بیمارستان ها و مراکز درمانی که اتاق عمل دارند را شامل می شود. اگر مراکز درمانی این اقدام را انجام ندهند، ما این مورد را در سنجه های اعتباربخشی می آوریم و هم از نظر نظارتی به آنها تذکر داده می شود و هم در درجه بندی اعتباربخشی آنها موثر خواهد بود.


بیشترین تخلفات در زمینه پزشکی چیست؟
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی بیشترین تخلفات پزشکی نیز به ایسنا، اظهار داشت: از نظر فراوانی بیشترین تخلفات در زمینه دریافت زیرمیزی است. پس از آن تخلفات در زمینه زیبایی و ورود پزشک نماها و همین طور انجام اعمال و اقدامات زیبایی از طرف افراد غیرپزشک یا افراد بدون مجوز است که جزو شایع ترین تخلفات در زمینه پزشکی هستند. در زمینه سقط از نظر کثرت به این موارد نمی رسد، اما از نظر اهمیت موضوع در درجه بالای اولویت ما قرار دارد.
مردم چگونه از تخلفات حوزه پزشکی شکایت کنند؟
حیدری در ادامه درباره ی نحوه شکایت مردم از تخلفات پزشکی، اظهار داشت: باید توجه کرد که هر تخلفی که صورت گیرد، مردم می توانند بوسیله سامانه ۱۹۰ که نیاز به مراجعه حضوری هم ندارد، شکایت کنند. در عین حال مردم می توانند به معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنند که حدود ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم که همه این ها یک شماره اختصاصی از جنبه نظارتی دارند که می توانند با آن تماس بگیرند و در عین حال مراجعه حضوری هم به بخش نظارت معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی امکان پذیر است و می توانند به این صورت شکایت شان را مطرح کنند.

وی درباره ی میزان شکایات انجام شده در زمینه تخلفات پزشکی، اظهار داشت: از آنجاییکه تا حالا سامانه ای در حوزه نظارت نبوده، یکی از اقداماتی که برای امسال در دست انجام است، ایجاد سامانه نظارت بر درمان است که بوسیله آن بتوانیم هم خوداظهاری مراکز درمانی را داشته باشیم که اعلام کنند که چه اقداماتی انجام می دهند و بتوانیم ارتباط برخط با فعالیت مراکز درمانی داشته باشیم و همین طور نظارت های انجام شده هم باید در این سامانه به سرعت ثبت گردد که حالا بصورت دستی است و زمان بر است. پس از ایجاد این سامانه، بخشی هم برای ثبت شکایات مردمی در نظر گرفته می شود. در نظر داریم که این سامانه برای امسال بهره برداری شود.

حیدری در بخش پایانی صحبت هایش با ایسنا، تصریح کرد: مردم اگر جایی مجبور شدند که مبلغی را بعنوان زیرمیزی پرداخت کنند، بدانند که می توانند حتی پس از اتمام درمان شان شکایت کنند تا پیگیری شود. در عین حال امکان دارد برخی بیماران نگران باشند که اگر شکایت کنند، درمان شان متوقف شود، اما اینطور نیست و معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی موظفند در همان رشته برای بیمار، یک پزشک حاذق و مورد اعتماد پیدا و معرفی کنند و بیمار به او مراجعه کند تا به علت درخواست حقش، از درمان صحیح محروم نشود.





منبع:

1401/08/23
11:40:58
5.0 / 5
335
تگهای خبر: بهداشت , بیمه , پزشك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif