کادایف

ما انسان ها تعیین می کنیم جهان با چه سرعتی گرم شود نه جهان مادی

به گزارش کادایف، خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید گرم شدن زمین با سرعتی بی سابقه را نشان داده است اما شواهدی از شتاب تغییرات آب وهوایی عرضه نمی نماید.

دانشمندان برجسته محاسبه کردند که میزان گرم شدن زمین در سال ۲۰۲۳ با ۹۲ درصد از گرمای اعجاب انگیز و رکوردشکن سال قبل که توسط انسان ها بوجود آمده بود، به بالاترین حد خود رسید. این گروه متشکل از ۵۷ دانشمند در سراسر دنیا از روش های مورد تایید سازمان ملل جهت بررسی آن چه در پشت موج گرمای مرگبار سال قبل نهفته است، استفاده کردند. به قول آنان حتی با سرعت بیشتر گرمایش، شواهدی از شتاب قابل توجه در تغییرات اقلیمی ناشی از انسان، فراتر از افزایش سوزاندن سوخت های فسیلی مشاهده نمی کنند.
رکورد دمای سال قبل آنقدر غیرمعمول بود که دانشمندان در مورد این که چه چیزی پشت این جهش بزرگ وجود دارد و این که آیا تغییرات آب وهوایی درحال شتاب گرفتن است یا عوامل دیگری دخیل هستند، بحث کرده اند.
پیرس فورستر، محقق اصلی این تحقیق، دانشمند آب وهوا در دانشگاه لیدز انگلستان، اظهار داشت: درجه حرارت همه چیز افزایش خواهد یافت و درست همان گونه که ما پیشبینی کرده بودیم، بدتر می شود.
فورستر و یکی از همکارانش بیان نمودند که این امر تا حد زیادی توسط تجمع دی اکسیدکربن ناشی از افزایش مصرف سوخت های فسیلی توضیح داده شده است.
سال قبل میزان گرمایش به ۰.۲۶ درجه سانتی گراد (۰.۴۷ درجه فارنهایت) در هر دهه رسید که بالاتر از ۰.۲۵ درجه سانتی گراد (۰.۴۵ درجه فارنهایت) در سال قبل بود. فورستر تصریح کرد که این تفاوت قابل توجهی نیست، باآنکه نرخ سال جاری را به بالاترین میزان تاریخ تبدیل می کند.
با این وجود، دانشمندان ابراز کردند که این گزارش وضعیت هشداردهنده تری را نشان داده است.
آندریا داتون، دانشمند آب وهوا از دانشگاه ویسکانسین آمریکا، اظهار نمود: انتخاب اقدام در مورد اقلیم تبدیل به بحث سیاسی شده است، اما این گزارش باید به مردم یادآوری کند که در واقع این یک انتخاب اساسی برای نجات جان انسان هاست. از نظر من، این چیزی است که ارزش جنگیدن را دارد.

گروه محققان که برای عرضه بروزرسانی های علمی سالانه بین هر هفت تا هشت سال ارزیابی های علمی اصلی سازمان ملل تشکیل شده است، مشخص کرد که سال قبل ۱.۴۳ درجه سانتی گراد گرمتر از میانگین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود که ۱.۳۱ درجه آن ناشی از فعالیتهای انسانی بود. ۸ درصد دیگر گرمایش بیشتر به علت ال نینو، گرم شدن طبیعی و موقتی اقیانوس آرام مرکزی که آب وهوا را در سراسر دنیا تغییر می دهد و همینطور گرمایش غیرعادی در امتداد اقیانوس اطلس و دیگر موارد غیرمترقبه آب وهوایی است.
طبق گزارش منتشرشده در مجله Earth System Science Data، در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بزرگتر که دانشمندان آنرا به سالهای منفرد ترجیح می دهند، جهان از دوران قبل از صنعتی شدن حدود ۱.۱۹ درجه سانتی گراد (۲.۱۴ درجه فارنهایت) گرم شده است.
در این گزارش همینطور آمده است که با ادامه استفاده جهان از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، شاید در ۴.۵ سال آینده زمین به نقطه ای خواهد رسید که دیگر نمی تواند از عبور از آستانه پذیرفته شده بین المللی برای گرم شدن ۱.۵ درجه سانتی گراد (۲.۷ درجه فارنهایت)، اجتناب کند.
این یافته با مطالعات قبلی مطابقت دارد که پیشبینی می کنند در صورت تغییر نکردن مسیر انتشار، افزایش دمای زمین تا اوایل سال ۲۰۲۹ حداقل به ۱.۵ درجه افزایش گرما می رسد. افزایش واقعی ۱.۵ درجه امکان دارد سال ها بعد اتفاق بیفتد، اما اگر همچنان روند انتشار کربن ادامه یابد، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
دانشمندان می گویند اگر دما از مرز ۱.۵ عبور کند، پایان جهان یا بشریت نیست، اما بسیار بد خواهد بود. نتایج تحقیقات قبلی سازمان ملل نشان داده است که تغییرات عظیم در اکوسیستم زمین با احتمال گرمایش بیشتری بین ۱.۵ تا ۲ درجه سانتی گراد رخ می هد، همچون از بین رفتن صخره های مرجانی سیاره، یخ های دریای قطب شمال، گونه های گیاهان و جانوران همراه با حوادث شدید آب وهوایی بدتر که سبب مرگ مردم می شود.
افزایش دما پارسال بیشتر از یک جهش کوچک بود. سونیا سنویراتنه، یکی از محققان این تحقیق و رئیس پویایی آب وهوا در دانشگاه تحقیقات عمومی در زوریخ، سوئیس، ذکر کرد که این امر بخصوص در ماه سپتامبر غیرعادی بود. آن سال در محدوده پیشبینی شده، باآنکه در لبه بالایی محدوده بود.

سنویراتنه اظهار داشت: اگر شتاب اتفاق بیفتد اوضاع حتی بدتر خواهد بود، مانند رسیدن به نقطه اوج بحرانی جهانی، به احتمال زیاد بدترین وضعیت را شاهد خواهیم بود اما آن چه درحال رخ دادن است هم اکنون بسیار بد و تابحال تأثیرات عمده ای داشته است. ما در میانه یک بحران هستیم.
جاناتان اورپک، رئیس محیط زیست دانشگاه میشیگان آمریکا و زیک هاسفادر، دانشمند آب وهوای زمین برکلی آمریکا، اذعان کردند که هنوز شتاب را می بینند. هاسفادر اشاره نمود که میزان گرمایش به صورت قابل توجهی بالاتر از ۰.۱۸ درجه سانتی گراد (۰.۳۲ فارنهایت) در هر دهه گرمایش است که مابین سالهای ۱۹۷۰ و ۲۰۱۰ بوده است.
دانشمندان چند توضیح برای جهش عظیم در ماه سپتامبر عرضه کرده بودند که هاسفادر آنرا «غافلگیر کننده» نامید. گزارش آنان علل کافی گرمایش را از علل بالقوه دیگر نیافت. در این گزارش آمده است که کاهش آلودگی گوگردی ناشی از کشتیرانی که تا حدی خنک کننده جو بود، سال قبل تحت تأثیر ذرات کربنی قرار گرفت که در هوای آتشسوزی های جنگلی کانادا وجود داشت.
در این گزارش همینطور آمده است که یک آتشفشان زیردریا که مقادیر انبوهی از بخار آب جذب کننده گرما را به اتمسفر تزریق می کند، ذرات خنک کننده را هم به بیرون پرتاب می کند که هر دو نیرو تا حدی یکدیگر را خنثی می کنند.
کاترین هیهو، دانشمند آب و هوای فناوری تگزاس و دانشمند ارشد سازمان محافظت از طبیعت، اعتقاد دارد آینده در دستان ماست. این ما انسان ها هستیم نه جهان مادی که تعیین می نماییم جهان با چه سرعتی و چقدر گرم می شود.
منابع