کادایف
خون اهدایی زنان از سالم ترین منابع خونی

چرا رغبت زنان ایرانی برای اهدای خون كمتر است؟

چرا رغبت زنان ایرانی برای اهدای خون كمتر است؟

كادایف: سخنگوی سازمان انتقال خون كشور با اشاره به اینكه سهم زنان ایرانی در اهدای خون زیر ۱۰ درصد است، اظهار داشت: با وجود اینكه نیمی از جمعیت كشور را زنان تشكیل می دهند، اما جمعیت زنان درصد كمی از اهداكنندگان خون در كل كشور را به خود اختصاص می دهد.



دكتر بشیر حاجی بیگی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مشاركت كمرنگ زنان ایرانی در زمینه اهدای خون، اظهار داشت: امروزه یكی از مهم ترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهدا كنندگان خون، كاهش مشاركت زنان در این زمینه است. باید توجه كرد كه در خیلی از كشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون زنان دارند. بعنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون زنان مانند اهدای خون مردان ۵۰ درصد است.
اهدای خون زنان ایرانی زیر ۱۰ درصد است
وی اضافه كرد: این در حالیست كه در كشور ما از ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۹۱۴ واحد خون اهدایی، تنها ۴.۳۸ درصد از سهم اهدای خون در كشور مربوط به بانوان است. هم اكنون در ایران در تمامی استان های كشور سهم اهدای خون زنان زیر ۱۰ درصد است. بعنوان مثال استان لرستان با ۹.۶۳ درصد، ایلام با ۷.۸۳ درصد و مركزی با ۷.۵۸ درصد سه استان برتر در زمینه اهدای خون زنان در سال ۹۴ بودند كه در این آمار در ۱۰ ماهه سال ۹۵ زنان استان سیستان و بلوچستان از استان ایلام پیشی گرفتند.

حاجی بیگی ادامه داد: مطالعات گسترده در ایران و سایر كشورهای جهان نشان داده است كه به علت گرایش كمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به زندگی سالم، خون اهدایی توسط زنان از سالم ترین منابع خونی است. همینطور زنان بعنوان ركن اصلی خانواده می توانند با مشاركت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع دوستی و رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شركت در عرصه فعالیت های خداپسندانه گام مهمی در افرایش مشاركت خانواده در اهدای خون داشته باشند.
چرا زنان خون اهدا نمی كنند؟
سخنگوی سازمان انتقال خون كشور با اشاره به مهم ترین عوامل كمرنگ بودن مشاركت زنان در اهدای خون كشور، اظهار داشت: ترس از كم خونی، ترس از سوزن كیسه های اهدای خون، ترس از مبتلا شدن به بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت، ضعف قوای جسمانی و ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود از عوامل كاهش مشاركت بانوان در امر اهدای خون كشور به حساب می آید.

سخنگوی سازمان انتقال خون كشور تصریح كرد: ازاین رو داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان، ترس از ضعیف شدن و عدم دسترسی ساده به مراكز اهدای خون از دیگر عوامل مهم كاهش مشاركت زنان در امر اهدای خون است، اما باید توجه كرد كه هم اكنون برای اهدای خون تست هموگلوبین گرفته می گردد تا میزان آنمی و غلظت خون در اهداكنندگان پیش از اهدا مشخص شود. همینطور مكمل های حاوی آهن هم برای اصلاح كم خونی به صورت مجانی به مراجعین در همه مراكز انتقال عرضه می گردد.

حاجی بیگی با اشاره به اینكه در كشور ما سالانه مردان چهار بار و زنان به علت مسائل فیزیولوژیكی سه بار می توانند اهدای خون داشته باشند، اظهار داشت: با وجود اینكه نیمی از جمعیت كشور را زنان تشكیل داده اند، اما جمعیت زنان درصد كمی از اهداكنندگان خون در كل كشور را به خود اختصاص می دهد. با وجود اینكه احتمال می رود جمعیت زنان از نظر داشتن رفتارهای پرخطر در زمینه عفونت های قابل انتقال با استفاده از خون مانند سابقه اعتیاد تزریقی و تماس جنسی نامطمئن در مقایسه با جمعیت مردان جامعه سالم تری را تشكیل دهند، اما آمار اهدای خون شان كمتر است.
كاهش چشمگیر اهدای خون زنان ایرانی طی ۱۲ سال
وی ادامه داد: آمار اهدای خون زنان در سال ۸۲ از ۱۲.۷۵ درصد به ۴.۳۸ درصد در سال ۹۴ رسیده است كه كاهش چشمگیری را طی ۱۲ سال قبل نشان داده است. این در حالیست كه بر مبنای مطالعات انجام شده شیوع بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت در میان جامعه زنان بسیار كمتر از مردان است. در كشور ما نزدیك به ۲۰ میلیون نفر از زنان واجد شرایط اهدای خون هستند، اما آمارها نشان داده است در سال ۱۳۹۴ تنها ۹۱ هزار و ۳۱۹ نفر از اهدا كنندگان خون را در كشور زنان تشكیل داده اند.
در هر بار اهدای خون، چقدرخون می دهیم؟
حاجی بیگی ادامه داد: باید توجه كرد كه هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل تنها ۱۰ درصد حجم كل خون بدن است. از طرفی پلاسما، پلاكت ها و گلبول های سفید ظرف چند روز به صورت طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود ۳۵ روز جایگزین خواهد نمود. ازاین رو گلبول های قرمز خون حداكثر طی دو تا سه هفته توسط بدن بازسازی می شوند. بر همین مبنا برای اطمینان از حفظ سلامت اهداكنندگان فاصله مجاز بین دفعات اهدای خون حداقل ۸ هفته در نظر گرفته شده است. بر همین مبنا هم با عنایت به تفاوت های جسمانی میان زنان و مردان تعداد دفعات مجاز اهدای خون برای مردان سالانه چهار نوبت و برای زنان سالانه سه نوبت تعیین شده است.

وی همینطور اظهار داشت: هم اكنون در دنیا زنان در خیلی از موارد از مصرف كنندگان خون و فرآورده های آن در مراكز درمانی و بیمارستانی به شمار می روند و نیمی از نیازمندان تزریق خون را تشكیل می دهند. همینطور سالانه در جهان شمار زیادی از بانوان طی دوران حاملگی و یا در زمان زایمان جان خویش را از دست می دهند كه مهم ترین علت مرگ این زنان خونریزی بوده است.




1397/03/28
14:13:55
5.0 / 5
1821
تگهای خبر: بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
کادایف kadaif

کادایف kadaif