کادایف
بررسی چالش های تجهیزات پزشكی در میزگرد ایرنا(2)

تولید كنندگان تجهیزات پزشكی: به دادمان برسید

تولید كنندگان تجهیزات پزشكی: به دادمان برسید

كادایف: تهران پژوهش- شاید اگر كل مشكلات تولید كنندگان تجهیزات پزشكی كشور را یك كاسه نماییم و كل خواسته آنان را در یك جمله خلاصه نماییم می توانیم بگوییم كه این تولید كنندگان از مسئولان می خواهند كه به دادشان برسند.


تولید كنندگان تجهیزات پزشكی دیگر نمی دانند از دست دلال های مواد اولیه چه كنند؟ نه می توانند نخرند كه اگر مواد اولیه نخرند به اصطلاح باید بروند در شركت خویش را تخته كنند و اگر هم بخرند كه مواد اولیه با قیمتی گران تر، به دستشان می رسد.
لاجرم عملیاتی پلیسی هم نمی توانند انجام دهند چون كارشان این نیست. تولید كننده باید تولید نماید اما انگار این روزها با عنایت به شرایط فوق العاده كشور و بحث تحریم ها، همه كار می كنند، جز تولید.
شناسایی دلال ها و محتكرهای مواد اولیه و در نتیجه گرانی این مواد یكی از بیشمار مشكلات تولید كنندگان است. خود تحریمی ها، گیر كردن مواد اولیه در گمرك، چند نرخی بودن ارز، نبود زیرساخت های مناسبی برای دسترسی صنعتگر به مواد اولیه، وجود بخشنامه های از امشب به فردا، نشان دار نبودن تجهیزات پزشكی و هم قیمت گذاری های به روز نشده گرانی مواد، سبب شده است كه به قول مریم قاسمی، دبیر انجمن صنفی تولید كنندگان تجهیزات پزشكی با این شل كن سفت كن ها پدر تولید كننده در آمده است.
در راستای واكاوی مشكلات تولید كنندگان تجهیزات پزشكی، گروه تحلیل وتفسر وپژوهش های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی، میزگردی با عنوان «چالش های تولید كنندگان تجهیزات پزشكی» را برگزار كرد تا به واكاوی بخشی از مشكلات تولید كنندگان تجهیزات پزشكی بپردازد و در این میزگرد، «مریم قاسمی»، دبیر انجمن صنفی تولید كنندگان تجهیزات و ملزومات پزشكی، دندانپزشكی، آزمایشگاهی و دارویی، «محمد رضا كمپانی»، دبیر اجرایی اتحادیه صادر كنندگان تجهیزات پزشكی و «اسحاق عامری»، رییس اداره صادرات اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حضور داشتند.

دنباله مشروح این میزگرد را در ذیل بخوانید.
... **ایرنا: آقای كمپانی، اگر خرید تضمینی صورت گیرد احتمال افزایش تولید تجهیزات پزشكی بیشتر می گردد و در نتیجه وضعیت صادرات هم بهتر می گردد به نظر شما می توانیم به هدف 240 میلیون دلار صادرات برسیم؟
**كمپانی: ما در بحث صادرات، حدود هشت، 9سال است كه وارد بازار جهانی شده ایم كه اگر به صورت كلی با صنعتی كه از سال 40 یا 50 در این مملكت بوده است مقایسه نماییم میزان صادرات صنعتی در كشور با صادرات تجهیزات پزشكی فرقی نمی نماید. اگر هم محدودیت هایی در صادرات این تجهیزات می بینیم باید نگاه نماییم كه صادرات سایر صنایع ما چگونه است كه یكی از ایرادها به بازار بین المللی بر می گردد.یكی از مشكلات ما در سطح بین الملل این است كه كسی Made in Iran را نمی خرد و برخی كالاهای ما به اسم كشور دیگری فروخته می گردد.اما به هر حال می توان بطور قطع با برنامه ریزی صادرات را افزایش داد.
ما الان به تولیداتی رسیده ایم كه كاملا ایرانی است و شاهد آن، اتاق عمل كاملا ایرانی است كه وزیر بهداشت در نمایشگاه ایران هلث رونمایی نمود. این اتاق عمل را یك كشور اروپایی 300 تا 400 هزار دلار به ما می دهد در حالیكه تولید كننده ما آن را با 100 هزار دلار تولید كرده است. در نتیجه در بازار جهانی هم عوض اینكه یك دستگاه را به تعداد هزار عدد صادر نماییم، 10 اتاق عمل را صادر می نماییم كه در آمد آن بیشتر است كه این آمادگی قابل وصول است. نمایندگان ما برای فروش این اتاق عمل در شرق آفریقا مذاكراتی را در دست انجام دارند.بنابراین می توان به 240 میلیون دلار رسید. ما چیزی را اضافه نكرده ایم فقط تفكر را عوض كرده ایم.وقتی این ایده وجود دارد، می گردد به 240 میلیون دلار رسید و بطور قطع به مسائل دیگر می توان رسید.
مساله دیگر كه در صادرات باید لحاظ كرد این است كه همین «ساخت ایران» خیلی مساله دارد الان تمام دارك مثل LC كالایی كه به كشور همسایه می فرستیم در شركتی واقع در اروپا تنظیم می گردد.
من بیشتر از این نمی توانم مسائل را باز كنم. یك بار واشنگتن پست در بحث تحریم ها با من مصاحبه كرد و گفت شما با این تحریم ها می خواهید چه كار كنید؟ من هم گفتم من به تو بگویم كه می فهمی! ما تا الان انجام داده ایم پس از این هم انجام داده ایم.
شما مطمئن باشید تمهیدات بسیار خوبی صورت گرفته است و این اتفاق صادرات به نحو احسن انجام می گردد اما باید به گونه ای رفتار نماییم كه به مشكلی بر نخوریم به هر ترتیب توانسته ایم صادرات را افزایش دهیم و هم اینكه توانسته ایم به قیمت خوبی، كالا ها را بفروشیم.از این جهت نگران نباشید.

**ایرنا: خانم قاسمی با عنایت به تحولات مثل بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه آیا برای تولید كنندگان، امكان تحقق چنین هدفی یعنی صادرات وجود دارد؟

**قاسمی: قضیه كمی پیچیده است و با آری و نه نمی توان پاسخ داد. كالاها در قالب گروه های متفاوت قرار دارند. چند روز پیش در جلسه ای به معضل گران شدن مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی اشاره شد كه برخی تولید كنندگان تجهیزات پزشكی به آنها نیاز دارند. در آن جلسه یكی از اشكالات تولید كنندگان یاد شده این بود كه در شرایط فعلی، صادرات مواد پلیمری و پتروشیمی آنقدر زیاد است كه سبب كمبود این مواد برای تولید كنندگان داخل شده است. البته شرایط، شاید در این وضعیت در گروه های كالایی متفاوت می باشد و بحثی كه آقای داشتند هم بحثی جنرال و كلی بود.

**عامری: من می خواهم توضیحی در این خصوص بدهم. سر همین بحث پتروشیمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، نخستین ارگانی بود كه ورود كرد. وزیر بهداشت، تلفنی با مدیر عامل پتروشیمی صحبت كرد و به آقای زنگنه (وزیر نفت) هم نامه ای نوشت كه اولویت شما تخصیص مواد به فعالان حوزه سلامت و تجهیزات پزشكی باشد.

** قاسمی: خیلی ممنون آقای دكتر از توضیحتان و من بابت زحماتتان تشكر می كنم و برای من هم ایراد سخنانی در تقابل با شما خیلی دشوار می باشد اما با وجود تمام این زحمت ها، كفایت نكرده است و در جلسه ای كه با تولید كنندگان تجهیزات پزشكی متقاضی مواد اولیه پلیمری و پتروشیمی داشتیم، تولید كنندگان همه ناامید تر از روز گذشته بودند و همه این سوال را داشتند، چه كنیم؟ آیا باید تعطیل كنیم؟ این مورد نشان داده است كه این تولید كنندگان نمی توانند مواد اولیه خویش را تامین كنند.

**ایرنا: نمی توانید سهمیه مواد اولیه را افزایش دهید؟
**قاسمی: چند روز پیش در بحث سهمیه هم جلسه ای داشتیم كه اتفاقا رییس سازمان غذا و دارو كه معاون وزیر بهداشت هم به شمار می آید در این جلسه حضور داشت. اتفاقا دكتر اصغری(رییس سازمان غذا و دارو) از ما پرسید؛ « مگر شما سهمیه ندارید»؟ ما هم جواب دادیم كه « بله ما در بخشنامه، سهمیه داریم اما در اجرا، چیزی به دست تولید كننده نمی رسد».

** ایرنا: یعنی چی؟
** قاسمی: یعنی اینكه من نمی دانم كه سهمیه ما چگونه از بورس خارج می شود!

**ایرنا: این مورد به تازگی رخ داده یا قبلا هم بوده است؟
** قاسمی: به تازگی یعنی در این چند ماهه اخیر، اتفاق افتاده است. آن چیزی كه امروز به دست صنعتگر می رسد سهم ناچیزی از بورس است. به تولید كننده كه مواد اولیه پتروشیمی را استفاده می نماید می گویند؛ «تو در بورس، سهمیه داری و باید مواد اولیه را در بورس با قیمت مصوب مثلا A ریال تهیه كنی» و تمام شواهد هم در بورس، همین را نشان داده است. آن سهمیه ای را كه تولید كننده عملا می تواند به آن دسترسی داشته باشد آنقدر ناچیز است كه باید بخش عمده ای از آن را از بازار آزاد تهیه نماید. بازار آزاد پتروشیمی هم چیزی نیست كه دست من و شما باشد. تولید كننده در بازار آزاد كه با نرخ چند برابر، مواد را تهیه می كند كه روی تولیدش تاثیر می گذارد و قیمت تمام شده برای او گران تر تمام می گردد.
قیمت گذاری را هم كه نمی گردد تغییر داد چون مصوب است و نهایتا شما با مواد اولیه گران تر و با خرید از دلال و بازار آزاد و واسطه به بهای تمام شده ای می رسید كه خریدارش هم مساله دارد. ضمن اینكه تولید كننده متهم است به اینكه چرا از شبكه توزیع رسمی كشور خرید نكرده است.
من راجع به این بحث با تعزیرات هم صحبت كردم و آنها هم رهنمودهایی داشتند. بحث این است كه ما به این برسیم كه دلالان چه كسی هستند؟ شاید بخشی از آن را من تشخیص دهم اما بخش عمده ای از دلالان را مسئولان راحت تر می توانند پیدا كنند.باید بروند از بورس بپرسند كه سهمیه تولید كننده را به چه كسی داده است؟ نه اینكه بدون كشف زنجیره دلالی، یك دلال را شناسایی و او را محكوم كنند.

**كمپانی: این بیشتر یك« شو» به شمار می آید. روز گذشته سوله یكی از شركت ها را بازرسی كرده اند كه این سوله، دپوی مواد اولیه است وتزریقABS (نوعی ماده پلیمری كه در تجهیزات پزشكی هم استفاده می شود) داشته است بعنوان احتكار آن جا را پلمپ كرده اند!

**قاسمی: تولید كننده در شرایط فعلی از همه جهت تحت فشار است من بر احتكار، صحه نمی گذارم اما باید از اسم محتكر درست استفاده نماییم وقتی كه ما مطالبه داریم و می گوییم نمی توانیم با شرایط حاضر، كالا بدهیم، می آیند ما را پلمپ می كنند و می گویند ما محتكریم. این در شرایطی است كه ما مطالبه داریم و خریدار (وزارت بهداشت ) هم كه از ما نقد نمی خرد و نسیه می خرد و تولید كننده تجهیزات پزشكی در تامین مواد اولیه با این شرایطی كه گفته شد همچون تامین مواد اولیه پتروشیمی واقعا مشكل دارند.
تولید كنندگان در جلسه اخیر ما فقط كم مانده است گریه كنند. من به آنها پیشنهاد دادم كه دلال ها را معرفی كنید انها هم به من جواب دادند كه مگر فكر می كنید اگر ما دلالی كه مواد را از وی می خریم، معرفی نماییم همین خط تولید ما می خوابد و چند صد كارگر هم بیكار می شوند باید از سرچشمه كه در بورس است این كار پیگیری شود.

** ایرنا: الان ما چند شركت تولید كننده داریم؟
** قاسمی: الان حدود 200 عضو در انجمن صنفی داریم و خیلی از كارخانه دارهای ما فعالیتی بیش از 40 سال دارند و خیلی ها هم وقتی مشكلات خویش را برای ما عنوان می كنند برایشان دشوار می باشد كه نیروهای خویش را تعدیل كنند چون كه نیروی انسانی آنها از جوانی در شركت آنها كار می كرده است و الان نوه دارد. آنها چگونه می توانند این نیروی قدیمی را تعدیل و از كار بیكار كنند؟

**ایرنا: آقای كمپانی الان تحولات سه ماه گذشته چه تاثیری روی تولید گذاشته است؟
**كمپانی: ما دو مشكل داریم یكی اینكه بودجه وزارت بهداشت، شدیدا كاهش یافته و از سال قبل هم این اتفاق افتاده است؛ در نتیجه 40 تا 50 درصد، خریدهای این وزارتخانه از ما كم شد، چون كه 80 درصد خریدهای ما را وزارت بهداشت انجام می دهد ازاین رو تولید كندگان تجهیزات پزشكی كاهش تولید داشتند و در این كاهش تولید، درصد سربار یا قیمت تمام شده كالای آنها بالا می رود و سودشان هم متعاقبا تحت تاثیر قرار می گیرد.
مشكل دیگر هم در واقع یك «اخطار» است این است كه ارز در بازار ثانویه، هشت تا 9 هزار تومان در حال معامله است و در بیرون از این بازار، ارز، بطور قطع 40 تا 50 درصد بیشتر از این بازار ثانویه است. یكی از مسائلی كه شدیدا به تولید، آسیب می زند هم همین چند نرخی بودن ارز است كه 40 سال است، حل نشده است. سوال این است، برای چه در این مملكت، تولید، پا نمی گیرد؟ برای این است كه موقعی كه ما ارز یارانه ای داریم و هر لحظه می توان از آن بهره برد طبیعتا، تولید، پا نمی گیرد.
اتفاق بد دیگری كه در حال رخ دادن است این است كه این اختلاف ارزی حتی با بازار ثانویه در حال افزایش می باشد، منافع بر این است كه وارد كننده، بتواند كالا را با ارز ثانویه وارد كند؛ چون كه با عنایت به گران تر بودن قیمت ها برای تولید چند برابر شده است و در نتیجه در قیمت تمام شده و بحث سربار، مواد اولیه به طرز وحشتناكی بالا رفته است و طبیعتا، كالای ایرانی، قدرت رقابت با كالای مشابه خارجی را از دست می دهد. این اخطاری جدی است كه اگر این اتفاق بیفتد باز هم دود آن به چشم تولید می رود و در یك مورد از زمان، تامین مواد هم به مشكل بر می خورد.

**ایرنا: آقای عامری نظر شما چیست؟
** عامری: من اول توضیحم بیان كردم. متاسفانه امكان اینكه سیاست گذاری مثلا در بحث مواد اولیه تفكیك شود، نیست. قانونگذاری و زیر ساخت ها اینگونه نبوده است كه بحث سلامت را جدا كنند. وزارت بهداشت طی سه ماه اخیر اول اینكه در جلسات كارشناسی خود متن تحریم های ابلاغ گردیده را بررسی نموده و ستاد تدابیر ویژه با ریاست رسول دیناروند (رییس سابق سازمان غذا و دارو) شكل گرفته است. ما چند گلوگاه را هم برای تحریم ها شناسایی كردیم.

**ایرنا: در اینجا من سوالی دارم كه فقط به حوزه سلامت مربوط نمی گردد. از آن موقعی كه ترامپ روی كار آمد اعلام نمود كه از برجام بیرون می رود این در شرایطی است كه اغلب مسئولان ما تازه می گویند طی سه ماه گذشته جلسات زیادی برای مقابله با خروج ترامپ گذاشته اند. چرا ما از یكسال قبل، پیش بینی های لازم را انجام نداده بودیم و جلسات را برگزار نكرده بودیم؟

**عامری: اینگونه نیست كه ما سه ماه است، آغاز كرده ایم دلیلش این است كه از فروردین و اردیبهشت امسال قرار شد ارز، تخصیص یابد، قبلا كه مشكلی نداشتیم و در این راستا هم سلسله جلساتمان، پس از تخصیص ارز سه ماه است، برگزار می گردد. از زمانی من یادم است تحریم وجود داشته است حالا شدت آن یك وقت زیاد یا كم شده است. ما پیش بینی تحریم را می كردیم اما اداره كل تجهیزات پزشكی بعنوان یك اداره كل در بدنه دولت، میزان ذخیره صندوق ارزی را كه نمی داند! تازه سه ماه است مسئولان این اداره فهمیده اند. در این سه ماه گلوگاه ها را شناسایی كردیم كه اولی، گمرك بود. سه جلسه با حضور شخص وزیر بهداشت با گمرك برگزار كردیم، حدود 20 جلسه كارشناسی با مسئولانی همچون معاون فنی و مدیر كل واردات گمرك برگزار كردیم. نتیجه این جلسات، تفاهمنامه بود كه یكی از آنها تسهیل برای واردات تجهیزات پزشكی بود. الان تبصره ای در كتاب مقررات وجود داشت كه برای دارو اجرا، اما برای تجهیزات پزشكی، كم تر اعمال می شد كه آن را قانون و ابلاغ كردیم.
بحث دیگر سازمان استاندارد بود و این سازمان برخی اقلام بررسی شده توسط اداره تجهیزات پزشكی را دوباره بررسی می كرد كه هم زمان تولید و هم واردات را كند می كرد. تفاهمنامه با مقام وزارت بهداشت منعقد شد تا تسهیلات برای این امر صورت گیرد. در مورد انرژی اتمی هم یكسری از اقلام تجهیزات پزشكی به جز تاییدیه ما به تاییدیه انرژی اتمی نیاز دارد كه در نشستی تفاهمنامه ای منعقد و ابلاغ گردید.
برای پتروشیمی ها هم وزیر بهداشت نامه نوشت و صحبت كرد. ما پیش بینی كردیم كه اگر این چند دستگاه با ما همراهی داشته باشند زمان تحویل تجهیزات پزشكی همچون مواد اولیه آنها زودتر انجام می گردد.
در ارگان خودمان دو گروه تشكیل شد یك گروه مسئول ارز، گمرك و تعرفه است و آنها به روز و به ریز مشكلات تخصیص ارز و مشكلات گمركی را بررسی می كنند.
گروه دیگر نظارت بر تامین تجهیزات پزشكی است كه یكی از مدیران خوشنام و خوشفكر را در وزارت بهداشت مستقر كرده ایم؛ كارش این است كه كمبود ها را روزانه رصد می كند و بلافاصله با رویت هر كمبود با شركت های مربوطه جلسه گذاشته می گردد و در این بین، مطالبات آنها را هم پیگیری می كند تا كمبود، كم رنگ تر شود.تحولات بانك مركزی را روزانه رصد می نماییم و لیست شركت های را كه باید ارز بگیرند را روزانه اعلام می كنیم؛ همینطور و سه همایش برای نحوه تخصیص ارز برگزار كرده و از بانك مركزی و وزات صنعت هم برای همایش های كمك گرفته ایم.
بنابراین، پیش از ترامپ مبحث ما این بود كه تحریم هستیم. اما ما واقعا آماده برای تخصیص روزانه ارز نبودیم ابلاغ این كار سه ماه است كه انجام شده است و ما هم كارهایمان بر طبق این سه ماه است.

**ایرنا: شما می گویید ما از قبل هم تحریم بودیم پیش از برجام هم خیلی مشكل داشتیم و به عسر و حرج افتاده بودیم.
عامری: به شما می گویند بروید بازار و خرید كنید اما حق ندارید كه پول بدهید و كارت بكشید؛ در نتیجه شما هم خرید نمی توانید انجام دهید. الان می گویند دارو و تجهیزات پزشكی، جزو تحریم نیست ولی هر پولی كه منشاء آن، جمهوری اسلامی است مشكل دارد. فكر می كنم تمام مساله تحریم و مشكل ما انتقال پول است. ما بعنوان مثال جهت شركت در نمایشگاه هایی مختلف مشكل داریم چون نمی توانیم پول بدهیم. مثلا در آلمان، پایگاه صادراتی زده ایم كه ساخت ایران نباشد اگر منشاء پول ایران باشد نمی گردد كار كرد.

** ایرنا: اینكه شما می فرمایید، سیستمی طراحی نشده است تا تولید كننده دسترسی ساده به مواد اولیه داشته باشد كه ربطی به تحریم ندارد.
** عامری: من 10 دقیقه اول، یك روضه در این خصوص خواندم. مواد اولیه تولید كننده را كه وزارت بهداشت نمی دهد. رسالت این وزارتخانه نظارت بر سلامت مردم است. ما باید اختیارات یك حوزه را ثبت نماییم ما خودمان بعنوان متولی سلامت مثلا برای مشكل به دستگاهی رجوع می نماییم و آنها هم می گویند كه مشتریانشان فقط وزارت بهداشت نیست. تا نگاه این است كه نمی گردد كاری كرد.

**ایرنا: ما باید پكیجی از قبل می داشتیم كه وزارت بهداشت هم یك قطعه از این پكیج را تشكیل می دهد. الان با ساختاری مواجه هستیم كه دغدغه تولید كننده و صادر كننده را دارد اما جوابگوی آنها نیست چون بخشی از این پازل به دستگاه دیگری مثل وزارت صنعت و نفت برمی گردد ازاین رو پكیج یا سناریویی نداریم.
** قاسمی: این همان چیزی است كه من می خواهم بگویم. چند ماه پیش كه بحث خروج از برجام پیش آمد هم وزارت صنعت و هم اداره تجهیزات پزشكی جلسه گذاشت و در دو روز، پشت سرهم جلسه بحران گذاشتند و تولید كنندگان و وارد كنندگان عمده را دعوت نمودند مبنی براینكه كشور با كمبود كالای پزشكی مواجه نشود. در آن لحظه خیلی احساس غرور كردیم كه نقش حساسی داریم و بعد تصمیم گرفتیم انبارها را پركنیم و مواد اولیه را تامین نماییم.
در آخ، كالا به گمرك رسید اما گمرك اعلام نمود كه كالا ها را نمی تواند ترخیص كند و باید مابه التفاوت بپردازیم. حدودا خیلی از كالاها در این شر ایط چند ماه در گمرك ماندند. در شرایط فعلی كالایی كه با این بگیر و ببند وارد كردیم، چند ماه در گمركی كه تمام اموراتش داخلی است باید بخوابد كه یكی از علل مهم آن این است كه ما عدم هماهنگی یا مثلا ابلاغ دستور امشب به فردا بامداد را داریم.
ترامپ می گوید من مثلا فلان كار را فلان تاریخ انجام می دهم اما ما مشكلمان در كشور این است كه امشب می خوابیم و فردا فلان كار را می نماییم و من چندین بار به مسئولان اظهار كردم كه دوران گذاری برای بخشنامه و آیین نامه ها تعیین كنند. مسئولان، پدر تولید كننده را با این شل كن سفت كن ها و با این امشب خوابیدن و فردا بامداد یك دستور دیگر می دهند را در آورده اند.
الان بار تولید كننده در گمرك است و می خواهد ترخیص كند گمرك می گوید باید ما به التفاوت را بپردازد تولید كننده اصلا ریال ندارد كه تامین كند. می خواهم بگویم خیلی از مشكلات ما به خود ما بر می گردد هنوز ترامپ كه كاری نكرده است.

** ایرنا: مگر قرار نشد مابه التفاوت را جای دیگر بدهد؟
** قاسمی: بله همنطور است اما تولید كننده در این شرایط كه نباید بدود تا مشكل را حل كند. آخرش هم بخش خصوصی با دوندگی توانست مابه التفاوت را تا حدودی حل كند.
شما فكر نكنید ما الان داریم تولید می نماییم بلكه از بامداد تاشب یا دنبال مطالبات یا معوقات یا درست كردن این بخشنامه و آن بخشنامه هستیم و به تولید نمی رسیم. بستر تولید را نابود شده فرض كنید. وزارت بهداشت كه به تنهایی تمام كارها را نمی تواند انجام دهد این همان پكیجی است كه شما به آن اشاره می كنید و نداریم.
مساله ما به التفاوت كه تمام شود و حل شود فكر می كنید مشكلات ما حل می شود؟ این به اتمام رسید مطمئن باشید فردا بامداد یك نكته دیگری را بخشنامه می كنند وگرنه ما تولید كنندگان در اثر تجربه بلدیم چگونه در تحریم، مواد اولیه را وارد نماییم وقتی ما آن سختی را به جان می خریم دیگر از داخل ریشه ما را نزنید.
ما در این چند سال لطماتی كه از بیگانه خوردیم كم نبوده است. من نمی خواهم بگویم كم، مشكل داشته ایم اما می خواهم بگویم كه ما مرد و زن جنگ شده ایم و بلدیم گلیم خویش را از آب بكشیم اما این طور نباشد از داخل تصمیم گیری های متفاوتی برای ما بگیرند و ما را در گیر مسایل داخلی كنند. یك بار دكتر مسائلی ( مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت) در جلسه ای گفت؛ « چكار كنیم»؟ گفتم؛ «میشه دولت كاری نكند»؟ به خدا نگرانیم كه دولت یك كاری كند كه از فردا گرفتار شویم. هر چند دكتر مسائلی جلسات مختلف می گذارد و زحمت زیاد می كشد اما تمام این بخش ها به هم گره خورده است و در تعامل است. سیستم باید درست باشد.
نتیجه عرض من این است كه در شرایط فعلی دچار خود تحریمی هستیم اگر اینطور برویم جلو كه تولید كننده هر روز كارش ابطال كردن یا درست كردن بخشنامه ها باشد كه علت آن را نمی دانم، تولید در كشور دوام نمی آورد.
واردات برای كشور هم لازم است نه به شرطی كه واردات روی كالایی كه خودمان تولید می نماییم و تولید كننده هم چند سال برای آن زحمت كشیده است. نباید تولید كننده را به وضعیتی برسانیم كه نتواند خدمت كند و بعد بگوییم كه نتوانست كالا را تامین كند و پس برویم وارد نماییم.
خودمان دلمان برای تولید بطپد آن بخش كه ما تولید نداریم وارد نماییم تا انگیزه ای برای بخش خصوصی شود تا یاد بگیرد و خودش تولید نماید نه اینكه وقتی تولید داریم واردات نماییم و یا اینكه تولید كننده را در شرایطی با عدم نقدینگی به جایی برسانیم كه نتواند تولید نماید و با مشكل مواجه شود. در مورد مطالبات هم خواسته ما این است كه مطالبات تجهیزات پزشكی «نشان دار» شود. خواسته ما این است كه سهم دارو و تجهیزات پزشكی، نشان دار شود و بدانیم كه به تجهیزات چقدر اختصاص می یابد و ته خط را هم پیگیری نماییم.
در خصوص قیمت گذاری نیز، زمانی كه قیمت گذاری توسط وزارت بهداشت شروع شد، قرار شد كه پرداخت ها نقدی شود الان پرداخت ها یكساله، دو ساله و سه ساله شده است و هیچ به روز رسانی هم نشده است البته نمی گردد بگوییم هیچ به روز رسانی نشده است چند وقت پیش، 6 درصد روی قیمت ها گذاشته شد.

**ایرنا: آیا این 6 درصد تناسبی با تحولات ارزی داشت؟
** قاسمی: این 6 درصد هیچ تناسبی با نوسانات ارزی یا مواد اولیه داخلی نداشته و امكانات و ابزار اداره كل تعریف نشده است تا قیمت گذاری را در فواصل كوتاه به روز رسانی كند. اصلا 22 هزار قلم كالا، قیمت گذاری شده است مگر شما می توانید بدون ضابطه و با هر تغییر و نوسانی قیمت ها را به روز رسانی كنید؟ اساسا ایا سیاست این است كه این كالاها به روز بشود یا خیر؟ قرار شده است برپایه مصوبه ای تا اردیبهشت 98 ما تغییر قیمت نداشته باشیم اینها تناقض هاست.
من عضو كمیسیون قیمت گذاری هستم در كمیسیون وقتی ادله افزایش قیمت را بر شمردیم دكتر مسائلی این افزایش را پذیرفتند اما از طرفی دیگر مصوبه یاد شده را در خصوص عدم افزایش قیمت تا اردیبهشت 98داریم شما این دو تناقض را كنار هم حل كنید!

** ایرنا: خود این 22 هزار قلم كالای پزشكی هم خیلی زیاد است چه رسد به قیمت گذاری آنها!
** قاسمی: باید ضابطه و فرمول و ساختار وجود داشته باشد. بحث، خیلی پیچیده است اما در این شرایط هر كس باید كار خودش را انجام دهد. در شرایط بحرانی كاری را كه در توانش است انجام دهد.
مسئولان به بخش خصوصی بیشتر اعتماد كنند و پیش از ابلاغ بخشنامه ها نظر ما را هم بگیرند چون كه امكان دارد برخی مسئولان از جنس تولید كننده و صنعت نباشند و بطور قطع مشكلات را به اندازه ما نشناسند.

** ایرنا: الان در بحث تولید داخلی چه تدابیری باید اندیشید؟
** كمپانی: ما تولید كنندگان در بحث تولید داخل آنچه كه بلد بودیم انجام دادیم كه تا الان داریم كار می نماییم و هر چه زمان بگذرد و این مشكلات هم باشد طبیعتا مشكلات ما بیشتر می گردد و زمان هم بگذرد و قدرت ما كاسته می شود و رو به انقراض خواهیم رفت و این را شك نكنید. اگر روال مثل 6 ماه گذشته تا الان باشد، تولیدی نخواهیم داشت شركتی داشتیم كه حقوق كارمندهایش یك روز هم عقب نمی افتاد الان دو سه ماه است كه عقب افتاده است چون كه فروشی نداشته و مواد اولیه هم نتوانسته است تامین كند و اوراقش را هم مفت، عوض كرده است و در نتیجه مجبور است به تعدیل نیرو رو بیاورد به عبارت دیگر برای تولید كننده تجهیزات پزشكی سیر سقوط را سقوط را مشاهده می نماییم شما بروید آمارها را در صنعت نگاه كنید دقیقا می فهمید كه داریم سقوط می نماییم.ما روز به روز داریم ضعیف تر می شویم و اصلا شك نكنید.

**ایرنا: بحث خود تحریمی هم هست خیلی از فشارها به خاطر عملكرد اشتباه این طرف (داخل كشور) است.
كمپانی: ببینید! همین ارز چهار هزار و 200 تومانی را در نظر بگیرید. سوال من این است برای چه مواد در بورس بر مبنای چهار هزار و 200 تومان قیمت گذاری می گردد و بعد بیرون، دو سه برابر قیمت آن وجود دارد و این وسط، عده ای دلال این منافع را كسب كنند؟
بحث دلار دولتی چهار هزار و 200 تومان در فروردین امسال رخ داد و مشكلات ما هم سر همین بخشنامه فروردین ماه است. مساله این است كه چهار هزار و 200 تومان، اصلا قیمت واقعی ارز نیست.

** ایرنا: قیمت واقعی ارز چقدر بوده است؟
** كمپانی: من نمی دانم. اقتصاددان ها می دانند همه ما می دانیم كه چهار هزار و 200 قیمت ارز نبود موقعی كه در بیرون 6 هزار تومان هم پیدا نمی شد! چگونه می خواهید آن را تك نرخی كنید؟! اینها آمدند ارز 6 هزار تومانی را پاك كنند، چهار هزار و 200 تومان را بنا كردند، غافل از اینكه موقعی كه می گویید، ارز تك نرخی یعنی اینكه من به هر بقالی بروم باید به من دلار بدهد اما موقعی كه شما نتوانید ارز بدهید، خب همان ارز 6 تومانی هم بالا می رود. به نظر من آن موقع ارز را هفت هزار تومان می كردند اما به ما می دادند و اگر هم دولت، ارز نداشت، چرا آن را تك نرخی كرد و اگر هم داشت كه عدد آن، چهار هزار و 200 تومان این نبود.
ما هم اگر این صحبت ها را داریم می نماییم برای این است كه در مشكلات كار كرده ایم چه زمانی كه ارز، هزار و 226 تومان (دوره احمدی نژاد) و چه زمانی كه ارز چهار هزار و 200 است فرقی ندارد به ما همان ارز را بدهند نه اینكه مثلا به دانشجو، ارز چهار هزار و 200 تومانی بدهند و بعد دیگر تمام شود.
وقتی كه بخشنامه فروردین ماه برای ارز چهار هزار و 200 تومان ابلاغ گردید برای مواردی مثل ثبت سفارش های اتومبیل، میلیون میلیون دلار دادند و بعد نوبت تولید كننده واقعی كه رسید مشكلاتی برای گرفتن ارز پیش آمد.

**ایرنا: آقای عامری، اگر بخواهیم جمع بندی نماییم چه چشم اندازی برای تولید و صادرات تجهیزات پزشكی دارید؟
** عامری: اجازه بدهید یك مواردی در این میزگرد جا ماند و من به آنها باید جواب بدهم. دكتر مسائلی ( مدیر كل تجهیزات پزشكی ) در بحث گمرك حرف خوبی می زند و می گوید ما همه چیز را گردن بانك مركزی و گمرك می اندازیم اما به هر حال، حداقل هر چه در حوزه سلامت از این دو دستگاه درخواست داشتیم به ما كمك كردند. گمرك پنجره ورودی به كشور است و نمی تواند به همه چیز جواب بدهد.
در بحث بخشنامه ها كه در جلسه اشاره به این نكته شد كه پس از بخشنامه ها اطلاع رسانی می گردد باید عرض كنم كه همیشه بخشنامه ها را در سایتمان جهت اعلام نظر ذینفعان منتشر نموده ایم و بعد آن را ابلاغ كرده ایم.
موضوع بعدی بخش همایش هاست در هر موضوعی همایش برای تولید كننندگان و صادر كنندگان تجهیزات پزشكی برگزار كرده ایم. مثلا در بحث ارز، دو تا سه تا همایش 700 تا هزار نفر برگزار كرده و اطلاع رسانی كرده ایم ما در سایت تلاش كرده ایم كه به روز باشیم و بخش پر رنگی را در سایت داریم به نام اخبار یا مصوبات ارزی كه اتفاقات ریز و درشت را گزارش كرده ایم.
یكی دیگر از كارهای ما یكسری شركت ها با دلار هزا ر و 226 تومان جنس داشتند كه در چند روز اخیر اطلاع رسانی كلی كرده و لیست آنها را در سایت گذاشته ایم تا متقاضیان كالاهای این شركت ها بدانند كه با چه دلاری جنس آنها تهیه شده است.

**كمپانی: یعنی از آن موقع (دلار 1226 تومان) جنس دارند؟!
** عامری: بله. حلقه گمشده ما در كشور اطلاع رسانی است سایت ما به روز است و ما حدودا هزار و 50 تولید كننده و 6 هزار و 100 تا وارد كننده داریم و اینكه لحظه ای با همه آنها ارتباط داشته باشیم دشوار می باشد. دوم اینكه خیلی از این شركت ها در تهران واقع نشده اند و مجبوریم اطلاعات را در سایت بگذاریم تا همه آگاه شوند. وقتی آقای كمپانی روز گذشته و پریروز در اداره ما بودند وقتی از شركت هایی كه كالای خویش را با هزار و 226 تومان تهیه كرده اند و لیست آنها در سایت است، خبرندارند، ببینید دیگران چگونه اند و چقدر اطلاعات دارند! ما واقعا رسانه نداریم و رسانه می تواند به ما در اطلاع رسانی خیلی كمك نماید.

** ایرنا: كسانی كه با شما در ارتباط هستند باید سایت اداره كل تجهیزات پزشكی را همیشه رصد كنند. منظورتان این است كه شركت های تجهیزات پزشكی، سایت را رصد نمی كنند؟

**عامری: بحث من این است كه اعضای حوزه تجهیزات پزشكی، چندان رسانه ای نیستند؛ ما رسانه نداریم.
**ایرنا: شما «وبدا» (پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت) را كه دارید!
**عامری: شما چك كنید، ببینید كه حداقل از اول امسال چند درصد از اخبار وبدا در حوزه تجهیزات پزشكی است.

**ایرنا: من فكر می كنم كه تقصیر اداره تجهیزات پزشكی است كه خبر را به وبدا نمی دهد.
** عامری(با لبخند): همیشه ما مقصریم. من می گویم ایشان (كمپانی) كه رییس اتحادیه صادر كننندگان تجهیزات پزشكی است وقتی سایت ما را نمی بینند از دیگر اعضا چه انتظاری دارید؟ روابط عمومی ما این است كه در نهایت خبر ما را در وبدا و سایت بگذارد. منظور من این است كه شركت ها اگر سایت ما را نبینند، بیزینس آنان متضرر می گردد.ما در جنگ هستیم و باید تمام دستگاه ها همدلی كنند و در كنار هم كار كنند و چابك باشیم.
مشغله وزیر بهداشت زیاد است و در این مدت سه بار در جلسه شورای مدیران اداره كل تجهیزات پزشكی حضور داشته است.
به هر حال ما با سلامت مردم سروكار داریم و خودكفایی ما غیر از پشتیبانی از تولید داخل است.

**قاسمی: كاش این حرف ها بماند و به داد ما تولید كنندگان برسد. آقای دكتر عامری! به وزارت بهداشتی ها بفرمایید كه در كنار ما باشند و از ما فاصله نگیرند و ما را در كنار خود داشته باشند.
همه بخشنامه ها به اداره كل بر نمی گردد به دستگاه های دیگر هم مربوط می گردد. باید همین اعتماد را در تمام بخش ها داشته باشیم.
لیلا خطیب زاده
پژوهش** 1776 ** م. الف**


1397/06/20
15:52:05
5.0 / 5
2221
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif