کادایف

سالمندان چگونه سالم زندگی كنند؟

سالمندان چگونه سالم زندگی كنند؟

كادایف: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل به تشریح نحوه درست زندگی یك سالمند در دوران سالمندی پرداخت.



به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، سمانه پورهادی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه شعار هفته سالمند امسال «گرامیداشت پیشكسوتان و مدافعان حقوق سالمندان» است، اظهار نمود: با عنایت به كاهش نرخ زاد و ولد، بهبود استانداردها و افزایش امید به زندگی، جمعیت سالمندان جهان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینكه پروسه سالمندی با بیماری متفاوت می باشد، خاطرنشان كرد: عوامل درونی همچون عوامل ارثی، جنسیت و سبك زندگی مانند فعالیت فیزیكی، تغذیه و عادات روزمره و عوامل بیرونی همچون آلاینده ها، شرایط اقلیمی و استرس ها بر روند سالمندی اثرگذار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل با اشاره به اینكه سازمان جهانی بهداشت سالمندان را به سه دسته سالمند جوان (60 تا 75 سال)، سالمند میانسال (76 تا 90 سال) و سالمند (90 سال به بالا) طبقه بندی كرده است، اظهار داشت: بر طبق این سازمان، به صورت كلی هر فرد بالای 65 سال سالمند به حساب می آید، البته در بعضی كشورهای در حال توسعه مانند ایران 60 سالگی را سن آغاز سالمندی اعلام نموده است.

700میلیون نفر در جهان 60 ساله اند

پورهادی اضافه كرد: امروزه بیش از 700 میلیون انسان با عمر بیش از 60 سال در جهان زندگی می كنند و بر مبنای پیش بینی ها این گروه سنی در سال 2050 بیش از 2 میلیارد نفر و یا بیش از 20 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص خواهند داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل اظهار نمود: روند رشد جمعیت سالمند در كشورهای در حال توسعه و همچون ایران در مقایسه با سایر كشورهای جهان سریع تر خواهد بود و بر مبنای سرشماری سال نود وپنج، 9.2 درصد جمعیت ایران و 11.4 درصد جمعیت استان مازندران، سالمند هستندكه پیش بینی می گردد درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی به 10 و تا 2050 به بیش از 30 درصد برسد.

سالمندی چالشی برای كشورهای دنیا

وی افزود: با عنایت به بحران نیروی كار فعال و افزایش جمعیت سالمندان، یكی از چالش های پیش روی خیلی از كشورهای جهان، مساله سالمندی جمعیت است كه به تبع افزایش جمعیت سالمندان، هزینه های مراقبت بهداشتی و حقوق بازنشستگی هم افزوده می شود.

پورهادی با اشاره به اهمیت سبك زندگی سالم و مراقبت از خود، اظهار داشت: داشتن رژیم غذایی مناسب، فعالیت فیزیكی كافی، انجام غربالگری های دوره ای، عدم استفاده از دخانیات، مصرف صحیح داروها و داشتن روابط اجتماعی بسیار مهم هستند و در سالمندی به علت كاهش حس چشایی، بویایی و تعداد دندان ها و توانایی سالمندان برای خرید كردن مشكلاتی در تغذیه آنها تولید می گردد كه لازم است با متخصص تغذیه برای رژیم غذایی مناسب با شرایط و بیماری های احتمالی سالمند مشورت شود.

در دوران سالمندی چه بخوریم؟

استادیار دانشگاه علوم پزشكی بابل اظهار داشت: باید تلاش شود سالمند از تمام گروه های غذایی گوشت، حبوبات و مغزها، نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزی ها استفاده نماید، مصرف ویتامین ها و املاح بخصوص كلسیم با عنایت به كاهش تراكم استخوان در سالمندی ضروری هستند.

وی اضافه كرد: همینطور نوشیدن حدود هشت لیوان آب روزانه سفارش می شود، استفاده از غذاهایی كه به صورت پوره و نرم شده و سوپ هستند برای سالمندان دارای مشكلات جویدن غذا اهمیت دارد و برای افزودن رایحه و طعم غذا هم بهتر است از گیاهان معطر و ادویه مناسب مطابق نظر پزشك معالج استفاده گردد.

افزایش وعده غذایی با حجم كم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل اظهار داشت: افزایش تعداد وعده های غذایی و كم بودن هر وعده هم می تواند كمك كننده باشد و تا حد امكان از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمك خودداری شود.

وی اظهار داشت: كاهش توده عضلانی و قدرت عضلانی، كاهش دامنه حركت مفاصل، كاهش فعالیت سیستم های حسی-عمقی می تواند سبب كاهش تعادل در سالمندان شود و احتمال زمین خوردن را در آنان افزایش دهد.

سالمندان پیاده روی كنند

پورهادی خاطرنشان كرد: فعالیت فیزیكی افراد با افزایش سن كاسته می شود كه بر تعادل سالمندان تاثیر منفی دارد و پیاده روی یكی از مناسب ترین فعالیت های بدنی برای سالمندان است كه انجام تمرینات گرم كننده، قبل و تمرینات سرد كننده، پس از هر فعالیت بدنی لازم است.

وی با اشاره به اینكه سالمندان می توانند از 15-10 دقیقه فعالیت فیزیكی را آغاز كنند و كم كم به 45-30 دقیقه و سه بار در هفته برسانند، اظهار داشت: پوشیدن كفش ها و لباس های مناسب اهمیت دارد.

پورهادی اضافه كرد: خیلی از سالمندانی كه دارای درد زانو هستند، بهتر است در سراشیبی و سربلندی راه نروند و همینطور اگر در هنگام پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشك در اسرع وقت ضروری می باشد.

مصرف خودسرانه دارو ممنوع

وی اظهار داشت: در مورد مصرف داروها تا حد امكان از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزند و دارو را مطابق با دستور پزشك معالج مصرف كنند، ضمنا از آن جایی كه امكان دارد سالمندان به چندین بیماری همزمان مبتلا باشند. بهتر است هنگام رجوع به هر پزشكی، فهرستی از تمام داروهای مصرفی شان را با خود ببرند تا تداخل دارویی تولید نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل اظهار نمود: با عنایت به فرهنگ سنتی جامعه ما، مراقبت از سالمندان اكثرا در خانه ها و در بستر اجتماع رخ می دهد و سالمندان، گنجینه های با ارزش خرد هستند و باید احترام و شان سالمندی كه سال ها به خانواده و جامعه خدمت عرضه داده، حفظ شود، ازاین رو ارتباط با اعضای خانواده و دوستان، داشتن ارتباطات مكرر اجتماعی و حتی فعالیت های اجتماعی، شانس یك سالمندی موفق را می افزایند.

پورهادی تصریح كرد: وجود شهر دوستدار سالمند كه مشخصه های فضایی و محیطی را برای حضور و فعالیت سالمندان فراهم می آورد هم بسیار كمك كننده است، بعنوان مثال می توان از طراحی نیمكت های مناسب برای تجمع سالمندان در فضاهای مناسب سازی شده شهری و مسیرها و پیاده روهای مناسب برای تردد سالمندان نام برد.


1397/07/16
22:56:46
5.0 / 5
1841
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif