کادایف
یك كارشناس ارشد تغذیه مطرح كرد

سفارش های غذایی برای رفع علایم گوارشی ناشی از كرونا

سفارش های غذایی برای رفع علایم گوارشی ناشی از كرونا

فارس برپایه نتایج مشاهدات و بررسی ها، علایم بیماری كرونا، طیفی وسیع را در بر می گیرد، ویروس كووید۱۹، كه دامنه ای خفیف تا شدید را مانند دیگر بیماری های ویروسی ایجاد می كند، در بیماران مختلف امكان درگیر كردن بخش های متفاوتی از بدن را دارد و متناسب به محل درگیری، علائمی بُروز می دهد.


طی بیشتر از هشت ماه پاندمی کووید۱۹ در جهان، افراد مبتلا، علایم متفاوت در طیفی گسترده نشان داده اند، علائمی که شامل نشانه های عمومی مثل تب، لرز، آبریزش و گلودرد، علایم تنفسی مانند نفس تنگی، سرفه و مشکلات حاد تنفسی گرفته تا علایم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، درد شکم، تهوع و... است.
یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه بعضی از مبتلایان به کرونا، با علایم گوارشی مواجه می شوند، اظهار داشت: اسهال در اغلب افراد مبتلا به این بیماری دیده می شود و در اغلب آنان به مفهوم افزایش دفاعات دفع یا شل شدن قوام مدفوع است.
فاطمه شفیعی با یادآوری اینکه در تعریف پزشکی، دفعات حرکات روده که منجر به دفع می شود، سه بار در روز است، اظهار داشت: افزایش وزن مدفوع به بیشتر از ۳۰۰ گرم در روز اسهال تعریف می شود که اغلب ۶۰ تا ۸۵ درصد این وزن را آب تشکیل می دهد، بنابراین، اسهال واقعی از بیماری هایی که سبب افزایش حرکات روده یا اجابت مزاج بی اراده می شود، متمایز است. اما در هر حالت اسهال می تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود.
این کارشناس ارشد تغذیه بالینی تصریح کرد: برخی از انواع مواد غذایی سریعتر از دستگاه گوارش عبور می کنند و سبب بدتر شدن اسهال می شوند ازاین رو در زمان اسهال باید از مصرف این دسته از مواد خودداری کرد.
او یکی از دسته غذاهایی که افراد مبتلا به اسهال نباید مصرف کنند را غذاهای چرب بیان و افزود: غذاهای سرخ کرده و حاوی چربی بالا و سس ها می توانند علایم اسهال را بدتر کند.
شفیعی لبنیات را هم از نمونه غذاهای مضر برای اسهال دانست و اظهار داشت: در زمان اسهال روده ها نسبت به لبنیات، جز ماست و دوغ بخصوص ماست پروبیوتیک حساس خواهد شد، ازاین رو سفارش میشود که از مصرف شیر، کره و پنیر و بستنی، پرهیز شود.
او سومین دسته از غذاهای تشدید کننده اسهال را نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو و شکلات دانست و اظهار داشت: این دسته از مواد نوشیدنی و تنقلات، باعث از دست رفتن آب بدن خواهد شد و با عنایت به این که اسهال، دفع آب و الکترولیت بدن را به همراه دارد، بنابراین مصرف این مواد غذایی، عوارض کمبود اب را تشدید کرده و بیمار را در شرایط دهیدراته قرار می دهد.
این کارشناس تغذیه همینطور به منع مصرف شیرین کننده های مصنوعی و سوربیتول، اشاره و افزود: این شیرین کننده ها اثرات روان کنندگی دستگاه گوارش (ملین) دارد، ازاین رو از مصرف هرگونه شیرین کننده مانند آبنبات، نوشابه ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری کرد.
شفیعی همینطور سفارش کرد که افراد خصوصا بیماران کرونایی که یکی از علائم بالینی آنها، اسهال است، از خوردن موادغذایی نفاخ، جدا پرهیز کنند و اظهار داشت: مصرف میوه و سبزی برای حفظ سلامت بسیار ضروری ست اما با عنایت به این که در زمان مبتلا شدن به اسهال، نباید مواد تولید کننده گاز مصرف شود، ازاین رو فرد باید از مصرف بعضی از انواع سبزی مانند کلم، گل کلم، بروکلی، انواع حبوبات، چاشنی های غذا، انجیر، آلوچه، آب آلو و میوه و آبمیوه های مسهل و ملین، امتناع کند.
این کارشناس تغذیه سفارش کرد که بیماران کرونایی که دستگاه گوارش آنان درگیر شده است، از غذای تازه استفاده کنند چونکه غذای کهنه و مانده، گاها تشدید کننده علایم گوارشی خواهد بود.
وی همینطور به این بیماران سفارش کرد که بین گروه میوه جات، مبتلایان به اسهال از موز استفاده کنند و افزود: این میوه به علت دارا بودن املاح خصوصا پتاسیم، به تأمین الکترولیتهای از دست رفته بدن کمک خواهد کرد، از طرفی پکتین موجود در موز، فیبری محلول در آب است که جذب مایعات درون روده را تسهیل می کند؛ موز البته واجد ترکیبات پربیوتیک بوده و سبب رشد باکتریهای مفید در روده بزرگ می شود.
این کارشناس ارشد تغذیه مصرف برنج سفید را به علت هضم راحت سفارش و افزود: سس سیب، سیب پخته، کمپوت سیب بدون شکر، از موادی است که به علت داشتن پکتین، سفارش می شود، اما چون هضم سیب خام به علت داشتن پکتین زیاد مشکل است بنابراین مصرف سیب پخته یا کمپوت آن سفارش می شود.
شفیعی در ادامه مصرف نان برشته یا تست را هم سفارش و افزود: مصرف نان سفید بهتر از نان سبوس دار، کامل یا نان قهوه اس است، چونکه سبوس، هضم نان را سخت خواهد کرد؛ البته به کسانیکه گرفتار سندروم روده تحریک پذیر هستند، سفارش میشود کمپوت سیب و نان فاقد گلوتن، مصرف کنند.
مصرف پوره سیب زمینی، جوجه آب پز یا بخارپز، ماست خصوصا ماست پروبیوتیک، آب مرغ، سوپ مرغ و آب و مایعات فراوان، از سفارش های اکید او به کسانی است که گرفتار علایم گوارشی بیماری کرونا می شوند.
این کارشناس تغذیه به افراد دارای علایم گوارشی ناشی از مبتلا شدن به کرونا، تصریح کرد که اگر اسهال آنها بیشتر از ۵ تا ۷ روز ادامه پیدا کرد یا با خون همراه بود، حتما به پزشک رجوع و از درمان خودسرانه پرهیز کنند.




منبع:

1399/08/16
18:40:36
5.0 / 5
1383
تگهای خبر: بیماری , پزشك , تولید , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif