کادایف
روز جهانی خون بند ناف،

زباله ای كه به انسان زندگی می بخشد

زباله ای كه به انسان زندگی می بخشد

به گزارش كادایف كردستان متخصص زنان و زایمان در استان كردستان، اظهار داشت: خون بند ناف، امیدهای فراوانی را برای درمان خیلی از بیماری های صعب العلاج فراهم نموده است.


15 نوامبر که روز جهانی خون بند ناف نام گذاری شده، فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر مردم با این مساله است. خون بند ناف، غنی از سلول های بنیادی است که در روند درمان بیماری هایی مانند تالاسمی و سرطان خون مورداستفاده قرار می گیرد، این خون حاوی سلول های بنیادین است و بهترین شاخص های خونی را در خود دارد و می توان از آن برای درمان خیلی از بیماریهای خاص و صعب العلاج بهره برد.
آزیتا هدف جو، متخصص زنان و زایمان در کردستان، که فرزند پسرش از نخستین اعضای بانک خون بندناف استان بوده است، در مورد اهمیت ذخیره خون بند ناف، اظهار داشت: سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد در سطح کشور به پیوند مغز و استخوان نیاز پیداکرده که متأسفانه تعداد افراد داوطلب بعنوان دهنده معدود است.
وی اضافه کرد: خون بند ناف و ذخیره آن می تواند گزینه بسیار عالی برای افراد دهنده یعنی مادر و نوزاد باشد که بدون عارضه جانبی، بدون درد و بدون اقدام تهاجمی صورت می گیرد در این راستا ما می توانیم خون بندناف را در بانک نگهداری ذخیره نماییم.
این متخصص در کردستان، ذکر کرد: این اقدام گزینه بسیار عالی برای کسانی است که به سبب بیماری به خون نیازمند هستند و هم برای اعضای خانواده دهنده یعنی برای سایر فرزندان، والدین و خود آن شخص در بزرگسالی اگر به آن نیاز داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
هدف جو با اشاره به طیف وسیع موارد استفاده از خون بند ناف، عنوان کرد: این بند خون پس از تولد زمانی که جفت از رحم مادر جداشده و در سطح نوزاد هم به فاصله چند سانت، قطع می شود درواقع قسمتی که می ماند حاوی مقدار قابل توجهی سلول های بنیادی است که در بانک خون ذخیره می شود.


وی افزود: این سلول های بنیادی می توانند فواید گوناگونی داشته باشد و توانایی این را دارند که به سلول های مختلف با کارکردهای مختلف تبدیل شوند یعنی یک سلولی با پتانسیل وسیع، تبدیل به رده های مختلف سلولی می شود.
این پزشک، اضافه کرد: این سلول ها در مراکز نگهداری خون بند ناف در دمای بسیار پایین ذخیره می شوند تا زنده بمانند و در موارد نیاز مورداستفاده قرار بگیرد.
وی اشاره کرد: خون بندناف در خیلی از بیماریها ازجمله کم خون های حاد و مزمن، بیماریهای ارثی خونی مثل کم خونی و افرادی که کمبود گلبول های سفید دارند قابل استفاده می باشد.
این متخصص در کردستان، بیان کرد: هم اکنون بیشتر روی بیماریهای خونی از این سلول ها استفاده شده اما امیدواریم در آینده مورد استفاده طیف وسیعی از بیماریها ازجمله نارسایی ارگان های بدن، کبد و کلیه و برای افرادی که به دنبال تصادفات قطع نخاع شده اند قرار بگیرد.
هدف جو ذکر کرد: بانک خون بند ناف از سال 88 در کردستان به راه افتاده است و الان در شهرستان های قروه، بیجار، دیواندره، بانه، مریوان، سقز و کامیاران مراکز جمع آوری خون وجود دارد که ظرف۲۴ ساعت به تهران ارسال می شود و کارشناسان آموزش دیده و مجرب در بانک خون مسئول جمع آوری آن هستند.
وی ذخیره خون بند ناف را یک فرصت بسیار عالی عنوان نمود و اظهار داشت: امکان دارد در آینده اتفاقات غیرقابل پیشبینی رخ دهد و خانواده ها را ازلحاظ بیماری درگیر کند بنابراین این اقدام می توانند تضمین درمان خیلی از بیماریها باشد.






منبع:

1399/08/25
12:07:36
5.0 / 5
1492
تگهای خبر: آموزش , بیماری , پزشك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif