گزارش،
بازی با اسباب بازی، گلستان کودکان است
به گزارش کادایف لرستان بازی کردن و جنب و جوش کودکان در هر شرایطی مهم ترین خصوصیت یک کودک به حساب می آید.
بازی، روش طبیعی شرکت کودکان در فعالیتهایی است که سرانجام سبب کسب مهارت و ورزیدگی برای مقابله با مشکلات زندگی میشود. کودکان از راه بازی احساسات، ناکامیها و اضطراب های خویش را بیان میدارند و این در حالی است که بازی در رشد شخصیت کودکان نقش مهمی دارد و سبب رشد هوشی، رشد اجتماعی، مهارت های فیزیکی، مهارت های زبانی، رشد تربیتی، مفاهیم شناختی در کودک میشود و تاثیر درمانی هم دارد.
آتنا، مبینا و بهاره سه دخترخاله هستند که در خانه پدربزرگ همدیگر را میبینند و از با هم بودن و در کنار هم بازی کردن بسیار شاد میشوند و لذت میبرند باآنکه در دوران نوزادی و خردسالی گاهی در حین بازی دعوایشان میشد اما هم اکنون که در چهار و پنج سالگی قرار گرفته اند همبازیهای خوبی برای هم شده اند و کمتر دعوا میکنند.
این سه دخترخاله گاهی با در دست گرفتن کیف و سرکردن چادر به بازی های کودکانه ای میپردازند بعضی وقت ها که در بازی آنها دقت می کنی متوجه میشوی انگار نوزادانی دارند که بیمار شده اند و این مادران کوچولو باید آنها را پیش دکتر ببرند، بعضی وقت ها یکی از دخترخاله ها خانم دکتر میشود و سر و صورت بقیه هم بازیها را با کاغذ و آب پانسمان می کند.
بازی جزئی از زندگی کودکان است
البته اگر مروری در خاطرات دوران کودکی خود و بازیهایی که انجام میدادیم بیندازیم متوجه میشویم بازی جزئی از زندگی کودکان است و شاید آینده هر یک از ما تا حدودی از نوع بازی کردن های دوران کودکیمان شکل گرفته است، مثلا برخی از ما در بازی های کودکانه نقش معلم، دکتر، مهندس، مغازه دار، پلیس و حتی راننده تاکسی یا خلبان هواپیما را بازی میکردیم.
در بازیهای کودکانه دخترها و پسرها تفاوت های بسیاری وجود دارد؛ پسربچه ها دوست دارند مرد بودن و قوی بودن را در بازیهای کودکانه خود حفظ کنند و همیشه به شکلی نقش ریاست و بزرگ تر را برای بقیه هم بازیها ایفا میکنند و اغلب تفنگ بازی، فوتبال و یا بازی کردن در نقش پلیس، راننده، دکتر و یا خلبان هواپیما را ترجیح میدهند و دختر بچه ها هم بازیهای مخصوص به خویش را دارند که خاله بازی یکی از مهم ترین بازی های آنهاست.
مهتاب یک شهروند خرمآبادی است که اعتقاد دارد باید اجازه بازی کردن بخصوص خاله بازی را به کودک داد حتی اگر نوع حرف زدن های آنها به مذاق ما خوش نیاید مثلا این که اگر کودک از بیماری عروسکش صحبت میکند یا این که میخواهد او را پیش دکتر ببرد تا برایش آمپول بزند نباید زود در مقابلش جبهه گیری نماییم یا این که چرا نفوس بد می زنی و مانع ادامه بازی او شویم چونکه امکان دارد این نوع برخورد ما به ذوق کودک لطمه بزند و در آینده هم از مواجهه شدن با این قبیل مسائل دلهره و هراس داشته باشد.
بازی گلستان کودکان است
حجت الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان با اشاره به اینکه والدین باید در چارچوب بازی با کودک او را با واقعیات آشنا کرده و کودک را به سمت عالم واقع هدایت کنند، خاله بازی را یک بازی مناسب و مفید برای کودک دانست و اظهار داشت: کودکان در بازی های گروهی بخصوص خانه بازی و خاله بازی با مفهوم خانه داری، خانواده، تعلیم و تربیت و مفاهیم مدیریتی آشنا می شوند.
وی با اشاره به اینکه والدین میتوانند با هم بازی شدن با کودک به بازیهای وی معنی و مفهوم لازم را بدهند، اظهار نمود: کودکی که در عالم کودکی و در جریان خانه بازی یا خاله بازی خویش را پدر و مادر سایر کودکان یا معلم و پلیس و فرمانده دیگر کودکان قلمداد می کند حس بزرگی و مسئولیت پذیری و مدیر بودن را در خود تقویت و عینیت می بخشد بنابراین خانواده ها نباید بابت الفاظ و جملاتی که در خاله بازی بین کودکان رد و بدل میشود، نگران باشند.
حجت الاسلام امیری با اشاره به اینکه عالم کودکی عالم محسوسات و مشهودات است و در واقع کار عمده و اساسی کودک در این سن بازی است، اضافه کرد: جهت کمک به رشد ذهنی و جسمی کودک نیاز است والدین کودکان را دریابند و آنها را در فراهم نمودن وسایل بازی و محیط، زمان و مکان بازی کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه خیلی از مفاهیم دینی، اجتماعی و علمی در کودکان از راه بازی کسب می شود و در واقع بازی کردن گلستان کودک است، افزود: بازی های طبیعی که با خاک، سنگ و محیط طبیعی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارند برای کودک مناسب تر است چونکه کودک با بازی کردن با خاک و گِل فرایند لمس کردن، حس کردن و ساختن را می آموزد. نقل است پیامبر اکرم(ص) بر کودکانی عبور کرد که مشغول خاک بازی بودند. برخی از اصحاب، آنان را از بازی نهی کردند. پیامبر(ص) فرمود: «بگذارید بازی کنند، خاک بهار کودکان است.» (مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۱۹۸)
این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه اسباب بازی های فکری که ذهن کودک را مشغول و وی را در ساختن کمک نماید نقش مهمی در رشد فکری کودک دارد، افزود: بازی کردن نشانه سلامت کودک است و اگر کودکی بازی نکند باید در سلامت وی شک کرد و در اندیشه درمانش بود کمااینکه ما در سیره نبوی هم میبینیم ایشان با حسنین بازی می کردند و در چارچوب بازی برخی از مفاهیم دینی و اجتماعی را به آنان آموزش و گوشزد میکردند.
امیری در بیان فلسفه بازی کودکان و این که آمادگی جسمی و روحی برای مواجهه شدن با مشکلات بخشی از فلسفه بازی کودکان است، ازاین رو هرچه بازی گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد بیشتر ذهن کودک را درگیر میکند، افزود: کودک با بازی کردن به رشد فکری و ذهنی فراخور ذهن خود می رسد بنابراین باید وی را در این حوزه راهنمایی و کمک کرد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بخش دیگری از فلسفه بازی شکوفا شدن حس کنجکاوی کودکان است و کودک سالم به بازی عشق می ورزد و در واقع با آن زندگی می کند و دنیایی جز دنیای بازی ندارد، افزود: یکی از فواید و آثار مثبت بازی رشد جسمی و ایجاد مهارت های حرکتی در کودکان است جسم کودک در بازی فعالیت می کند و این فعالیت افزون بر حرکات بدنی نوعی ورزش جسمانی و کسب مهارت حرکتی است.
حجت الاسلام امیری با اشاره به اینکه بازی بر قدرت بدنی و چالاکی کودک می افزاید و او را از حالت انفعال و انزوا خارج می سازد، اظهار نمود: با عنایت به این که بازی میتواند پذیرش اجتماعی را برای کودک به ارمغان بیاورد پس لازم است کودکان را به سمت بازی های گروهی سوق داد چونکه این امر باعث پذیرش اجتماعی، هماهنگی رشد جسمی و روانی، مسئولیت پذیری، انسان دوستی، همکاری، هم دلی و با هم بودن کودک می شود.
وی با اشاره به اینکه اگر در خانواده چند کودک با هم بازی کنند حس تعاون، همکاری و همدلی در آنها تقویت می شود این در حالی است که بازی گروهی در کاهش مشکلات و عصبانیت کودک مؤثر است، اضافه کرد: بازی حواس پنج گانه کودک را تقویت و اشراف او را بر زمان و مکان بالا می برد و در واقع سطح هوشیاری اش تقویت شده و از هوش هیجانی به سمت هوش اجتماعی می رود.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از فواید بازی در کودکان این است که نیرو و انرژی کودک به بهترین شکل صرف می شود، افزود: بازی در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد و کودک با بازی کردن با عالم محسوسات و مشهودات مثل ارتفاع، فضا، شکل، مساحت و شکل آشنا می شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بازی زمینه بهتری را برای تفکر فراهم و در رشد خلاقیت کودک مؤثر است و بازی سبب رشد هوش کلامی، زبانی، منطقی، ریاضی و هوش اجتماعی وی می شود و حتی در هوش تحصیلی او هم مؤثر است، اظهار داشت: بازی در کنترل پرخاشگری، کم رویی و خجالتی بودن که یک بیماری رایج بین کودکان است و کمتر درک می شود هم مؤثر است و والدین باید کودکان را به سمت بازی های گروهی سوق دهند تا مانع از کم رویی و خجالتی بودن او شوند.
نقش اسباب بازی در تقویت قوه تخیل کودک
لیلا میررضایی، از روانشناسان لرستانی اعتقاد دارد که عدم استفاده کودک از بازی ها و اسباب بازی ها می تواند عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشد و در بزرگسالی برخی صدمه ها را احتمالاً به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مادران از راه تشویق کودکان به بازی کردن و استفاده از اسباب بازی باعث تحریک حواس پنج گانه کودک شوند، افزود: از سه سالگی به بعد نقش اسباب بازی هایی مانند عروسک، ماشین و بازی های تقلیدی مثل خاله بازی می تواند قوه تخیل کودک را افزایش دهد.
میررضایی افزود: کودکی که مسائل مختلفی را به شکل بازی یا معما حل می کند، در برخورد با مسائل زندگی، مسائل علمی و غیره به همین شکل عمل می کند، چونکه یاد گرفته است که مساله را از زاویه های مختلف نگاه کند و چاره مناسب برای آنها بیابد، این مورد نقش بسیاری در تقویت اراده و نگرش مثبت کودک به مسائل مختلف دارد و در رشد هوش او هم مؤثر است.
مضرات بازی های کامپیوتر ای
امیرعلی حیدر امیری، از کارشناسان جنگ نرم هم با اشاره به اینکه امروزه متأسفانه بازی های کامپیوتری سبب شده کودکان کمتر به بازی های فکری و طبیعی و یا بازی کردن با اسباب بازی روی آورند، اضافه کرد: بعضی از والدین هم برای سرگرم کردن کودک خود او را با تلفن همراه و گوشی هوشمند تنها می گذارند تا خودشان بتوانند به کارهای خانه برسند در صورتیکه این کار سبب میشود کودکان از ابزارها و وسایل بازی طبیعی به سمت بازی های کامپیوتری که مضرات زیادی دارد هدایت شوند.
وی عصبانیت، دلهره، پرخاشگری، تشویش، اضطراب، عدم مسئولیت پذیری، چاقی، ناراحتی های جسمی و حرکتی، اختلال در خواب، بدآموزی، دیدن خواب های آشفته، بیان نامتعارف و غیراخلاقی، مشکل در طرز لباس پوشیدن، تهی شدن از معنویت را از مضرات بازی های کامپیوتری برشمرد و افزود: امروزه اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و گوشی هوشمند و کامپیوتر یکی از معضلات خانواده هاست که لزوم دارد خانواده ها با جایگزین کردن بازی های فکری طبیعی، گفتگو در منزل، پناه بردن به طبیعت و ورزش کردن کودکان و نوجوانان خویش را تدریجی و هدفمند از بازی های کامپیوتری دور کنند.
امیری افزود: اگر کودک به سمت بازی های کامپیوتری و فضای مجازی برود از حقیقت ها و حقیقت ها دور و به سمت اوهام و رویا می رود چونکه کودک در فضای مجازی کمتر حرف می زند و بیشتر تمرکز و تفکر می کند بنابراین مشکل گفتاری پیدا می کند.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از مظاهر جنگ نرم مشغول کردن کودکان ایرانی به بازی های کامپیوتری است، اظهار نمود: دشمن در چارچوب بازی های کامپیوتری و انیمیشن فضایی رویایی و فلسفی را برای کودک ایجاد میکند و ذهن کودک ما را به شکلی درگیر مفاهیم پوچ مادی و غیرالهی می کند و این سبب میشود کودکان ما در همان سنین پایین به پوچ گرایی گرایش پیدا کنند و از خدا، دین و مذهب گریزان و به سمت اوهام هدایت شوند این در حالی است که بی احترامی به پدر و مادر و بزرگ ترها هم رهاورد و سوغات بازی های کامپیوتری غربی است.
این مدرس سواد رسانه ای با اشاره به اینکه طراحان جنگ نرم برای لحظه به لحظه کودکان و نوجوانان ما برنامه دارند و هدفشان این است که کودکان و نوجوانان ما را از معنویت تهی کرده و آنها را به سمت چشم و هم چشمی و رقابت هدایت کنند، اضافه کرد: کودک با سرگرم شدن به بازی های کامپیوتری از عالم حقیقت دور و در پارادوکس عالم واقع و مجازی قرار می گیرد و نمی تواند با واقعیات و حقایق خو بگیرد و آشنا شود.
به گزارش کادایف به نقل از ایسنا، البته بازی کردن فقط مختص کودکان نیست و انسان در هر سنی سرگرمی و بازی های مناسب سن خویش را پیدا می کند. ولی اگر بدانیم بازی و نوع اسباب بازی که در اختیار آنان قرار می دهیم تاثیر مستقیم در رشد ذهنی و افزایش مهارت های حرکتی او دارد حساسیت بیشتری در انتخاب اسباب بازی به خرج می دهیم.
منبع: kadaif.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب