کادایف
معاون وزارت بهداشت:

بسته های جدید طرح تحول سلامت

بسته های جدید طرح تحول سلامت

به گزارش كادایف معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه تاریخ مصرف نظام ارجاع و پزشك خانواده به شكلی كه در انگستان اجرا شده، گذشته است اظهار داشت: طرح تحول سلامت تمام نشده و بسته های جدید آن در صورتی كه شرایط مهیا شود، اجرا می گردد.


به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علی حق دوست روز شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت اضافه كرد: طرح تحول سلامت طرحی نیست كه 6 ماهه صورت گیرد و به آخر برسد، بلكه یك طرح اصلاحی و ادامه دار است كه بسته های جدیدی برای ادامه آن طراحی شده و اگر شرایط فراهم گردد به تدریج اجرا می شوند.
وی اظهار داشت: البته نمی گوییم كه این طرح هیچ اشكالی نداشته است و از هر پیشنهادی برای اصلاح این طرح به شدت استقبال می نماییم، برخی اشكالات طرح تحول سلامت در فاز برنامه ریزی بود و برخی اشكالات هم در فاز پیاده سازی اجرا به وجود آمد، در تك تك بسته های طرح تحول سلامت، تغییراتی اعمال شده یا اجرا می گردد.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: وزارت بهداشت بعنوان بزرگترین متولی سلامت كشور نقش مهمی در عرضه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی دارد اما ذی نفعان و بازیگران دیگری هم وجود دارند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره جایگاه امروز نظام سلامت ایران در جهان اظهار داشت: قبول داریم كه جایگاه نظام سلامت در شأن كشور نیست و در این باره باید شفاف به مردم بگوییم كه خود ما در وزارت بهداشت هم حساس بوده و نارضایی داریم و حتما سازمان های مختلف هر كدام از زوایای مختلف در رتیه و جایگاه خاص خود در مرتبه بندی جایگاه نظام سلامت هستند.
وی اظهار داشت: رتبه بندی های مختلفی در حوزه سلامت وجود دارد كه از جانب سازمان های مختلف و از زوایای مختلف اعلام می شود، در بعضی شاخص ها همچون شاخص مرگ و میر مادران و نوزدان یا تولید مقاله یا واكسیناسیون جزو 20 كشور برتر دنیا هستیم اما در بعضی شاخص ها وضعیت نامناسبی داریم.
حق دوست اضافه كرد: مثلا در شاخص استاندارد كیفی و كمی خدمات بستری در رتبه بین 60 تا 70 هستیم اما در بعضی شاخص ها مثل نوآوری و كارآفرینی رتبه عمومی كشور نه تنها در بخش سلامت بلكه در كل بالای100 است.
وی اظهار داشت: در حوزه سلامت بدترین شاخص ها مربوط به مسائلی از قبیل چاقی، فشار خون، آلودگی های زیست محیطی، نشاط اجتماعی، پایین بودن نقطه جوش و عصبانیت، تصادفات و سكته است و بهترین شاخص ها مربوط به حوزه پیوند عضو، سلول های بنیادی و درمان ناباوری است.
معاون وزیر بهاشت ادامه داد: یكی از شاخص های نامطلوب در ایران، وضعیت سواد سلامت ایرانی ها است كه در كشوری مثل ژاپن آموزش آن از سال های اول ابتدایی شروع می گردد و در كشور ما هم در سطح ملی و هم استانی شاخص سواد سلامت مردم وضعیت مناسبی ندارد.
حق دوست درباره نظام ارجاع هم اظهار داشت: اگر نظام ارجاع به آن شكلی كه اكنون می شناسیم و در كشوری مانند انگستان اجرا شده، در ایران اجرا شود نخستین ناراضیان مردم خواهند بود زیرا نمی توانند مستقیم به پزشك متخصص و فوق تخصص رجوع كنند، پزشكان هم ناراضی می شوند، ازاین رو نظام ارجاع در تعریفی كه اكنون در ایران وجود دارد، در دنیا منسوخ شده است و تاریخ مصرف آن گذشته است.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی وزیر بهداشت اضافه كرد: هم اكنون مدلی كه وزارت بهداشت دنبال می كند، اجرای پرونده الكترونیك سلامت برای همه ایرانی ها است اما اجرای كامل این طرح مستلزم دسترسی وزارت بهداشت به بانك های اطلاعاتی مختلفی مانند بانك اطلاعات جمعیتی و بانك اطلاعات بیمه است و البته تامین امنیت این پرونده ها هم بسیار مهم است زیرا اگر اطلاعات یك فرد به بیرون منتشر شود، حتما مردم شكایت می كنند و مشكلاتی به وجود می آید.
وی ادامه داد: البته قبول داریم كه در سیستم وزارت بهداشت مشكلاتی وجود دارد، هنوز سیستم از بروكراسی اداری رنج می برد، تولیت سلامت باید تعریف و جایگاه مناسب را پیدا كند، نمی گردد.
حق دوست در پاسخ به پرسشی درباره علت نبود برخی داروها در پوشش بیمه ای اظهار داشت: نمی توان انتظار داشت كه هر داروی جدیدی كه در دنیا معرفی می شود، بدون اینكه محاسبات هزینه- فایده آن صورت گیرد، زیر پوشش بیمه برود، البته مشكلی كه وجود دارد این است كه بعضی از این داروها در لیست رسمی دارویی ایران قرار می گیرند اما پوشش بیمه ای ندارند، پزشكان نسخه می كنند و هزینه های مردم بالا می رود.به هر هر حال هر دارویی حتی داروی گیاهی هم عوارضی دارد و پزشكان در نسخه كردن داروها باید ملاحظات كامل را داشته باشند.
معاون وزیر بهاشت در پاسخ به پرسشی درباره ادامه داد: ساخت هر تخت بیمارستانی در تهران بین 700 میلیون تومان تا یك میلیارد تومان هزینه دارد، هزینه اداره آن در هر سال هم بالغ بر 300 تا 400 میلیون تومان است، اگر بیمارستان های تهران شلوغ است، راه حل آن، این نیست كه تعداد تخت های بیمارستانی تهران را زیاد نماییم، باید تخت های بیمارستانی بیشتری در شهرهای كوچكتر بسازیم كه بیماران كمتری به تهران بیایند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تعداد بیماران ارجاعی از شهرستان ها به تهران اظهار داشت: هم اكنون حدود 15 درصد بیماران در بیمارستان های بزرگ تهران ارجاعی از شهرهای دیگر هستند و طبق سند توسعه درمان كشور این میزان در سال 1404 باید به حداكثر هفت درصد برسد كه مربوط به خدماتی مانند برخی پیوندهاست كه عرضه آن در تمام شهرها توجیه اقتصادی ندارد.
حق دوست ادامه داد: نقشه جامع درمان كشور در 11 جلد كتاب تدوین شده و هر گونه توسعه خدمات درمانی در كشور بر مبنای این نقشه دنبال می شود، بر این اساس توسعه خدمات درمانی صرفا افزایش تخت بیمارستانی نیست، بعضی از خدمات درمانی نسبت به گذشته تغییر كرده مثلا درمان جراحی باز قلب در خیلی از موارد با گذاشت استنت انجام می گردد یا خیلی از جراحی ها به سمت لاپاراسكوپی پیش رفته است.
*نسخه الكترونیك پزشكان در راه است
وی اظهار داشت: خیلی از خدمات درمانی سرپایی و بستری امكان انجام در منزل دارند و باید به سمت توسعه خدمات درمان درمنزل برویم، خدمات طب تسكینی برای بیماران سرطان در كشور توسعه خواهد یافت، البته در این مورد ابهاماتی وجود دارد مثلا اینكه اگر پزشكی تلفنی تجویزی انجام داد، هزینه آن چگونه محاسبه می گردد و باید به سمت تدوین نظام نسخه نویسی الكترونیك و امضای الكترونیك پزشكان و رفع موانع حقوقی این نوع خدمات برویم.
*آرزوی پزشك شدن
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره رفتن جوانان به خارج از كشور برای درمان اظهار داشت: یكی از آرزوهای هر خانواده ایرانی این است كه فرزند او پزشك، دندانپزشك یا داروساز بشود، چون فكر می كنند كه امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی بالاتری خواهند داشت به همین علت برخی جوانان را كه دیپلم با معدل 13 حتی در رشته های انسانی دارند را برای تحصیل در رشته های پزشكی یا دندانپزشكی به كشورهایی به سطح علمی پایین می فرستند و پس از دو سال هم انتظار انتقال به دانشگاه های داخل كشور دارند كه چنین كاری امكانپذیر نیست.
وی اضافه كرد: اگر این انتظار را بخواهیم برآورده نماییم حتی اگر ظرفیت دانشكده های علوم پزشكی را 10 برابر نماییم باز هم پاسخگو نخواهد بود، با عنایت به ادغام آموزش پزشكی در نظام خدمات بهداشتی-درمانی، تربیت نیرو متناسب با نیاز كشور انجام می گردد و به همین علت كمترین میزان بیكاری در فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشكی است.
حق دوست ادامه داد: همچنان هم تربیت مثلا دندانپزشك بر مبنای نیاز جمعیتی كشور در سال های آینده انجام می گردد بعنوان مثال در سال 1404 به حدود 22 هزار دندانپزشك در كشور نیاز داریم كه تربیت خواهند شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت پزشكان اظهار داشت: مهاجرت پزشكان همچون مسائل نگران كننده است، اما تحقیقات نشان داده است اغلب مهاجرت پزشكان به خاطر مسائل اقتصادی و درآمد نیست بلكه به خاطر مسائل اجتماعی و فرهنگی است، بعضی از این پزشكان خانواده خویش را به خارج می فرستند و چون اجازه طبابت ندارند، شش ماه در داخل كار می كنند تا بتوانند درآمد زندگی در كشورهای خارجی را تأمین كنند.
حق دوست در پاسخ به پرسشی درباره گدایی دیده شده در بعضی بیماران اظهار داشت: این یك صدمه اجتماعی ناشی از فقر است. در طرح تحول سلامت خیلی از هزینه های درمانی مردم كم شده است و الان یك بیمار اگر سه هفته در بیمارستان بستری باشد و در آی سی یو یا اتاق عمل خدمات مختلف بگیرد، هزینه آن از یك میلیون و 200 هزار تومان بیشتر نمی گردد، كلینیك های ویژه هم دسترسی مردم به خدمات سرپایی ارزان را با ویزیت 5 هزار تومانی فراهم نموده است، علاوه بر آن كمك های مددكاری ها در بیمارستان ها و حمایت خیرین هم برای افراد بی بضاعت و فقیر در بیمارستان ها وجود دارد.
وی ادامه داد: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد، دهك های فقیر و زیر متوسط بیش از افراد پولدار از مواهب این طرح برخوردار شده اند اما مشكلاتی مانند قبول نكردن افراد با درآمد متوسط از انصراف دریافت یارانه نقدی، كاهش درآمد دولت، افزایش دو برابر بیمه شدگان مجانی طرح بیمه سلامت و افزایش انتظارات مردم، در ادامه مسیر این طرح مشكلاتی به وجود آورده است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در 40 سال قبل نظام سلامت ایران دستاوردهای بزر گی داشته است، آن زمان پزشكان خارجی كه حتی زبان مردم را نمی دانستند در كشور و حتی در تهران فعالیت می كردند، پوشش واكسیناسیون زیر 30 درصد بود اما اكنون از نظر پزشك خودكفا شده ایم و واكسیناسیون نوزدان هم در حد 100درصد اجرا می گردد.
وی ادامه داد: 40 سال پیش تراخم بیماری شایعی بود و افراد زیادی بر اثر این بیماری نابینا می شدند و مگس و پشه این بیماری را بین مردم منتقل می كرد، طاعون حدود 100 سال پیش جان یك سوم مردم تبریز را گرفت اما امروز وضعیت خیلی فرق كرده است.
حق دوست اظهار داشت: سن امید به زندگی ایرانی ها در 40 سال گذشتته از 57 سال برای زنان و 55 سال برای مردان به 76 سال برای زنان و 74 سال برای مردان افزایش یافته است و الان نمایندگان مردم می جنگند كه حتی در شهرهای كوچك علاوه بر چهار تخصص اصلی زنان، كودكان، داخلی و جراحی، متخصص های رشته های دیگری مثل ارتوپدی، گوش و حلق و بینی و چشم و پوست هم در این شهرها باشند و ما در وزارت بهداشت وظیفه داریم این نیازها را تأمین نماییم.

 

1396/11/14
15:29:40
5.0 / 5
2534
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif