کادایف
سخنگوی سازمان انتقال خون به ایرنا خبر داد:

ایران دارنده بالاترین سطح سیستم ملی مراقبت از خون در مدیترانه شرقی

ایران دارنده بالاترین سطح سیستم ملی مراقبت از خون در مدیترانه شرقی

كادایف: تهران- سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: ایران بالاترین سطح سیستم ملی مراقبت از خون (هموویژیلانس) در منطقه مدیترانه شرقی را دارد.


همو به معنای 'خون ' و ویژیلانس به معنای ' مراقبت 'است، در واقع هموویژیلانس به معنای مراقبت از دریافت كنندگان خون و فرآورده های خونی در مقابل عوارض ناخواسته ناشی از انتقال خون است، بطوریكه یك سیستم نظارت كشوری بر سلامت خون و فرآورده های آن در تمام مراحل زنجیره انتقال خون از زمان خونگیری از اهداكنندگان تا پیگیری دریافت كنندگان خون و فرآورده ها را شامل می گردد.
بطوركلی مبحث هموویژیلانس یا سیستم مراقبت از خون شامل اطلاعات مربوط به تعریف واژه هموویژیلانس، اهمیت آن، اهداف اجراء هموویژیلانس و آشنایی با فرآورده های خونی و مهم تزریق فرآورده ها و همینطور نحوه تزریق خون و آماده سازی بیمار و فرآورده های خونی را بیان می كند.
بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تنها 39درصد از كشورها در جهان دارای سیستم ملی هموویژلانس هستند كه بیشترین میزان مربوط به منطقه اروپا با 77 درصد و كمترین میزان در منطقه آفریقا شامل 14 درصد است.
وی تصریح كرد: در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) فقط هشت كشور از 25 كشور (از جمله ایران)، وجود چنین سیستمی را گزارش كرده اند.
حاجی بیگی با اشاره به اینكه تفاوت چشمگیری میان میانگین سنی دریافت كنندگان خون در سطح دنیا وجود دارد، خاطرنشان كرد: در كشورهای با درآمد بالا بیماران بالاتر از 60 سال 79 درصد از كل انتقال های خون را به خود اختصاص می دهند.
وی ادامه داد: در صورتی كه در كشورهای با درآمد متوسط و پایین 67درصد از موارد انتقال خون مربوط به كودكان زیر پنج سال است و دومین رتبه این شاخص، متعلق به خانم های بین 15 تا 45 سال است.
سخنگوی سازمان انقال خون باتاكید بر اینكه در كشورهای با درآمد بالا، خون كامل به ندرت به بیمار تزریق می شود، اظهار داشت: اما این نرخ در كشورهای با درآمد متوسط رو به بالا، كشورهای با درآمد متوسط رو به پایین و كشورهای با درآمد پایین به ترتیب یك، 24و 85 درصد است.
حاجی بیگی اضافه كرد: طبق آخرین گزارش انتشار یافته در سال 2017 از جانب ستاد مركزی سازمان جهانی بهداشت، سالانه در جهان 112میلیون و 500 هزار واحد خون اهدا می گردد.
وی ادامه داد: از این مقدار سهم كشورهای عضو مدیترانه شرقی در حدود 9 میلیون و 900 هزار واحد است كه از این میزان سهم ایران بیش از 2 میلیون اهدا بوده است. ( یعنی در حدود 21 درصد از كل خون های اهدایی در كشورعضو منطقه مدیترانه است.)
وی تصریح كرد: هنوز 70 كشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته اند، متوسط اهدای خون داوطلبانه در منطقه مدیترانه شرقی 51 درصد است. این در شرایطی است كه ایران در سال 2007 به اهدای 100درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت دست پیدا كرد.
حاجی بیگی تصریح كرد: در سطح جهان، بیش از 30درصد از اهدای خون توسط بانوان صورت می پذیرد. اما در 18 كشور میزان اهدای خون بانوان كمتر از 10درصد است و در بین مناطق طبقه بندی شده توسط سازمان جهانی بهداشت، منطقه مدیترانه شرقی دارای كمترین نرخ اهدای خون توسط بانوان با 7درصد است.
در حال حاضر در ایران سالانه بیش 2 میلیون و یكصد هزار نفر خون اهدا می كنند و اهدای خون در ایران كاملا داوطلبانه است و شاخص اهدای خون هم در كشورمان 27 نفر به ازای هر یكهزار نفر جمعیت است.
اجتمام** 2181** 1418**1597


1396/12/01
16:38:36
5.0 / 5
1922
تگهای خبر: بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
کادایف kadaif

کادایف kadaif