کادایف
معاون بهزیستی در گفت و گو با ایرنا خبر داد؛

مشاوره روانی مجانی برای زلزله زدگان كرمانشاه

مشاوره روانی مجانی برای زلزله زدگان كرمانشاه

كادایف: تهران - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: با عنایت به اینكه مشكلات و عوارض و علایم روحی و روانی بلایای طبیعی مانند زلزله دو ماه پس از وقوع آن، بروز می كند، زلزله زدگان كرمانشاه می توانند برای دریافت مشاوره های مجانی با خط صدای مشاوره با شماره 1480 تماس بگیرند.


حبیب الله مسعودی فرید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: خدمات این سامانه مجانی است و علاوه براین ازكمك های اعتباری و تیم های مشاوره ای بهزیستی هم بهره گرفته شده است و با همكاری آموزش و پرورش، روی ارتقای سلامت روان دانش آموزان حادثه دیده، كار می گردد.
وی اضافه كرد: بعضی از كودكان استرس های پس از سانحه دارند و صحنه آن به خاطرشان می آید و تنها راه مقابله با این استرس ها، مداومت مراقبت های روانشناسی است.
وی با اشاره به وجود اورژانس اجتماعی در همه شهرهای بالای 50 هزار نفر كرمانشاه اظهار نمود: در هر شهر كوچك دست كم هشت نیروی اورژانس اجتماعی وجود دارد كه رویكرد فعالی داریم كه به سراغ مردم برویم و مشاوره های لازم را انجام دهیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور افزود: با همكاری وزارت بهداشت، 150 هزار نفر در مناطق زلزله زده را از نظر سلامت روان غربالگری كردیم كه فقط 10 درصد آنان نیاز به مداخلات روانشناسی داشتند اما این مساله به آن معنا نیست كه فرد غربالگری همچنان از نظر سلامت روان، سالم بماند بلكه ممكن است یك ماه بعد، علائم مشكلات روان در او بروز كند.
مسعودی فرید تصریح كرد: دست كم مشكلات روان زلزله زدگان تا 6 ماه و در كودكان تا 2 سال باید پیگیری شود ؛ مداخلات بهنگام، روند پیگیری ها را تسریع می كند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص وقوع خودكشی بین زلزله زدگان، اضافه كرد: طی جلسه مشترك با وزارت بهداشت، این مساله بررسی گردید و تفاوت معناداری بین آمار خودكشی های (منجر به فوت) 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به دست نیامد.
وی ادامه داد: با این وجود در همه جای دنیا هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سلامت روان مردم تحت تاثیر قرار می گیرد البته در دو ماه اول پس از وقوع حادثه به علت كمك های زیاد مردم به حادثه دیدگان، عوارض سلامت روان كمتر خویش را نشان داده است اما پس از دو ماه، تاثیرات روانی بیشتر بروز می كند.
وی تصریح كرد: ازاین رو لازم است كه پس از دو ماه، مراقبت های روانشناسی بیشتر انجام گیرد و الان هم سازمان های مردم نهاد مددكاری و تیم های مشاوره ای بهزیستی در این مناطق فعال می باشند چون كه لازم است علاوه بر رسیدگی به وضعیت سلامت جسمی زلزله زدگان و تسریع در ساخت مسكن برای آنان، استرس ها و مسائل روان آنان هم رصد شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: لازم است كه مددكاران به طور مداوم در كنار زلزله زدگان باشند و نباید بگوییم كه دیگر قضیه تمام شده است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله و 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و برپایه ارزیابی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی صدمه كلی و جزئی دیده اند.
اجتمام**9185**1776


1396/12/15
14:09:19
5.0 / 5
1818
تگهای خبر: بهداشت , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
کادایف kadaif

کادایف kadaif