کادایف
وزیر بهداشت در صحن مجلس؛

واردات صافی دیالیز اقدامی لازم بود

واردات صافی دیالیز اقدامی لازم بود

كادایف: تهران - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده ارومیه اظهار داشت: اجازه واردات صافی دیالیز، جزو اختیارات قانونی من و اقدام درست و لازمی بوده است.


به گزارش كادایف به نقل از ایرنا، سوال نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از وزیر این بود كه وقتی تولید كننده صافی دیالیز می تواند 10 میلیون صافی را در سال تولید نماید و نیاز كشور هم 4.5 میلیون تا پنج میلیون صافی است، چرا صافی دیالیز از خارج از كشور وارد می شود؟
سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در پاسخ به این سوال گفت مواد اولیه صافی های ساخت داخل از خارج وارد و در كشور مونتاژ می گردد.
وی به بخشی از صافی اشاره نمود و اظهار داشت: این بخش، سم را از بدن بیمار تصفیه می كند و نقش مهمی در صافی دارد كه از خارج كشور وارد می گردد.
هاشمی اضافه كرد: من اسم این (صافی ساخت داخل) را تولید نمی دانم بلكه این صنعت مونتاژ است.
وی همینطور شمار صافی های تولید شده داخل كشور را سه میلیون و 600 هزار قطعه و مصرف را 4.5 میلیون بیان كرد و خطاب به قاضی پور، این سوال را مطرح كرد: عدد 10 میلیون صافی از كجا آورده شده است؟ در زمان حاضر دو شركت تولید كننده صافی در كشور فعالیت می نمایند كه جمعا سه میلیون و 600 هزار صافی را تولید می كنند.
هاشمی اظهار نمود: بخشنامه حمایت و استفاده از تولید داخل ابلاغ گردیده است اما اینكه چرا از خارج از كشور صافی وارد می گردد و چه اشكالی دارد این است كه به سلامت افراد مربوط می گردد.

** نباید پشتیبانی از كالای ملی سبب سوء استفاده شود
وزیر بهداشت در ادامه سخنانش تصریح كرد: امسال شعار پشتیبانی از تولید داخل را داریم اما نباید از این شعار سوء استفاده گردد و نباید جنس كم كیفیت را به دو برابر قیمت بفروشند. منظور مقام معظم رهبری در پشتیبانی از تولید داخل یعنی تكمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتهاست كه ثروت و ارزآوری دارد.
وی اظهار نمود: طی پنج سال قبل 20 میلیون صافی ایرانی در كشور مصرف شد و كمتر از 500 هزار صافی را هم وارد كردیم كه این واردات از اختیارات قانونی من بوده است مبنی براینكه 10 درصد نیاز را از خارج وارد كنم. حالا مشكل كجاست؟

** انحصارطلبی ظلم به مردم است
وی صافی های ساخت داخل را دارای كیفیت پایین تر و در عین حال قیمت بالاتر از نوع وارداتی دانست و اظهار داشت: این یك نوع انحصارطلبی و ظلم به مردم است. صافی خارجی، هفت دلار و صافی ساخت داخل 14 دلار تمام می گردد.
هاشمی ادامه داد: آنچه باید درباره آن فكری بشود100 میلیارد تومان سود فروش صافی های تولید داخل است. این 100 میلیارد تومان را بعنوان وزیر بهداشت می پرسم، برای چه از جیب مردم باید پرداخت شود؟
وی تفاوت سود حاصل از فروش صافی ایرانی به جای بهترین برند صافی خارجی را 25 میلیون دلار سالانه بیان كرد و اینكه سالانه می توان 2 هزار تا سه هزار دستگاه دیالیز را با این مبلغ وارد كشور كرد.
وزیر بهداشت بعنوان نمونه به بیماران دیالیزی شهر ارومیه (حوزه نمایندگی نادر قاضی پور) اشاره نمود و اظهار داشت: بیماران این شهر در چهار شیفت (نوبت) دیالیز می شوند این در شرایطی است كه باز هم با وجود چهار شیفت كار دستگاه های دیالیز، كفاف بیماران را نمی دهد.

** حاضر نیستم برای محصولی بی كیفیت دو برابر هزینه كنم
هاشمی تصریح كرد: من حاضر نیستم به محصولی، دو برابر پول بدهم در حالیكه كیفیت پایین تری از مشابه خارجی دارد. ضمن اینكه صافی از سال 80 در حال تولید است این در شرایطی است كه نه كیفیت بهتری پیدا كرده و نه اینكه بازار خوبی در خارج از كشور داشته است.

** اظهارات وزیر بهداشت كذب محض است
«نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی كه سوال كننده امروز از وزیر بهداشت بود پس از بخش اول سخنان هاشمی پشت تریبون قرار گرفت و اظهارات وزیر بهداشت را كذب محض خواند.
قاضی پور اظهار داشت: «وزیر بهداشت آمار غلط داده است و مدارك مستند در كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نزد آقای نوبخت (رییس كمیسیون) است.»

** قوه قضاییه به تهمت های قاضی پور رسیدگی كند
هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به اظهارات قاضی پور چنین اظهار داشت: «نماینده مردم باید نشان بدهد كه عصاره فضائل مردم است. شان مردم ارومیه خیلی بیشتر این است كه نماینده آنان به یك وزیر تهمت بزند. من همین جا از رئیس قوه قضائیه خواهش می كنم كه حتما به این تهمتی كه این آقا (قاضی پور) زده است رسیدگی كنند.»
هاشمی اضافه كرد: «این آقا، یا راست می گوید و من حق ندارم وزیر باشم و یا دروغ می گوید كه جای ایشان پشت میله های زندان است و باید حد بخورد.»
وی خطاب به قاضی پور تصریح كرد: ما آمده ایم كه به این مردم خدمت نماییم این چه رفتاری است؟ كیفیت جنس صافی داخلی پایین است و قیمت آن دو برابر است. شما دارید از یك عده طمع كار، طرفداری می كنید.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دوباره تصریح كرد: من طبق اجازه شما (نمایندگان مجلس) از اختیارات 10 درصدی خودم برای مجوز واردات استفاده كردم و جنس با قیمت پایین تر و كیفیت بالاتر را خریداری كردم من قانون را رعایت كردم.
وی تصریح كرد: آن بخش را كه مربوط به خودم هست شكایت می كنم. این الگوی درستی نیست كه ما از تریبون سوء استفاده نماییم.

**علت مصادره اموال بیمه شدگان تامین اجتماعی چیست؟
سوال بعدی را «علیرضامحجوب» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت مطرح كرد.
سوال محجوب كه توسط قربانی نایب رییس كمیسیون بهداشت مجلس خوانده شد این بود كه علت مطالبه 9 درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت چیست؟ با وجود اینكه هفت درصد حق بیمه برای درمان موجود قابل هزینه است مصادره اموال بیمه شدگان با چه مجوزی است و آیا مطالبه 9 درصد یادشده صحیح است؟ چرا دولت از پرداخت سه درصد از سهم مشاركت خودش خودداری می كند؟ چرا وزارت بهداشت از پرداخت سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی خودداری می كند؟
وزیر بهداشت هم در پاسخ اظهار داشت: این چه سوالی است؟ حدودا هیچ كدام به من ربطی ندارد. اول آنكه با وجود اینكه هفت درصد از حق بیمه درمان قابل هزینه است مصادره اموال بیمه شدگان در تامین اجتماعی با چه مجوزی است؟ پاسخ این است كه چه كسی مصادره كرده است هر كسی مصادره كرده است حتما باید با حكم قوه قضاییه باشد.تا آنجا كه من می دانم مجلس تصمیم گرفته است كه 9 بیست و هفتم را در یك حسابی در خزانه بریزید و ما فقط وظیفه نظارتی داشتیم.
وی اضافه كرد: مجلس تصمیم دیگری نگرفته است. شما بگویید كه ما یك ریال از كسی را مصادره كرده ایم. تامین اجتماعی قبلا در دست وزارت بهداشت بوده و 15 سال است كه جای دیگری رفته است و كارنامه آن در این سال ها و 15 سال قبل هم مشخص است. اینكه بدهی را دولت به تامین اجتماعی نداده به وزارت بهداشت هم نداده است. من از خدا می خواهم كه دولت تمام بدهی ها را بدهد.
وی یاد آور شد: در روستاها با وجود اینكه حق بیمه را تامین اجتماعی می گیرد اما وزارت بهداشت دارد هزینه می كند. تامین اجتماعی مگر در هر شهری بیمارستان دارد؟ آنجایی كه بیمارستان ندارد چه كسی جز وزارت بهداشت دارد خدمات می دهد؟
وی ادامه داد: رییس جمهوری در تاریخ 5/10/95 خطاب به طیب نیا نوشت كه خزانه حساب جداگانه ای برای 9 بیست و هفتم حق بیمه شدگان تامین اجتماعی باز كند و این مبلغ صرفا به امر سلامت اختصاص پیدا كند.
وزیر هم این كار را كرد. یك عده ای از تامین اجتماعی از حكم رییس جمهوری در دیوان عدالت اداری شكایت كردند و رییس مجلس هم ورود كرد و اظهار داشت كه آقای رییس جمهوری برپایه بند ز تبصره 7 (مصوبه مجلس) چنین حكمی را داده اند و این حكم در دیوان به همین علت معلق ماند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: بر مبنای بند ز تبصره 7، تامین اجتماعی مكلف است تمام سهم درمان از مجموع ماخذ كسر حق بیمه مبحث مواد 28 و 29 قانون تامین اجتماعی را در یك حساب ببرد و طبق قانون این سازمان هزینه كند.
به گزارش كادایف به نقل از ایرنا طبق بند (ز) تبصره هفت لایحه بودجه سال 97، وجوهی كه بابت درمان از حقوق مشمولان تامین اجتماعی همچون كارگران بابت «نه بیست و هفتم» كسر می گردد باید به صورت كامل به خزانه داری كل واریز شود. این مورد هم به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است.
هاشمی اظهار داشت: آنچه كه نمایندگان مجلس تصویب كردند مگر ما مخالفت با آن كردیم؟ مگر ضد حقوق كارگران است ؟ شما تصویب كردید كه سازمان تامین اجتماعی مكلف است تمام سهم درمان از مجموع ماخذ كسر حق بیمه مبحث مواد 28 و 29 قانون تامین اجتماعی مصوب سال 54 و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه داری كل كشور با عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمركز كند.
وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: در ادامه شما تصویب كرده اید كه سازمان تامین اجتماعی می تواند این مبالغ را هزینه كند.
هاشمی ادامه داد: این مورد به من چه ارتباطی دارد مگر من یك ریال آن را می توانم جابجا كنم؟
موضوعی كه هست این است كه شما ها در دفاع از حقوق كارگران گفته اید كه این 9 بیست و هفتم را هر جا بدهی دارید، به این 9 بیست و هفتم دست نزنید چون كه برای درمان است.
وزیر بهداشت اظهار نمود: اگر نماینده مجلس مصوبه مجلس را قبول ندارد، راه دارد می تواند برود آن را تغییر دهد.ما اهل مصادره نیستیم و بر عهده قاضی است و در عین حال دنبال ساماندهی درمان هستیم.اگر مجلس و دولت برای سازمان تامین اجتماعی كسر گذاشته است باید درست شود.
خبر در حال تكمیل است.
اجتمام ** 1776 ** 1418


1397/01/28
15:24:04
5.0 / 5
1683
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , درمان , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif