رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اعلام كرد:
آخر عملیات پزشكی حج ۹۷، فوت ۱۰ نفر در حج امسال و كاهش محسوس نسبت به سال قبل
كادایف: رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه با ورود آخرین كاروان حجاج به كشور در صبح امروز یكشنبه عملیات پزشكی حج ۹۷ به آخر رسیده است، اظهار داشت: در حج امسال ۱۰ نفر جان خویش را از دست دادند و این آمار نسبت به ۳۰ فوتی در حج سال قبل با كاهش محسوس همراه بوده است.
سید علی مرعشی در گفت وگو با ایسنا، در مورد پوشش پزشكی حج ۹۷ اظهار نمود: با بازگشت آخرین پرواز حجاج كه امروز(یكشنبه) صبح به ایران می آیند، عملیات پزشكی حج هم تمام می شود. هم اكنون ما هیچ بیمار بستری در بیمارستان های سعودی نداریم و تمام افرادی كه نیاز به درمان دارند به كشور بازگشته اند. تنها سه بیمار بستری در مدینه داشتیم كه این افراد هم روز جمعه به ایران اعزام شدند و ادامه روند درمانی آنها در تهران دنبال می گردد.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت برگزاری حج ۹۷ اضافه كرد: خوشبختانه امسال حج خوبی برگزار گردید و وزارت حج عربستان همكاری خوبی با مركز پزشكی حج و زیارت داشت و الحمدالله مشكلی در خدمات بهداشتی و درمانی در مدینه، مكه و مشاعر حج نداشتیم.
وی در مورد آمار زائران ایرانی فوت شده در روزهای حج اظهار داشت: فوتی های امسال نسبت به سال قبل كاهش چشم گیری داشت. سال قبل ۳۳ مورد فوتی داشتیم كه امسال به ۱۰ تن رسید.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در مورد دلیل كاهش این آمار اظهار نمود: در درجه اول این لطف و توجه الهی بود و خدا كمك كرد كه تعداد مرگ و میرها كاهش پیدا كند. ما ۱۵۰۰ زائر بالای ۸۰ سال داشتیم كه هیچكدام از فوتی ها در این رده سنی نبودند. اغلب آنها كمتر از ۷۰ سال سن داشتند و دو سه نفر آنها بالای ۷۰ سال بودند. مبحث دیگری كه منجر به كاهش این آمار شد حساسیت ویژه كادر پزشكی در روزهای حج بود و در درجه بعدی، این مسئله به معایناتی بر می گردد كه همكاران پزشك ما با وسواس زیاد برای تعیین استطاعت جسمی در زمان انتخاب زائران انجام دادند. آموزش هایی كه قبل و طول سفر به حجاج عرضه شد هم همچون عوامل اثرگذار بود.
مرعشی افزود: امسال تركیب خدمات ما در مدینه متفاوت بود و برای نخستین سال بود كه در مدینه بیمارستان نداشتیم و خدمات پزشكی در چهار درمانگاه در مدینه به زائران عرضه شد و برای خدمات بستری و آزمایشگاهی از بیمارستان های مدینه استفاده كردیم. این كار هم به علت كاهش مدت اقامت زائران در مدینه صورت گرفت كه حدود ۵ شبانه روز در مدینه اسكان داشتند و باقی زمان در مكه بودند. بنابراین بیمارستان مدینه را جمع آوری كردیم و خدمات پزشكی داخلی، زنان، روان شناسی، ارتوپدی و طب اورژانس در درمانگاه ها عرضه شد. علاوه بر آن سه آمبولانس هم در درمانگاه ها مستقر شدند.
وی افزود: تغییر دیگری كه امسال داشتیم این بود كه بیشتر از راننده های عربستانی برای آمبولانس ها استفاده كردیم. همینطور تفاوت دیگری كه در عرضه خدمات در حج امسال داشتیم، برپایی درمانگاه هایی در محل استقرار زائران بود. بر مبنای تقسیم بندی هتل های زائران پنج منطقه، ما پنج درمانگاه شبانه روزی با تمام امكانات همچون پزشك متخصص، طب اورژانس، آمبولانس و داروخانه شبانه روزی داشتیم. ضمن اینكه در ۸۰ هتل اسكان زائران، مطب های هشت ساعته و درمانگاه های ۱۶ ساعته دائر و خدمات شبانه روزی به زائران عرضه شد.
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه امسال تعداد خدمات گیرنده ها نسبت به سال قبل كاهش چشم گیری نداشت، اظهار نمود: با این وجود اما نحوه خدمات گیری نسبت به قبل بهتر شد و بیمارستان ما در مكه هم با همان امكانات سال قبل خدمات خوبی را به زائران عرضه داد. همینطور زائرانی كه توان جسمی نداشتند و نیازمند خدمات ویژه بودند، با همان شرایط توانستند عرفات را درك كنند و حج را به جا بیاورند. تنها یكی از زائران كه در روزهای تشریق زیر دستگاه تنفس مصنوعی بود نتوانست ادامه حج را به جا بیاورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب