کادایف

انقلابی در جراحی زانو با هیدروژل چسبناك ابداعی دانشمند ایرانی و همكارانش

انقلابی در جراحی زانو با هیدروژل چسبناك ابداعی دانشمند ایرانی و همكارانش

كادایف: دانشمندان در سوئیس با همكاری ˮپیمان كرمیˮ دانشمند ایرانی، یك هیدروژل جدید ابداع نموده اند كه به بافت صدمه دیده می چسبد و با هدایت سلول های ترمیم كننده به ناحیه صدمه دیده، آنرا برای مدت طولانی محافظت می كند.



به گزارش كادایف به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، دو تیم از محققان موسسه پلی تكنیك فدرال لوزان(EPFL) یك ماده بوجود آورده اند كه می تواند غضروف های صدمه دیده را به صورت موثر بهبود بخشد.

وقتی كه یك غضروف صدمه می بیند، نیاز به بیشترین كمك ممكن دارد. غضروف همانند دیگر بافت های نرم، خودش را بازیابی نمی كند، ازاین رو هر آسیبی به این بافت، نیاز به مداخله پزشكی دارد.

به همین دلیل، دانشمندان پیوسته به دنبال روش ها و مواد بهتر برای درمان صدمه های در رابطه با غضروف هستند و یكی از تكنیك هایی كه آنها اخیرا به آن دست یافته اند، تزریق مواد هیدروژل حاوی داروهای مفید یا سلول های ترمیم كننده به نقاط صدمه دیده است.

مشكل این روش این است كه هیدروژل های تجاری در دسترس، در هنگام حركت بیمار در جای خود باقی نمی مانند. پزشكان باید از غشا برای نگهداری آنها در محل استفاده كنند و این غشاها باید بر روی بافت قرار گیرند. با این وجود، ماده ابداعی محققان موسسه لوزان، به صورت طبیعی به بافت نرم می چسبد.



در حقیقت، هیدروژل جدید كه متشكل از ۹۰ درصد آب و یك ماتریس دو شبكه ای و یك شبكه فیبر است، حتی با وجود فشرده شدن یا كشش، از بافت جدا نمی گردد.

"دومینیك پیولتی" كه یكی از سرپرست های تیم توسعه این هیدوژل است، توضیح داد كه این چسبندگی مداوم به این دلیل است كه ساختار شبكه دوگانه، انرژی مكانیكی ورودی را در سراسر هیدروژل توزیع می نماید.

وی اظهار داشت: اگر این ماده را با سلول های ترمیمی یا دارو همراه كنید، می تواند غضروف های صدمه دیده را درمان كند.

وی اضافه كرد: هیدروژل ما ۱۰ برابر چسبنده تر از مواد موجود در بازار است و به لطف محتوای آب بالا، هیدروژل ما بسیار شبیه به بافت طبیعی است.

این محققان همینطور ثابت كرده اند كه این هیدروژل می تواند به چند نوع بافت متصل شود.

آنها در گام بعدی قصد دارند این هیدروژل را با عوامل مختلفی كه معمولا برای درمان استفاده می شوند و در برنامه های خاصی استفاده می شوند، همراه كنند.




1397/09/03
15:27:42
5.0 / 5
2055
تگهای خبر: پزشك , جراحی , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif