کادایف
رئیس انجمن ققنوس:

میزان سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است

میزان سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است

كادایف: رئیس انجمن ققنوس (حمایت از بیماران سوخته) اظهار داشت: میزان سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی است و ضعف پوشش بیمه ای برای شیوه های جدید درمان سوختگی بیماران را به سمت روش های ناكارآمد سنتی كشانده است.


به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد جواد فاطمی روز یكشنبه در یك نشست خبری در بیمارستان حضرت فاطمه (س) اضافه كرد: با عنایت به اینكه انواع پانسمان های جدید برای درمان سوختگی وجود دارد، اما چون بیمه ها هزینه های این پانسمان ها را پوشش نمی دهند، هنوز برای درمان سوختگی از روشهای سنتی استفاده می نماییم كه تاریخ گذشته هستند و موجب میگردد میزان مرگ و میز بالاتر از حد عادی باشد و عوارض به جای گذارد.

* دو هزار نفر هر سال بر اثر سوختگی می میرند
وی گفت: میزان سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است. سالانه 22 تا 28 هزار نفر بر اثر سوختگی در بیمارستانهای كشور بستری می شوند و دو هزار نفر باز در سال فوت می كنند.
فاطمی افزود: با قرار گرفتن پانسمان های جدید زیر چتر بیمه ها، تغییر ماندگار را در روشهای درمانی سوختگی احداث نماییم.
وی افزود: هر سال 17 هزار میلیارد تومان بابت درمان سوختگی به بودجه كشور تحمیل میگردد كه با روشهای پیشگیرانه و اطلاع رسانی برای فرهنگ سازی و پیشگیری از سوختگی می توان این هزینه ها را در بخش های دیگر خرج كرد.
رئیس هیات مدیره انجمن ققنوس، اشاره كرد: باید به درمان، بازتوانی سوختگی و استانداردهای تخت های سوختگی توجه كرد، حالا سوختگی بیشتر ناشی از سهل نگاری والدین یا مراقبان برای كودكان در كشور است كه باید به آنها آموزش داد.

* كمبود مراكز ایمنی در كشور
به گفته فاطمی، حالا 35 مركز سوختگی در كشور داریم كه كم است و دانشگاهها به سبب هزینه بر بودن این مراكز، تمایلی به ایجاد آن ندارند بنا بر این باید بیشتر تمركز بر حوزه پیشگیری معطوف باشد تا از شیوع سوختگی جلوگیری شود.
وی اضافه كرد: سوختگی در ایران بسیار شایع است و عادت كردیم در كشور اتفاقاتی مانند حادثه ساختمان پلاسكو، شین آباد، عسلویه، پتروشیمی و غیره بیافتد و بعد به دنبال چاره باشیم، در حالیكه این كار اشتباه است و باید اقدامات پیشگیرانه از این حوادث را انجام دهیم.
رئیس انجمن ققنوس افزود: شایع ترین اتفاقات سوختگی در تهران زمانی است كه كودكان هنگام نذری پختن و جشن ها در دیگ غذا می افتند و گرفتار سوختگی می شوند.
فاطمی اشاره كرد: انجمن ققنوس با همكاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت تلاش نموده به شكلی در جلوگیری از سوختگی تلاش كند به همین خاطر كمیته ملی جلوگیری از سوختگی تشكیل شده تا این كمیته بتواند عملكرد بهتری در امتداد اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

* اول دی، روز ملی جلوگیری از سوختگی
به گفته وی، انجمن ققنوس با تصمیم معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، اول دی را روز ملی جلوگیری از سوختگی نام نهاده و مقرر است در تقویم ملی كشور ثبت گردد.
فاطمی اضافه كرد: سوختگی هزینه های زیادی به نظام سلامت كشور تحمیل می كند و درد و رنج بسیاری دارد.
وی اظهار داشت: سوختگی ناشی از آتش سوزی، الكتریكی، اشعه های ایكس از شایعترین سوختگی ها در كشور می باشند.
رئیس انجمن ققنوس اشاره كرد: طبق گزارش های موجود، حالا 52 هزار كلاس درس غیر استاندارد از لحاظ گرمایشی در كشور وجود دارند و ساختمان هاهی زیر 6 طبقه خصوصاً در تهران بیشتر آتش می گیرند كه باید به صورت اساسی اقدامات ایمنی برای آنها انجام داد.

* بیمارستانهای كشور ایمن نیستند
فاطمی اظهار داشت: همین طور خیلی از بیمارستانهای كشور باز سیستم آتش سوزی ایمن ندارند و امكان دارد هر لحظه گرفتار حادثه شوند و وجود آژیر خطر می تواند تا 50 درصد از میران سوختگی را كم كند.
وی افزود: در شرایط كنونی در زمینه درمان و بازتوانی مشكلات جدی داریم كه یك آگهی و تلنگری باید برای ما باشد و با پیشگیری كه بسیار كم هزینه تر از درمان است، می توان از این مشكلات كاست.
وی افزود: افرادی كه گرفتار سوختگی می شوند بیشتر كم بضاعت هستند و توان مالی برای درمان ندارد.

*ساختمانها تاییدیه ایمنی ندارند
جلال ملكی، سخنگوی سازمان آتش نشانی باز در این نشست اظهار داشت: همه ساختمان های تهران باید از سازمان آتش نشانی تاییدیه ایمنی بگیرند در حالیكه خیلی از آنها از این مسئله سرباز می زنند. ساختمان ایمن در تهران وجود ندارد و ساكنان ساختمان باز اصول ایمنی را رعایت نمی كنند.

* لزوم نهادینه شده فرهنگ ایمنی
ملكی به نهادینه كردن فرهنگ ایمنی در كشور اصرار كرد و از رسانه ها خواست جلوگیری از سوختگی اطلاع رسانی وسیعی انجام دهند تا از میزان سوختگی ها و حوادث كاسته شود.
وی، سوختگی را جزو 15 علت مرگ و میر كودكان دانست و گفت: سوختگی دردناكترین مرگ است و باید همه با هم به نهادینه شدن فرهنگی ایمنی و آموزش برای جلوگیری از سوختگی كمك نماییم.
اجتمام *9022 * 3063


1397/09/25
14:27:54
5.0 / 5
1769
تگهای خبر: بهداشت , بیمه , درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
کادایف kadaif

کادایف kadaif