کادایف

ثبت سالانه تا ۵۰۰۰ هزار مورد جدید مبتلاشدن به ام اس در ایران

ثبت سالانه تا ۵۰۰۰ هزار مورد جدید مبتلاشدن به ام اس در ایران

كادایف: نایب رییس انجمن ام اس با اشاره به اینكه سالانه 3 تا 5 هزار بیمار جدید مبتلا به ام اس در كشور ثبت می شود، اظهار داشت: در انجمن ام اس در هر روز كاری بین 7 تا 10 بیمار جدید ثبت نام می نماییم.



به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، در نشست خبری روز جهانی ام اس، دكتر هوشمند- مدیر انجمن ام اس با اشاره به اینكه روز جهانی ام اس در چهارشنبه آخر ماه مه برگزار می شود، اظهار داشت: امسال در نظر داریم تا این روز را در سه محور اصلی پیش بریم. محور اول آگاهی بخشی عمومی برای مردم درباره این بیماری و محور دوم تسهیل دریافت خدمات تشخیصی، درمانی و مشاوره ای و محور سوم آموزش جهت تغییر سبك زندگی است. در همین راستا در روز ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه خدمات روانشناسی در كلیه استان ها به صورت بلاعوض به بیماران ام اس داده می شود.

به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست دكتر محمد علی صحراییان - نایب رییس انجمن ام اس - ضمن تبریك عید فطراظهاركرد: این بیماری در تمام كشورهای جهان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد چونكه اولا گروهی كه درگیر این بیماری می شوند، جوانان هستند. بطوریكه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس در گروه سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند. ثانیا این بیماری بعنوان یك بیماری مزمن شناخته می شود و هم اكنون درمان قطعی ندارد و نمی توان آنرا به سرعت درمان كرد. هنگامی كه شخصی به این بیماری مبتلا شود، سال های متمادی درگیر آن خواهد بود. ثالثا شرایط فیزیكی و بطور كلی تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی فرد در مقوله این بیماری است.

وی با تاكید بر لزوم توجه به مسائل روانشناختی كه بیماران مبتلا به ام اس با آن درگیر می شوند، اظهار داشت: در بعضی از مواقع برچسب هایی به این بیماران زده می شود و مشكلات روانشناختی در بیماران به وجود می آورد مانند مشكلاتی نظیر مشكل در ازدواج و اشتغال.

صحراییان درباب پوشش بیمه ای درمان های دارویی بیماران مبتلا به ام اس اظهار داشت: هزینه داروهای داخلی برای درمان بیماری ام اس تا ۹۵ درصد توسط بیمه ها تامین و پنج درصد مابقی را نیز وزارت بهداشت متقبل می شود. در عین حال داروهای خارجی ام اس نیز از پوشش پایه ۷۰ درصدی توسط بیمه ها برخوردار می باشند البته هم اكنون بعضی از داروهای جدید به لیست دارویی این بیماران اضافه شده است كه فعلا وارد سیستم بیمه نشده است و امیدواریم در جلسات آینده با سازمان های بیمه گر به فهرست مذكور اضافه شود همین طور تاكنون گزارشی از كمبود داروی جدی این بیماران و نایاب شدن داروهایشان به ما ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینكه سالانه ۳ تا ۵ هزار بیمار جدید مبتلا به در كشور ثبت می شود، اضافه كرد: در انجمن ام اس در هر روز كاری بین ۷ تا ۱۰ بیمار جدید ثبت نام می نماییم البته اینكه گفته می شود كشور ایران بالاترین شیوع ام اس در جهان را دارد، موضوعی غلط است. ایران در مقایسه با كشورهای غربی در حد متوسطی قرار گرفته البته در خاورمیانه ایران بیشترین میزان شیوع ام اس را به خود مختص كرده است. شیوع ام اس در شهرهای بزرگ كشور، ۱۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در شهرهای كوچك ۷۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر گزارش می شود كه این آمار در مقایسه با كشورهایی نظیر اسكاتلند كه ۲۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش می شوند، بسیار پایین تر است. طبق آمارها تهران و اصفهان بیشترین میزان شیوع ام اس را دارا هستند.

نایب رئیس انجمن ام اس اضافه كرد: باید توجه كرد كه زنان حدود سه تا چهار برابر بیشتر از مردان در معرض مبتلاشدن به بیماری ام اس هستند. از طرفی با رفتن به سمت زندگی مدرن میزان مبتلاشدن به بیماری های غیرواگیر مانند ام اس در حال افزایش می باشد.
۳ راهبرد وزارت بهداشت برای مبتلایان به ام اس
به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست دكتر جمشید كرمانچی- معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت - ام اس را یكی از مهمترین بیماری های حال حاضر كشور دانست و اظهار داشت: وزارت بهداشت در نظر دارد با سه راهبرد اصلی این بیماری در كشور را كنترل كند. راهبرد اول افزایش دسترسی كلیه این بیماران چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای كوچك به شبكه خدمات درمانی وزارت بهداشت است تا بدون هیچ مشكلی خدمات درمانی به آنان ارائه شود. همین طور در راهبرد دوم در نظر داریم كه خدمات ارائه شده به این بیماران با كمك اساتید دانشگاه ها و كمیته های علمی از استاندارد مناسبی برخوردار باشند.

وی اضافه كرد: امروزه ام اس یك شناسنامه خدمت دارد. هم اكنون بعضی از خدمات اخیرا به این بسته خدمت اضافه شده است. خدماتی مانند فیزیوتراپی و توانبخشی تا سال قبل به بیماران مبتلا به ام اس ارائه می شد اما دستورالعمل علمی برای آن وجود نداشت كه هم اكنون این دستورالعمل ها به تصویب رسیده است. خدماتی مانند تصویر برداری و خدمات مشاوره ی درمانی بیمار ام اس نیز باید به خوبی و به درستی ارائه شود.

كرمانچی راهبرد سوم وزارت بهداشت را محافظت مالی از این بیماران عنوان و اظهار نمود: در كنار خدمات ذكر شده، بیمار نباید از جهت مالی برای درمان بیماری اش گرفتار مشكل یا فشاری باشد. بر همین مبنا به جز سازمان های بیمه گر كه بسته های خدماتی را برای این بیماران پوشش می دهند، وزارت بهداشت نیز در امتداد كمك به بیماران موضوعاتی را طراحی نموده تا خدمات بیماران در نظام درمانی با كمترین هزینه ارائه شود چونكه درمان این بیماران مادام العمر است.

وی در ادامه با اشاره به خاص شناخته شدن بیماری ام اس توسط مجلس، اضافه كرد: البته مجلس شورای اسلامی بودجه جداگانه ای برای درمان این بیماری در نظر نگرفته است، اما وزارت بهداشت با تمام محدودیت های بودجه ای موجود، در نظر دارد تا خدمات را در بهترین سطح به این بیماران عرضه نماید. در واقع امسال در پوشش خدمات این بیماران اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.
بهزیستی برای مبتلایان به ام اس چه می كند؟
به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست دكتر صفاری - مدیر كل مراكز شبانه و روزانه بهزیستی - اظهار داشت: نخستین خدمتی كه سازمان بهزیستی به این بیماران ارائه می كند این است كه اگر در كمیسیون پزشكی میزان افت عملكرد در این افراد تشخیص داده شود، خدماتی مانند خدمت پرستاری دریافت می كنند. همین طور اگر بیمار ام اس گرفتار ضایعه نخاعی باشد، ماهانه ۲۰۰ هزار تومان برای حق پرستاری دریافت می كند.

وی افزود: خدمات توان بخشی روزانه با یارانه دولتی در مراكز ما به این بیماران داده می شود. در مراكز شبانه نیز آماده ارائه خدمت به بیمارانی هستیم كه گرفتار مشكلات شدید هستند. هم اكنون ۳۰۰ نفر در مراكز شبانه بهزیستی خدمات دریافت می كنند.

صفاری با اشاره به اینكه سازمان بهزیستی هزینه ای را هم بابت خدمات توانبخشی به بیماران مبتلابه ام اس ارائه می كند، اظهار داشت: متاسفانه فیزیوتراپی و سایر درمان ها، تحت پوشش بیمه نیست كه این هزینه ها توسط بهزیستی تامین می شود. در كنار تامین هزینه های گفته شده، كمك هزینه ای نیز برای تحصیل و سایر خدمات رفاهی این بیماران در اختیارشان قرار می گیرد چونكه به دلیل پیشرفت این بیماری گاهی بعضی از آنها حتی شغل مناسبی ندارند.

وی اضافه كرد: خدمات توانبخشی درمنزل تحت پوشش بیمه ها نیست و یارانه ای بالغ بر حدود ۵۰۰ هزار تومان توسط سازمان بهزیستی به این بیماران ارائه می شود. در كنار آن خانواده ها نیز باید مبلغ كمتری را اضافه كنند.

به گزارش كادایف به نقل از ایسنا، در ادامه این نشست، دكتر رفیعی پور- نماینده سازمان نظام روان شناسی - با اشاره به فراگیری بیشتر بیماری های غیر واگیر در جوامع اظهار داشت: اصلاح سبك زندگی یكی از مواردی است كه می تواند از مبتلاشدن به بیماری هایی نظیر ام اس بكاهد. بیماران ام اس باید در كنار تمام خدمات درمانی، بسته های خدمتی روان شناختی و اجتماعی نیز دریافت نمایند چونكه بسیار بعید است بیمار ام اس گرفتار مشكلات روان شناختی نشود.

وی اضافه كرد: مركز مشاوره انجمن ام اس ایران نخستین مركزی است كه پروانه مشاوره تخصصی برای این بیماران برایش صادر شده و دو سال است كه در این زمینه در حال فعالیت است.

رفیعی پور درباب پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی به این بیماران اظهار داشت: خدمت در دو قالب خدمات سرپایی و بستری به این بیماران ارائه می شود. سازمان نظام روانشناسی در حال تلاش است تا با كمك وزارت بهداشت و وزارت كار خدمات سرپایی روانشناسی برای مبتلایان به ام اس تحت پوشش بیمه قرار گیرد. در مبحث خدمات بستری نیز بعد از ترجمه كتاب كالیفرنیا به فارسی، ارائه دهنده خدمت روانشناسی در ایران حذف گردیده است و هیچ گونه خدمات بستری به روان شناس تعلق نمی گیرد.





منبع:

1398/03/18
14:25:49
5.0 / 5
1847
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
کادایف kadaif

کادایف kadaif