کادایف

رژیم های غیراصولی سلامت گیاهخواران را تهدید می كند

رژیم های غیراصولی سلامت گیاهخواران را تهدید می كند

به گزارش کادایف استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه منبع غنی ویتامین B12  فقط توسط منابع حیوانی جذب بدن می شود، درباره رژیمهای گیاهخواری اشاره کرد: اگر برای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی بوسیله سایر منابع گیاهی و یا مکمل ها چاره ای اندیشیده نشود، کمبود پروتئین، ویتامین ها و کلسیم می تواند مشکلات جدی را برای بدن بوجود آورد.


به گزارش کادایف به نقل از ایسنا، دکتر آزیتا حکمت دوست با اعلان اینکه گیاه خواری به مفهوم پرهیز از خوردن گوشت جانوران بوده که ممکنست شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود، اضافه کرد: چندین نوع گیاه خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاه خواران در مقابل حیوانات دامی و فراورده های دامی متفاوت می باشد، عده ای از گیاه خواران در کنار نخوردن فراورده های جانوری با کشتار آنها نیز مخالفند. بعضی از گیاه خواران از پوشیدن لباس هایی مانند چرم، ابریشم و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می کنند.
این متخصص تغذیه دانشگاه با اعلان اینکه گیاه خواران مطلق فقط از منابع گیاهی استفاده می نمایند، اظهار داشت: در وگانیسم (Veganism) که گاهی «گیاه خواری مطلق» هم نامیده می شود از همه فرآورده های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره بردن از آنها باشد مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل پرهیز می شود.
وی با اعلان اینکه طیف دیگری از گیاه خواران منابعی همانند لبنیات و تخم مرغ را نیز در سبد غذایی خود می گنجانند، اشاره کرد: این گروه از گیاه خواران در حقیقت ترکیباتی که از حیوانات به دست می آید را به استثنای گوشت حیوان مصرف می کنند.
حکمت دوست مصرف قرص و داروهای مکمل حاوی ویتامین B۱۲ را به افرادی که فقط از منابع غذایی گیاهی استفاده می نمایند سفارش کرد و اظهار داشت: گروه هایی از گیاه خواران که از شیر و تخم مرغ استفاده می نمایند، کمتر از گروه های دیگر گرفتار کمبود ویتامین B۱۲ می شوند.
وی با اشاره به این که رژیم های گیاهی می توانند سالم باشند اضافه کرد: پیروی از رژیم گیاه خواری باید با حفظ تعادل بین گروه های مختلف مواد غذایی و استفاده از مکمل ها رعایت شود. با این وجود، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی گیاهی می تواند موجب کاهش مصرف بعضی از مواد مغذی ضروری شود و ممکنست بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تاثیر بگذارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه منابع غنی آهن از گوشت و ترکیبات حیوانی بدست می آیند اشاره کرد: ترکیباتی همانند گوشت، مرغ و ماهی منبع اصلی این ویتامین ها هستند.
استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه مصرف مواد غذایی همانند آجیل، حبوبات و غلات را برای تامین نیازهای ضروری بدن گیاه خواران مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: باوجود این که حتی برخی از سبزیجات حاوی مقادیری از آهن هستند، ولی آهنی که در گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد منبع غنی از آهنی است که جذب آن آسان تر است. البته دانه سویا، حبوبات و گوجه فرنگی از بهترین منابع آهن هستند که باید در برنامه غذایی گنجانده شود.
وی پرهیز از مصرف چای با مواد غذایی حاوی آهن را خواهان شد و اضافه کرد: مصرف چای خصوصا همراه مواد غذایی حاوی آهن موجب می شود که آهن مورد نیاز جذب بدن نشود.
حکمت دوست با تاکید بر اینکه سلامت انسان با مصرف تمامی گروه های مواد غذایی تضمین می شود، اظهار داشت: منابع گیاهی حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند، این مواد غذایی در عین حال که دارای کالری کمتری هستند منبع غنی فیبر هم محسوب می شوند، بدین سبب لازم است برای تغذیه ای سالم از منابع گیاهی سرشار و به نسبت مقادیر کمتری از منابع حیوانی استفاده نمائیم.
این استاد گروه تغذیه بالینی با اشاره به اینکه تصوراتی همچون طول عمر بیشتر گیاه خوارن در مقایسه با سایر افراد غلط است، اشاره کرد: گیاه خواران عموما با کمبود دو ماده غذایی B۱۲ و آهن مواجهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه ضمن مقایسه گیاه خواران و خام گیاه خوارن نیز توضیح داد: در حقیقت خام گیاه خواران همه چیز را خام مصرف می کنند و اعتقاد دارند که سبزیجات و گیاهان زمانیکه خام مصرف می شود دارای خواص بیشتری هستند که البته این نظریه تا حدودی درست است.
وی افزود: بطور مثال مواد غذایی حاوی ویتامین سی پس از پخته شدن مقادیر زیادی از ویتامین های موجود را از دست می دهد ولی در مورد بعضی از مواد غذایی مثل سویا اگر چنانچه پخته نشوند دسترسی به بعضی از ویتامین های آن کاهش پیدا می کند. سویا اگر چنانچه پخته نشود دسترسی به ویتامین B۱ کمتر می شود.
این متخصص تغذیه در آخر با اعلان اینکه بدن انسان خیلی از مواد غذایی را نمی تواند به صورت خام هضم و جذب نماید، اظهار داشت: این فاکتور هم یکی از اشکالات پیروی از رژیم غذایی خام گیاه خواری است. خیلی از مواد غدایی گیاهی تا زمانیکه پخته نشوند، جذب نشده و بدن آنزیم های لازم را برای هضم و جذب آنها ندارد.




منبع:

1399/10/21
13:50:00
0.0 / 5
194
تگهای خبر: پروتئین , پزشك , تخصص , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
کادایف kadaif

کادایف kadaif